阿基米德臨死嗰陣有冇講過「唔好搞我個圓形」?

五經無雙
城主文史雜談
Published in
Mar 28, 2024

之前睇到一幅meme圖,同下面幅圖類似,係講阿基米德死之前,同羅馬士兵講「唔好搞我個圓形」,之後就比羅馬士兵殺死左。就咁睇呢個故事幾得意,阿基米德臨死不忘佢既研究,精神上近乎殉道者。

不過我細心諗下,究竟呢個故事係真定假既呢。我喺網上搵到既資料,呢句說話拉丁文原文係Nōlī turbāre circulōs meōs。阿基米德係意大利城邦敍拉古人。敍拉古係由希臘人建立既殖民地,佢地應該講希臘話,所以呢句說話一定唔係阿基米德原句。最大可能係經過羅馬史學家嘅翻譯,所以我地睇到既係拉丁文。

到底邊位古羅馬歷史學家記載過阿基米德臨死嘅遺言呢?答案係無。我都好驚訝,言之鑿鑿,連拉丁文都有嘅名言,居然係無史學家記載過。但係古代有類似嘅記載,最早記載阿基米德之死既,係古羅馬既普魯塔克(Plutarchus)。佢寫過一本歷史書叫《希臘羅馬英豪傳》,呢本歷史書將歷史人物分成一pair pair,一個古希臘人物對應一個古羅馬人物。第十四篇提到羅馬執政官Marcellus,當中最早記載到阿基米德嘅死。

到底阿基米德係點死嘅呢?普魯塔克都話唔埋,因為當時眾說紛紜,佢比左三個版本嘅故仔出來。

一,羅馬士兵攻陷敍拉古之時,羅馬士兵要求阿基米德去見執政官Marcellus,阿基米德拒絕左,因為佢想證明左一個問題先,於是憤怒嘅士兵就殺害左佢。

二,第二個版本無提到羅馬士兵要求阿基米德見Marcellus,只係單純想殺死佢,阿基米德叫佢等陣,一樣係想證明左一個問題先,但係最終羅馬士兵都係將佢無情殺害。

三,第三個講法係阿基米德帶左一啲數學儀器,羅馬士兵以為係黃金,於是見財起意殺左佢。

單睇呢幾段記載,史學家普魯塔克稱得上有良史之才,因為佢都唔清楚阿基米德係點死,佢將佢知道而覺得可信既所有傳說並列埋一齊,留待後人評價,唔會因為只係記載其中一個版本而埋沒左另外兩個版本。觀乎三個講法,雖然阿基米德一樣死得好慘,但共通點都係完全無記載過阿基米德遺言原句係點,普魯塔克完全無直接引用過阿基米德臨死講過啲乜,更加無提過「唔好搞」或者「圓形」呢啲字眼。根據第二個版本,阿基米德甚至「懇求」士兵唔好殺佢住,disturb呢個字眼未免太重,唔合乎史實。

既然古代史學家都無記載過「唔好搞我個圓形」呢啲說話,咁到底呢句說話係出自邊度呢?古羅馬史學家都唔知嘅嘢,後世又點可能知道呢?我只能夠講,呢個有機會係網民嘅創作,喺網絡時代快速傳播。先有Do not disturb my circles,之後再反向譯返做拉丁文。始作俑者係邊個無辦法知道,或者網絡出現之前已經有,我唔想深究。

但係可以反思一樣嘢,有份share呢啲金句嘅朋友,可能反省下自己到底share左啲乜。網絡文化盛行,乜都要速食,乜都要快。但係最基本嘅查證都做唔到,咁樣只會以訛傳訛。我身為一個唔識西方史學嘅人,睇下英文維基都可以搵到以上資料,我唔明普通人有乜籍口去share一啲不盡不實嘅消息。口講要活在真相中,但係自身就做左一個散播謠言嘅人,我覺得非常可悲。

--

--

五經無雙
城主文史雜談

書山有路勤為徑,學海無涯苦作舟。塵世中一個迷途小書僮,醉心先秦經籍,尤愛周易。閒時亦會睇文學作品及港產片。