Tahterevalli bize ortaklık hakkında ne öğretebilir

212
212.vc
Published in
2 min readNov 8, 2018

Efendim, ben küçükken oldukça ‘gürbüz’ bir çocuktum. Hatta annemler övünerek (…) anlatır; çarşı pazarda benimle gezerken, insanlar durdurup hangi pehlivanın oğlu olduğumu sorarlarmış. O derece bir irilik.

Çocukluğumdan hatırladığım tahterevalli sahneleri var. Hepiniz binmişsinizdir; iki çocuk karşı karşıya geçer, yukarı aşağı iner çıkarlar.

Benim bindiğim durumlarda bu olmazdı; zira ben ağır olduğum için bir süre sonra aşağıda oturuyor olurdum. Üşenip bacaklarımla yerden yaylanmayı bıraktığım için diğer çocuk yukarıda kalır etrafa aval aval bakar durur, kimi zaman çırpınır, aşağı gelebilmek için debelenir, çoğu zaman da mızmızlanıp ağlardı.

cafepress.com

Geçenlerde bir dostumla sohbet ediyorduk. Melek yatırımları hakkında konuşurken, bir yatırımı hakkında sorular sordum kendisine. O şirketi hatırlamadığını söyledi. Melek yatırımcı grubu kanalıyla yatırım yaptığı şirkette o kadar düşük bir yüzdeye sahip ki unutmuş bile ortak olduğunu…

İyi ve sürdürülebilir her ortaklıkta, tahterevallide olduğu gibi, denge önemli.

“Yatırımcıya en fazla ne kadar hisse verelim” bizlerin sohbetler sırasında sıkça karşılaştığı sorulardan. Son dönemde gördüğüm ve yaşadığım deneyimler şunu gösteriyor: girişimci arkadaşlar en fazla ne kadar vereceklerini hesaplarken, özellikle erken aşamada, az hisse vermenin potansiyel zararlarını düşünmüyorlar. Yatırımcıya minimumda ne kadar ortaklık verilmesi gerektiğini de lütfen göz önünde bulundurun.

Sadece finansal yatırımcıdan da bahsetmiyorum; diğer yatırımcılar, yani ortaklar, kurucular, ilk çalışanlar, mentörler de buna dahil.

Bir ortağın ağırlığı (yatırımı, aldığı risk, beklediği kazanç) diğerine göre çok daha azsa, er ya da geç ‘oyunu bırakıyor’. Zira devam etmek için motivasyonu yok.

Yatırımcıya çok hisse vermeme gibi refleksleri anlıyorum. Ama bu arkadaşı, verdiği yatırım ve aldığı hisse az olması halinde, bir daha görmüyorsunuz. İstediğiniz bu mu?

Erken aşamada ekibinize alacağınız her hissedarın motivasyonu, sizlere sağlayacakları katma değer önemli; kendilerine ciddi hisseler vermekten kaçınmayın. Bu hissenin de karşılığını almaktan çekinmeyin.

Originally published by @akarabey at 212.vc on May 29, 2017

--

--