「扮工不如辦公」

Shuk Lai
職場心經
Published in
3 min readOct 25, 2017

--

俗語話「識人好過識字」,意思係你有人際關係,勝過有實質才幹,從搵工到喺職場打滾以至做生意都無往而不利。

因為咁樣,好多人都會目標為本,返工就「以人為本」,一心諗住氹得掂老細就衣食無憂。久而久之,揣摩上意變成習慣,辦公變成扮工。

呢種現象,又以冇數跑、不以數字論英雄嘅場地最為普遍。或者有人會諗,唔使跑數咪冇咁大壓力囉。但作為一個曾經滄海嘅人,我覺得有數跑,總好過冇。

曾幾何時我都覺得跑數係資本主義社會下,資本家欺壓剝削勞本階層嘅手段。畀個 sales target 你,到數就有花紅分、有人工加。但其實業務增長最大得益者都係股東同埋班高層,而年中捽數過程中,層壓式嘅催促、鞭策/鞭撻、蹂躪之苦,又不足為外人道。值得咩?

唔好以為淨係前線先要跑數。 Middle / Back office 嘅員工,喺現代管理學 performance management 框架中,註定有三五七個 key performance indicator (KPI) ,呢啲 KPI 仲要夠 “SMART” ──唔係薯嘜,係 Specific 、 Measurable 、 Achieveable 、 Relevant 同 Time-Bound 。呢啲人力資源管理嘅學問有時真係任得你吹。

由於冇 revenue / sales figure 可以追趕,唔使跑數嘅員工嘅 KPI 往往就變咗做妥幾多 project 、提出幾多改善服務或工作流程嘅建議、工作準確度 (負面講咪 error rate) 等等。至於 Big4 嘅 Auditors 有佢哋「篤鐘」計時數嘅習俗,我唔熟書就唔亂講。

到後來我離開萬邪嘅資本主義社會,去咗一個不食人間煙火嘅地方。喺嗰度基本上你曉飛就賞多啲啲,做到 pet 屎咁亦冇咩嚴重後果,除非你當面打柒老細。你或者會話,屌你正呀喂,人間仙境啦。

不過,呢個世界資源永遠有限,論功行賞亦多少有高低。如果因為工作性質而冇咩客觀嘅 KPI 可以講,可以點?

好簡單,唔客觀,咪主觀囉。

舉個年頭鬧哄哄嘅例子:「我最喜愛女歌手」嘅評審基準係乜嘢呀?我鍾意囉。點解鍾意呀?問十個人有十個答案。呢啲咪主觀。

同理,職場上有咩嘢最主觀?老細鍾唔鍾意你囉。 And that’s why 我哋返到去文章嘅起點:扮工。由於老細猶如上帝,係世間萬物嘅主宰,你除咗討好佢之外別無選擇。如果你有本事揣摸到佢嘅心意交出佢想要嘅功課,其餘時間種草放狗吹水上 Facebook 都唔會有問題。

當然,又由於大家目標一致地要討好老細,而印象分或形象嘅嘢,一係出自老細對眼,一係來自老細一雙耳,即係其他人對你嘅評價或閒言閒語,於是辦公室逐漸會變成扮工室,同溫層會形成小圈子圍爐 gossip ,入唔到圈嘅就喺外圍食西北風,最好著多兩件衫,背脊中箭都冇拮得咁痛。

鹹魚青菜,各有所愛。不過 for personal development 嚟講,我係覺得人應該辦公而非扮工嘅。畀你喺一個扮工場所如魚得水、春風得意,可能係你交際手段高明,但亦可能純粹係環境同時勢造就。除非你打算喺同一個地方踎一世,否則難保出到去需要辦公嘅時候,無法以虛應、假度、陪笑、 hea 做等伎倆招架。

如果你自問係一個辦公嘅人,而喺某個地方覺得鬱鬱不得志,唔好灰。除咗你能力可能未夠之外,亦有可能係環境唔適合。衡量過輕重得失之後, afford 得起咪東家唔打打西家,喺下一個地方由零開始,總好過喺個負數赤字世界度沉淪。

--

--