Віпасана покращує людський мозок

Lyubov Posvalyuk
6 min readJan 21, 2024

--

English version

Я вирішила написати про Віпасану тому що сама отримала величезну користь від її практикування, а також тому що знайомі та колеги запитують моє враження після її проходження та саме головне, їх цікавить результат у звичайному житті людини.

Віпасана це назва техніки медитації, яку, за легендами практикував Будда. Я свідомо уникаю слово медитація тому що мова йде про певну техніку, а не всі медитації взагалі.

Моє перше знайомство з Віпасаною сталось в 2011 році, і за півроку до цього я зрозуміла що щукаю саме це коли мені подзвонив знайомий, який щойно пройшов Віпасану і отримав свій досвід. Він сказав так: “Ти думаєш я туди поїхав піднімати свою духовність. Ні, я просто хочу заробляти більше грошей”. Таке враження про більший дохід від Віпасани має багато людей, і я не була виключенням. Але коли ти більше знайомишся з цим явищем, то розумієш, що щастя не в грошах. Потім мій знайомий поділився своїм досвідом зцілення хвороб його спини.

В мене не було ні дня сумнівів, що я маю їхати на Віпасану.

В цілому я пройшла 3 курси протягом наступних 12 років, а також я практикувала її самостійно між курсами. В ідеалі рекомендовано практикувати 2 години в день, але це для мене тільки бажана ціль, і якщо я могла практикувати її регулярно, то відчувала себе більш щасливою.

Трохи теорії про Віпассану, як це розумію я після 12 років та 3 курсів.

Протягом нашого життя ми стикаємось з ситуаціями які нам подобаються чи не подобаються. Всі події маю відчуття в тілі, або приємні, або не приємні. Нормальний людський мозок не може відслідкувати цей зв’язок, бо ми живемо на автопілотіі, а ця реакція тіла відбувається менше ніж за секунду, мозок в цей час зайняти емоціями, приємними або не приємними.

Неприємні відчуття викликають психологічні травми, і ми свідомо чи несвідомо уникаємо такі відчуття чи події, що їх сформували. Формується відраза до тих чи інших подій. Приємні відчуття викликають палке бажання і ми прагнемо їх повернути, або прихильність мати цей досвід знову і знову, і в результаті неможливості переживати приємні відчуття постійно ми отримаємо неприємні відчуття.

Ось це коло санкар і замкнулось!

Це створює поведінковий патерн, несвідому реакцію психіки та тіла в різних життєвих ситуаціях. Саме це і обумовлює нашу свободу в поведінці чи діяльності, прийняття чи неприйняття ризиків, широти погляду в пошуку бізнес можливостей.

Всі психосоматичні реакції залишаються в тілі, їх викорінення може відбутись під час практики Віпасани, альтернативно їх можна викорінити через психотерапію та гіпноз.

Якщо ви практикуєте Віпасану то з часом ви зможете зловити в собі таку ціпну реакцію як подія — відчуття в тілі, для цього потрібне високий рівень самоусвідомлення і відчуття власного тіла.

Віпасана тренує мозок бути дуже чутливим до підсвідомих реакцій, так само як до відчуття тіла. Такий мозок зветься гострим як хірургічний ніж мозком. Саме цим ножем, своїм мозком, практикуючий може дістати психосоматичні реакціі минулого та дозволити їм вийти з тіла, випаруватись. І це випаровування є природою людини, яку відкрив Будда.

Я розумію вашу недовіру до щойно сказаного, до цього часу вам про ще не казали. Це саме так як ви і подумали, всі всі всі психологічні травми можна випарувати за допомогою Віпасани і звільнитись від них.

Практикуючі також звільняються від хвороб, але вони називають це побічною реакцією. Напруження накопичується в слабких місцях тіла, і при звільненні напруження може наступити зцілення. Але не варто нехтувати традиційною медициною. Крім того для такого заглиблення у власний мозк потрібно досить довго практикувати.

В моєму випадку психосоматика виходила через біль, інколи нестерпний біль, щоб його зупинити, потрібно було зупинити практикувати, і біль проходив, але травма залишалась. Потрібно дочекатись до поки не буде болю. На відміну від психотерапії та гіпнозу під час Віпасани не виникає сильних емоційних переживань але інколи мозок запускає спогади того часу коли сформувалась травма. У дні дуже глибокої практики Віпасани я також бачила сни дуже насичені емоціями від подій, що сталися приблизно 20 років тому.

Після кожного курсу моє уявлення про цілі Вісани змінювались, так як і змінювався стан тіла та свобода мого мозку.

Мій перший досвід мені дав звільнення від навиків постійно ображатись, а також суттєво збільшив мої здатності бачити неочевидні речі. Точніше вони завжди були очевидні, ми просто не звертаємо уваги на деякі дрібні деталі. Після Віпасани в моєму мозку зовнішнє життя сприймалось як в сповільненому фільмі, інколи навіть було нудно із-за того, яке все повільне.

Згодом Віпассана стала для мене джерелом енергії та щастя на довгі роки, при робочому навантаженні приблизно 12 годин на день та 7 днів на тиждень, як правило раз на місяць в неділю, моє тіло не могло підвестись від втоми, в такі дні я мусила дзвонити і змінювати час зустрічей, потім сідати за Віпасану на 2 години, і через 2 години, як новонароджена, бігла наступний робочий марафон протягом наступного місяця.

Наступного разу поїздка на Віпассану сталась на прикінці 2022 року. До того часу я накопичила багато напруження в тілі, особливлв плечах та спині. Не дивлячи на постійну підтримку свого тіла я не відчувала кінцевого звільнення від напруження, хоч зовні все було в нормі і краще ніж можна було уявити.

Для розуміння про яку підтримку я говорю то я маю на увазі йогу та нерегулярний біг і плавання, регулярні масажи та відвідування сауни. За замовчуванням нормальні люди розуміють рівень само відчуттів та енергії мого тіла. І все одно, не було остаточного звільнення від напруження при відсутності серйозних негараздів.

Ви запитаєте звідки бралось це напруження. Це все від життя, це така моя платня за життя.

Протягом проходження Віпасани другий раз вчитель запросила мене до себе і сказала, що вона помітила, що я не можу всидіти протягом години не рухаючись, потім запитала чи я мала травму ніг в минулому, але я ніколи не мала такої травми, я тільки багато займалась спортом з дитинства і просто мала напруження в ногах від спорту. І завдяки її підсказці і моїм знанням про технічну сторону Віпасани я отримала інсайт як психосоматика записується в тіло. Вчитель запропонувала мені наступного разу сісти на стілець, я так і зробила, і потім я спостерігала як тремтять мої ноги, коли я погружсюь глибоко в Віпассану, це виходило напруження з моїх ніг.

Моя теорія як саме психосоматика записується в тіло наступна. Цей висновок також підтверджує чому люди, які бігають після складного робочого дня отримують ментальне звільнення після напруженого дня.

Після важкого робочого дня сповненого скандалами, тяжкими перемовинами та задачами мозок продовжує думати і пережовувати всі робочі ситуації без зупинки. І коли ви починаєте бігати, мозок певний час продовжує аналізувати робочі ситуації. Під час бігу та руху ніг ці тяжкі думки записуються в рухаючи елементи тіла, так з фізичним напруженням там залишається ментальне напруження яке переходить з мозку в ноги.

Я не науковець в даній галузі, це тільки моя гіпотеза на основі аналізу мого тіла та подій які передували Віпасані.

Під час тої поїздки на Віпасану, на 10 день я отримала нульове відчуття будь якого напруження, болю, дискомфорту в тілі. Тоді мені майже виповнилось 45 років, можете собі уявити як це? Наче знову народився в свої 45 років з точки зору відчуття тіла. Тоді я знову пережила як мої очі бачать те, що звичайними очима люди не бачать, а саме я бачила як рухаються листочка на гілці дерева коли вони ростуть. Це можна побачити в сповільненому відео. Раніше це вже траплялось зі мною, наприклад, я бачила як розлітається ворс на тенісному м’ячі під час його польоту, коли граєш в теніс.

Пізніше я збагнула як складні життєві ситуації записались в мої плечі під час плавання в період не щасливого сімейного життя і чим це в результаті закінчилось, а саме блокуванням і дисфункцією лівої руки. Та історія була ще задовго до знайомства з Віпасаною.

Третій раз при проходженні Віпасани в кінці 2023 році я зняла напруження з інших частин мого тіла остаточно і отримала відчуття вібрації всього тіла, це відчувалось одномоментно у всіх куточках тіла. Більше не було болю, натомість була тільки нейтральна вібрація, ні приємна, ні неприємна. Зі смішного, це відчувається як шкіряний мішок вібрацій, вібрації закінчувались там, де закінчилася моя шкіра.

Я називаю це остаточним звільненням себе від минулого. Звільнення від несвідомих поведінкових патернів.

Тепер уявіть себе маючи волю від несвідомих реакцій вашої поведінки. Вас дратують, а вас це не задіває; раніше люди здавались вам тупими, але зараз ви більше не помічаєте їх таких якостей; коли вас ображають, то ви тільки бачите те, що така людина, що вас ображає слабка і потребує любові. Хіба це не чудо?

--

--