溝通 101 :為自己言行負責 向刻板印象說不

鏡籬
社交Black Magic
Published in
Dec 26, 2021
source

好耐冇寫嘢,啲稿放到就嚟唔記得自己想講乜。但喺 Wright Fu. 個 Discord 谷見到啲文友都好勤力清存稿,就覺得應該的起心肝寫返。特別係今日俾 謝一了 tag 我提起我啲文,睇嚟係時候趁聖誕得閒去清下稿。

話說講起刻板印象,唔少人嘅第一印象應該都係諗起用嚟標籤其他人。標籤人唔可取就唔洗點講㗎啦,但竊以為最得人驚係有啲人竟然係會用呢樣嘢嚟放喺自己度,不知不覺咁合理化自己嘅行為。

有次我喺啲群同人吹水,講咩唔係好記得了,淨係記得有位仁兄都幾冇禮貌同串嘴。但就咁樣我都未必會入腦,畢竟冇禮貌同串嘅人周街都係啦。最令我印象深刻嘅係佢一句答句:

「啊你都幾串㗎喎」

「梗係,你當天蠍座流㗎?」

見到嗰下我立刻呆咗一呆唔知俾咩反應好。乜你好自豪於自己串/冇禮貌咩?乜天蠍座就係要咁㗎咩?我嗰下先驚覺原來會有啲咁嘅人存在。先此聲明,我一向尊重各人信念系統差異,相信星座我覺得係完全冇問題㗎。對於冇宗教背景嘅我嚟講,信星座、信塔羅、信紫微斗數同信主流宗教係沒有誰比誰高尚;再者我自己都有遇事不決求神問卜嘅時候,冇咩資格去睇唔起人啦。(但陰謀論另計 I’m sorry)

但咁嘅表達係極有問題㗎,因為佢係完全將自己行為嘅責任外判咗去一個刻板印象度。先戴頭盔,我對星座唔係好了解,但我理解中你係乜嘢星座唔應該全然決定哂你係一個點嘅人嚟;而我亦唔係針對星座,而係所有類似嘅做法:將自己嘅行為舉動全然歸因於一個身份/標籤

舉個反例就更加清晰:

「咦你數學成績幾好喎」

「洗乜講,我 Asian嚟㗎嘛」

唔理個行為舉止係正面定係負面,咁樣歸因都係一個好差嘅做法:因為你完全放棄咗對自己嘅行動負責,你否定咗自己嘅意志思想喺呢件事上嘅作用;而同時,你進一步 reinforce 咗一啲刻板印象「原來天蠍座就係臭串冇禮貌嘅」、「原來亞洲人就係數學好嘅」。咁樣絕非好事。

刻板印象嘅形成固然有其原因,無可否認刻板印象係簡化咗好多人類嘅思考,幫我哋慳返好多時間。留意重點字眼:簡化。刻板印象個優點同缺點正正都係圍繞住呢樣嘢。正正因為佢簡化咗啲嘢所以先慳到時間;亦正正因為佢簡化咗啲嘢所以我哋對件事嘅理解/判斷係更大機會出錯。用返第二個例子嚟睇,亞裔 數學成績好啲可能係亞洲國家數學科個課程就係深啲;又或者係亞洲家庭比美國/歐洲家庭更重視成績,會催谷仔女。咁如果你喺一個唔重視成績嘅美國本土亞洲家庭出世,就冇咗以上條件㗎啦喎。可能咁啱你數學成績都好嘅,因為你有天份又勤力。而上面個刻板印象就會抹殺哂你所有努力,將件事簡化做因為你係亞裔所以數學成績好。咁樣當然就唔公平啦。

我都明白有時啲人未必真係覺得所有擁有某某標籤嘅人都係咁,只不過係拎咗個典型形象嚟形容其他。就係好似「港女」同「處女座」,講嘅人未必真係覺得所有香港女仔都係巴渣拜金,亦未必覺得所有處女座嘅人都係麻煩完美主義者。喺呢個情況,呢兩個字詞所指涉嘅並唔係實質「所有香港女仔」同「所有 8月23日 — 9月22日之間出世嘅人」而係「巴渣拜金」同「龜毛麻煩完美主義者」呢兩個刻板印象。佢哋係一個專有名詞而唔係就咁字面意思咁解。但說者無心聽者有意,咁講嘢好易就變咗地圖炮,引起人誤會,最好都係避免咁做啦。

講返正題,文題所講嘅「為自己言行負責」,唔單係針對負面嘅嘢,而係講緊所有嘢:你係做得衰嘅,孭返起責任去改進;你係做得好嘅,照直 take credit。唯有咁樣我哋先真係對自己人生負責。唔理做得好定差,都係我哋嘅人生,而唔係一個標籤、一個身份、一個刻板印象嘅人生。Be a 3D person,唔好俾啲咁平面嘅嘢框住自己。用呢啲嘢嚟睇人本身都唔係好事,不過有時興趣有限、時間有限冇得揀,唯有折衷用啲咁嘅方法;但連對自己都咁樣就點都講唔通啦。總之,正視返自己主觀意志決定自己行為呢件事並且對其負責,做得好嘅保持,做得差嘅改進,咁先係正道。

講返一開始個 case,我淨係想回返佢一句,「It’s not you being Scorpio but you being a jerk」

後記:
寫嘢果然係要一氣呵成。清咗一篇舊稿之後就開始寫呢篇,寫寫下就不知不覺寫完咗,如果中途擺低又唔知要寫到猴年馬月啦。話說我發覺自己好似都幾常用到「/」,感覺係自己偷懶唔去諗點樣表達得精準啲咁,想盡量用返少啲。希望可以有進步啦!

--

--

鏡籬
社交Black Magic

英文系畢業但睇中文書寫中文嘢。相信睇人哋寫嘅書同埋文章就係欠咗債,希望自己有一日可以寫返野出嚟還債。 得閒寫下後感、雜文。