我朋友想學廣東話,應該點樣教佢?

有人話「廣東話我瞇埋眼都識教」。我諗睇完佢就未必咁大口氣

阿擇 (Chaaak)
學極都唔識

--

利申1:由 2008 年開始,我斷斷續續噉教廣東話,教過個人、亦都教過大班,好希望可以喺度同大家分享我嘅淺薄嘅經驗。希望大家睇完以下嘅注意事項同建議,可以幫到身邊嘅朋友學識廣東話。利申2:我知道任何時候講廣東話嘅嘢,都會有人挑戰我話正確嘅名係粵語、白話、廣州話、廣府話⋯⋯之類。名有個慣例,叫「名從主人」。香港講粵語嘅人口叫自己嘅語言做廣東話,我哋就要尊重返呢個叫法,唔可以拎住廣東省嘅省界就去挑戰大家對自己嘅認同。如果要執到咁緊,下次食廣東菜、粵菜,記住問人點解冇潮州打冷。

香港有 700 萬人口,但係全職教廣東話嘅教師,可能得雙位數。得咁少廣東話教師,結果大部份外地人嚟到,就算冇俾人水咗去學普通話,都好可能因為揾唔到合適嘅廣東話老師而放棄。

大家可能會覺得,「唏,廣東話我由細講到大,瞇埋眼都識教啦。」

講大家可能真係瞇埋眼都識講,我都係。但係教,就算教咗十年八年,都應該仲有好多嘢要摸索。教語言係好專門嘅學問,如果你由細到大喺香港讀書,有上過英文堂,應該都感受到教語言有幾咁吃力不討好。你試下諗諗你當年鍾唔鍾意上英文堂?十幾年英文堂學唔學得識英文?試想像下你而家要做當年教你英文嘅老師,只不過:

  1. 教嘅科目由英文變咗做廣東話
  2. 你嘅學生唔係小學生中學生,而係(記憶、模仿力都慢慢退化嘅)成年人
  3. 你冇教師用書、亦都冇人準備 Lesson Plan 俾你
  4. 你有咩唔識,冇得上 TESOL 相關網頁問人
  5. 你由細到大都未學過廣東話嘅 grammar
  6. 唔識英文大個會揾唔到食,而學得廣東話嘅學生一般都冇呢種壓力

我諗大家都大概明白到教廣東話嘅難點喺邊嘞。如果有朋友真係想學,想揾你教佢,應該點樣準備呢?無論你準備收返學費定係做免費推廣員,我都好希望你知道下面嘅嘢。唔係叫大家每人都讀返個 degree 先至開始教廣東話,只係有好多嘢大家需要知道。

第一步:訂立學習目標

目標分析

喺開始教同學任何語言之前,雙方都要理解對方嘅學習動機同目標。知道對方點解要學廣東話,非常重要。有個講法係,教師嘅職責唔係教一啲自己想教嘅嘢,而係教一啲學生想學嘅嘢。好似喺日本或者韓國教廣東話,好多時學生會係香港文化嘅 fans,佢哋同廣東話嘅接點,可能係張國榮、周潤發、劉德華,甚至係點心、風水、腳底按摩;亦都有啲係想喺香港傳教,要學識用廣東話講耶穌;仲有一啲係另一半係香港人/廣東人,想學識廣東話同外公外母/老爺奶奶溝通。學嘅原因會影響到你教嘅內容、教學方法,所以一定要問清楚。

期望管理

學一隻語言,冇乜幾多個係諗住永續學習。大家都係想喺指定時間入面,達到自己心目中嘅目標。如果你第一日就同學生講,「我學咗廿年英文喇,你睇我啲英文幾廢?所以你廣東話都要學廿年㗎。」睇怕你都未必要上第二堂。口語…

--

--

阿擇 (Chaaak)
學極都唔識

《粵典》創辦人,而家全力推廣粵文書寫。Founder of words.hk and advocate of Written Cantonese