Morten Resen StartUp

I knap ni år sagde Morten Resen god morgen til danskerne som vært på GO’ Morgen Danmark. Forinden da arbejdede han med radio, hvilket han var begyndt at savne igen. Men han gad ikke at arbejde for andre, så derfor var det oplagt at kaste sig over podcastmediet.

Pelle Lundberg Jørgensen
10er

--

Om jeg laver en episode på fem minutter eller fem timer, om jeg bander eller noget tredje, er der ikke andre end mig selv, der blander sig i. Det er ret fedt. Og så er det endnu federe, når podcasten rent faktisk bliver en succes, og den kan tage “kampen” op mod alle de store og etablerede mediehuse. Jeg er jo bare mig selv med en mikrofon på mit kontor — og jeg kan optage, når jeg har lyst,” forklarer Morten Resen.

Han har siden maj udgivet podcasten ”Morten Resen — Startup”, hvor han tager lytterne med ind i maskinrummet på den virksomhed, han så småt er ved at etablere. Idéen til at lave podcasten kom sig også af, at Morten Resen følte, at der manglede en dansk udgave af den amerikanske podcast ”StartUp”, hvor radiovært Alex Blumberg beskriver sin opbygning af en virksomhed. Og det også primært de folk, der render rundt med en lille iværksætter i maven, som Morten Resen henvender sig til. Han siger selv:

”Podcasten henvender sig først og fremmest til alle dem, der drømmer om at starte deres egen virksomhed. Dem, der har gjort det og dem, der er i gang. Og alle andre, der synes, at historien om at forsøge sig med iværksætterlivet og en idé på et stykke papir, der skal blive til en rigtig virksomhed, er spændende.”

Kort tilløb

Der kan være langt fra tanke til handling. Nogen tør ikke, mens andre overtænker deres idéer. I Morten Resens tilfælde forholdt det sig imidlertid helt anderledes:

Det var egentlig ret impulsivt. Jeg tænkte: Nu gør jeg det bare, og så ser vi, hvordan det går og hvor, det ender,” fortæller han.

Han købte derfor en mikrofon og fik optaget, hvad der senere skulle blive til første afsnit af ”Morten Resen — Startup”. På det tidspunkt var han dog ikke klar over, om der overhovedet ville komme et afsnit nummer to. Og han var egentlig heller ikke klar over, hvad han reelt ville med projektet, udover det at lave en podcast. Uvisheden til trods, var lytterne glade for podcasten, hvilket var med til at motivere til at fortsætte:

”Pludselig lå podcasten nummer 1 på Itunes, og så forpligtede det jo,” konstaterer han.

”Jeg elsker podcasts!”

Morten Resen har netop sat endnu en podcast i produktion. Han fik lov til at besøge Facebook, og vil i en særpodcast på tre episoder beskrive, hvad han oplevede og lærte inden for markedsføring og annoncering på netop Facebook. Første afsnit handler om at oprette den perfekte virksomhedsside. Med denne særpodcast er Morten Resen pludselig gået fra podcastnovice i maj til udgiver af to populære podcasts nu. Og mediet er også kommet helt ind under huden på ham:

”Jeg elsker podcasts,” fortæller han.

Og bliver han bedt om at anbefale andre podcasts end sin egen, har han også en lille liste klar med favoritter. Først og fremmest sin inspirationskilde i ”storebroren” i form af amerikanske ”StartUp”, men også andre genrer er blandt yndlingene:

Serial” jo et must — dokumentaren om high school-eleven Adnan, der sidder fængslet for drabet på sin high school kæreste. Måske er han skyldig — måske er han ikke. Det er moderskibet af nyere tids podcasts. Derudover elsker jeg, at Anders & Anders er tilbage, ligesom jeg også er ret vild med iværksætterpodcasten ”De seks hatte” med Anders Kanberg fra Radio24syv,” fortæller Morten Resen.

Har du et godt råd til dem, der går og overvejer at kaste sig ud i et lignende podcastprojekt?

“Kom i gang! Det er sjovt — og learning by doing! Så køb en mikrofon, et lydkort og kig tutorials om podcast making på YouTube. Så er du i gang!”

--

--