نگاهی به اعلامیه استقلال و قانون اساسی آمریکا

Jared Diam
انتشارات ابری
5 min readMay 9, 2020

اعلامیه استقلال آمریکا در چهارم جولای ١٧٧۶ تصویب شد و شامل ١۴٠٠ کلمه هست که شالوده و اساس و هدف کشور آمریکا را تعیین می‌کند.

متن اعلامیه استقلال آمریکا

اعلامیه ابتدا با بحثی درباره ضرورت نوشتن چنین اعلامیه ای شروع میشود و اینکه که چرا گاهی ملت‌‌ها باید مسیرشان را عوض کنند. سپس بخش بسیار مهم اعلامیه آغاز میشود که اصول و حقایق بدیهی self-evident را برمیشمارد:

الف: همه انسانها برابر خلق شده اند. ب: توسط خالق به انسان حقوقی پایه‌‌ای و غیرقابل انکار اعطا شده که شامل حق حیات، آزادی و دستیابی به شادی هست. در عبارت دستیابی به شادی یا the pursuit of happiness کلمه شادی در واقع در به معنای آزادی فرد در استفاده از منابع، وقت و استعداد برای رسیدن به حس رضایت در زندگی است. بدین طریق فرد میتواند باعث سعادت خود و اطرافیانش شود. هدف از ساختار سیاسی حکومت Government رو تضمین این حقوق بیان میکند و مشروعیت قدرتش هم رضایت مردم است. تاکید میکند هرگاه که ساختار سیاسی مانع تحقق این اهداف و حقوق شود، تغییر و براندازی حق مردم است، به شکلی که Government جدید امنیت و شادی مردم رو تامین کند. در ادامه اعلامیه ٢۵مورد از تخطی‌‌های جورج سوم را اشاره میکند نظیر مالیات زیاد، بی‌‌عدالتی، قانون‌گریزی …. در پایان هم اعلام میشود که با قدرتی که مردم به آنها اعطا کردند این سیزده مستعمره (کلونی)، ایالت های آزاد و مستقل هستند.در واقع این سیزده ایالت کاملا مستقل از هم، حق جنگ و صلح و تجارت دارند. در نهایت برای پشتیبانی از این اعلامیه به مشیت الهی Divine Providence تکیه میکنند و به زندگی و شرفشون سوگند میخورند.

هدف از ساختار سیاسی حکومت Government رو تضمین این حقوق بیان میکند و مشروعیت قدرتش هم رضایت مردم است. تاکید میکند هرگاه که ساختار سیاسی مانع تحقق این اهداف و حقوق شود، تغییر و براندازی حق مردم است

اساسنامه کنفدراسیون هم در سال ١٧٨١ توسط همه ایالتها تصویب و اجرایی شد. (شبیه اتحادیه اروپا). این اساسنامه کاستی‌ها و نارسایی‌های زیادی داشت و در سال ١٧٨٧به پیشنهاد همیلتون، کنگره از نماینده ایالت ها میخواد برای بازنگری در اساسنامه کنفدراسیون دور هم جمع شوند. ۵۵نماینده از ١٣ ایالت در فیلادلفیا گرد هم آمدند که همگی سفید، مرد، زمیندار، بیشتر باسواد و متفکر و بعضی هم برده‌‌دار بودند.

خیلی زود به این نتیجه میرسند که قید اساسنامه فعلی رو بزنند و طرحی نو دراندازند. دو مانع بزرگ وجود داشت. یکی برتری ایالتهای پرجمعیت بر ایالتهای کم جمعیت در صورت تشکیل مجلس نمایندگان متناسب با جمعیت بود. با مصالحه‌ای که به مصالحه کنتیکت معروف شد، قرار شد دو مجلس تشکیل شود، مجلس نمایندگان به نسبت جمعیت هر ایالت، و مجلس سنا که هر ایالت دو نماینده داشت. معضل بعدی مساله برده‌داری که با اصرار ایالتهای جنوبی، شمالیها کوتاه آمدند و در قانون اساسی مطرح نشد و تصمیم به هر ایالت واگذار گردید.

و اما متن قانون اساسی.

متن اولیه قانون اساسی آمریکا

بعد از ٣ماه و جدل‌های فراوان متن قانون اساسی شامل ۴۵٠٠ کلمه آماده شد. قانون اساسی که در واقع دستورالعمل اجرایی امریکا است و بر اساس چهارچوب تعریف شده در اعلامیه استقلال پیاده میشود. درمقدمه از زبان مردم آمریکا اصول پایه ای قانون اساسی اشاره میشه: الف: تشکیل یک کشور یا Union کاملتر ب:برپایی عدالت ج:تامین صلح و آرامش برای مردم د: دفاع و نیروی نظامی ه: بهبود رفاه مردم و: تامین آزادی. اولین و بزرگترین بخش مربوط به کنگره است که خود دو شاخه داره، مجلس نمایندگان و سنا. وظایفشان شامل وضع قوانین مالیاتی، تجارت، مهاجرت، اعلام جنگ، تاسیس ارتش، … است.

بخش دوم به قوه اجراییه میپردازد و وظایف رییس جمهور شامل تعیین قضات و سفیرها، اجرای قوانین، فرماندهی قوا … میشود. بخش بعدی تشریح دادگاه عالی است.

طبق قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی در انحصار دادگاه عالی نیست. و مصوبات کنگره با امضای رییس جمهور قانون است و نیازی به تایید دادگاه ندارد. (برخلاف ایران و لزوم تایید شورا نگهبان) دادگاه عالی حتی حق مشاوره به دولت هم ندارد و فقط پرونده هایی که از دادگاه پایینتر ارجاع میشود را بررسی میکند. اما اگر دادگاه عالی در پرونده ای نظری بدهد بر مصوبات کنگره و دستور رییس جمهور اولویت Sovereignty دارد. قاضی دادگاه عالی مادام العمر انتخاب می شود اما کنگره امکان استیضاح و برکناری یک قاضی را دارد.

بعد از تصویب قانون اساسی برای رفع نگرانی از قدرت گرفتن دولت، ١٠ متمم معروف به Bill of Rights اضافه شد.

متمم اول آزادی بیان و عقیده رو تضمین میکنه، متمم دوم حق حمل سلاحه ست. و مابقی حق مالکیت خصوصی و حق محاکمه عادلانه و وکیل و… . تا کنون ٢٧ متمم به قانون اساسی اضافه شده که مهمترینش متمم١۵ در مورد لغو برده داری بعداز جنگهای داخلی بود. البته عملا سیاهان در ایالتهای جنوبی به حق و حقوق خاصی نرسیدند. تا اینکه بعد سالها مبارزه در سال ١٩۶۴ به رهبری مارتین لوتر کینگ هرگونه تبعیض بر اساس رنگ و دین و جنسیت در سراسر آمریکا ممنوع شد. جالبترین متمم هم متمم ١٨ام در ممنوعیت مشروبات الکی بود که ١۴سال بعد با متمم ٢١ام لغو شد.

نکته اول اینکه باید توجه داشت که متن قانون به سرعت اجرایی نشد. آزار مورمونها گواه تبعیض گسترده دینی سالها بعد از تصویب قانون اساسی است. نکته دوم اینکه برداشت بنیانگذاران از مفاهیم با آنچه امروز در ذهن متبادر میشود، متفاوت است. در زمان تصویب، مقرر شد که هر برده سیاه معادل سه‌‌پنجم یک سفید در سرشماری حساب بشه. بدیهی هست که با متن اعلامیه استقلال که حق آزادی انسانها رو اشاره کرده، در تناقض است. این دلیل دورو بودن بنیانگذاران آمریکا نیست. معانی کلمات در طول زمان تغییر کرده و به قانون رنگ متفاوتی بخشیده.

این متن متعلق به یکی از کاربران توئیتر به اسم کاربری جارد دایموند است.

--

--