Katlanır Bisiklet ile Tura Çıkılır mı?

Hasan Kasapoğlu
Çağdaş Evliya Çelebi
5 min readOct 24, 2016

Hayallerin varsa zorluk yoktur.

Katlanır bisikletimi alırken öncelikli amacım şehir içi ulaşımda kısa mesafe ulaşımımı kolaylaştırmaktı. 10–15 km lik mesafeler için toplu taşımalara mahkum olmaktansa, ana hatlar ve uzun rotaları toplu taşıma ile geçip ara aktarma noktalarını katlanıra devrettim.

Bursa’dan feribot ile İstanbul-Kabataş’a geliyorum. Oradan pedallayarak Karaköy. Karaköy’den gemi ile Kadıköy. Kadıköy'den yine pedallayarak Marmara Ünv. Göztepe kampüsü. Bu rotada katlanır bisiklet muhteşem bir kurtarıcı olmuştu. Sonrasında daha da aktif bir şekilde şehir içi ulaşımda adeta elim ayağım oldu.

Cittaslow Türkiye Kuzey Ege Katlanır Bisiklet Turu

Şehir içi ulaşımı ve haftasonları 50–60 km lik bisiklet turları derken aklıma bu alet ile tura çıkılır mı sorusu geldi. Yolda akıcılığı gayet iyi. Sağlamlık konusunda da benden tam not almıştı. Ama acaba uzun yolda gidebilir miydi? Bisikletimde (Çelebi) küçük bir iki güncelleme yaptım. Lastikleri daha ince yol lastikleri ile değiştirdim (videosu burada). Elciklerimi değiştirdim. Tur için portbagaj ve çantalar aldım. Rotam için bir tema belirledim. Katlanır bisiklet ile Cittaslow (Sakin Şehirler) Türkiye turunu etap etap yapmayı planladım. İlk bölüm Gökçeada-Seferihisar oldu.

Cittaslow Türkiye Kuzey Ege Katlanır Bisiklet Turu

Çanakkale’den başlayan yolculuğum Gökçeada-Bozacaada-Küçükkuyu-Ayvalık-Çandarlı-Aliağa-İzmir-Seferihisar sıralaması ile tamamlandı. Yolculuğum 11 gün sürdü.

Toplam 397,49 km katlanır bisikletim sevgili Çelebi ile pedalladım. Tur ortalama hızım 14 km/saat. Günlük ortalama mesafem 75 km.

Turun ardından özellikle YouTube kanalım üzerinden sorular geldi. Gelen sorulara kısaca cevap vermeye çalıştım.

Bunun jant çapı küçük etkilemiyor mu?

Etkilemiyor. Neticede ben bir yarışçı değilim. Amacım bisikletim ile yollarda olmak ve hayata dair hikayeler, anılar biriktirmek. Dolayısıyla benim için önemli olan ne kadar hızlı gittiğinden öte yolda sağlıklı bir şekilde ilerlemek.

Üç vites (btwin tilt 700 sadece göbekten 3 vitesi var) ile rampalar zor olmuyor mu?

Yaklaşık 400 km süren tur boyunca sadece Kazdağı-Ayvacık mevkiinden sonra, Küçükkuyu’ya inmeden birkaç km önce oldukça dik iniş çıkış olan bölümde yaklaşık 200 m kadar bisikletten inip ittim. Onun haricinde tüm yolu pedalladım. Üç vites ile evet işler biraz zor oluyor. Daha yumuşak çıkış veya daha hızlı gitmek istediğim anlar oldu. 7 veya 8 vites bir katlanır ile eminim turlamak çok daha kolay olacaktır.

Katlanır bisiklet ile tur daha yorucu ve yavaş olur mu?

Tur dönüşünde elimde yola dair sayısal veriler oluştu. Yukarıda bahsettiğim ortalama hız, günlük mesafe vb. Dönüşte sosyal ağlar üzerinden takip ettiğim diğer tur yapan dostların (tur bisikleti kullanıyorlar) verileri ile bir kıyaslama yaptım. Genelde paylaştıkları bilgilerde tur ortalama hızı 14 km gibi ve günlük mesafelerde 100 km civarında. Benim tur verilerinle kıyaslarsam tur gayet iyi bir tempoda. Yoruculuk konusu biraz kişisel bir durum. Ama kendi performansıma göre tatlı bir yorgunlukla günü tamamladığımı söyleyebilirim.

Tur öncesi katlanır bisikletinde güncelleme yaptın mı?

Bisikleti aldığımda arkada port bagajım yoktu. Bir port bagaj aldım. Lastiklerim normalde 1,75" kalınlığındaydı. Açıkçası yaz kış gideri olan bir lastik ama ben tur için özellikle biraz daha ince (1,5") schwalbe kojak yol lastikleri kullandım ve tur konusunda çok memun kaldım. Bunun haricinde elciklerimi değiştirdim.

Kapıdağ Yarımadası Turu

Bunca yükle ve katlanır bisiklet ile yolculuk zor olmuyor mu?

Turlarda arka port bagajımda iki tane 20 lt’lik heybe çanta bir tanede 40 lt’lik çantam var. Ön tekerlek üzerine port bagaj ayarlama şansım olmadı. Umarım o konuyuda ilerleyen turlara çözerim. Dolayısıyla yüklerim arkada. Bu da ağırlık merkezimi arkaya çekiyor ki bu durum özellikle rapma çıkışlarında oldukça etkiliyor. Yani bazen ön tekerlek şahlanmak isteyebiliyor. Ama ben öyle sakat bir durum yaşamadım.

Kuzey Ege Cittaslow turuna başlarken tur için ilk pedalı atma anım çok heyecan vericiydi. İlk defa tura çıkıyordum hem de katlanır bisiklet ile. “Arkamda 18 kg yük ile pedallayabilecek miyim?” heyecanımdan gece uyuyamamıştım. Sabah ilk pedala bastığımda hiç zorlanmadan ve dengesizlik yaşamadan yola çıktım. Heyecanım yerini rahatlığa bıraktı. Anladım ki bu tur bu ekipmanlarla olacak. Yeterki yolda kaza bela olmasın.

Tur bisikletinin yakaladığı hızı yakalayabiliyor musun?

Bisikletim sevgili Çelebi (Btwin Tilt 700) ön aynakol çok büyük değil. Bu durum rampa çıkarken kolaylık sağlıyor, düz yolda hızlı gitme konusunda ise sıkıntı. Ama yine de ulaştığım hızlara bakınca beni tatmin ediyor. Pedal kuvveti ile düz yolda rahatlıkla 25 km hızla gidebiliyorum. Pedala yüklendiğim zaman limitim 35 km/saat. Benim bisiklette 35 km hızdan sonra zaten pedallar boşa dönmeye başlıyor. Daha büyük ön ayna kol ve 8 vites seçeneği ile hem rampa çıkışında biraz daha rahat etmek hem düz yolda, inişlerde hız yapmak çok daha kolay olacaktır.

Katlanır bisiklet ile tur yapmanın en büyük avantajı nedir?

Ben bisikletin teknik kısmından hiç anlamam. Yapabileceklerim patlak lastik tamiri, fren teli ve pabuçlarını değiştirmek. Bunun haricinde bir arıza olsa yapamam.Tur bisikleti ile yolda kalsam mecbur onca yük ve bisiklet ile tamir işleri için malı mülkü atacak bir kamyonet bulup, merkezi bir konuma geçmem gerekir. Ama katlanır bisiklet ve iki heybe çanta ile yolda herhangi bir araca otostop çeksem alınma şansım çok daha yüksek olur. Ayrıca şehirler arası otobüslerde de bisikleti sökmeye, takmaya gerek yok. Direk doğası gereği bagaja girmeye hazır. Katlanır bisikletin mobil yapısı beni acayip etkiliyor.

Yani anlayacağınız katlanır bisiklet ile turlamak çok keyifli bir iş. Doğayı, yolu, rüzgarı en hassas şekilde hissedebiliyorsun. Ulaşım ağına rahatlıkla entegre olabiliyorsun. Doğanın ritmine ve şehir hayatının çıkmazlarına karşı gayet uygun bir alet. Acelesi olan bir kişi turist olur. Sakin sakin gezersen gezgin olursun. Ben sakin gezenlerdenim.

En başta aslında katlanır bisiklet ile turlamak hakkında cevabı direk vermiştim:

Hayallerin varsa zorluk yoktur.

Yollarda ve yolculuklarda buluşmak dileğiyle.

--

--

Hasan Kasapoğlu
Çağdaş Evliya Çelebi

Travel, Adventure and Nature Photographer Institute of Fine Arts / Photography