Musíme být všichni kámoši, nebo stačí, že jsme kolegové?

2FRESH
2FRESH Ideas
Published in
5 min readApr 18, 2017

— by Viktorie Del Maschio

Poslední dobou hodně přemýšlím nad tím, jestli v 2FRESH vážně musíme být všichni kamarádi. Musí naše důvěrné vztahy být součástí naší liberální a otevřené firemní kultury?

Milujeme svoji práci a potřebujeme sdílet lásku k ní

S tím, jak rychle se mění náš obor, mění se i lidé, kteří v něm pracují. Vznikají nové pozice, jejichž pracovní náplň čím dál víc vyžaduje nový přístup k práci samotné. Třeba proto, že s kreativními pozicemi přestává existovat pracovní doba v pravém slova smyslu, nebo že od práce máme jiná očekávání a hledáme v ní vyšší účel než jen zdroj obživy.

Díky tomu, kolik trávím času prací (kterou mám ráda), žiju život, ve kterém 90 % mého kontaktu se světem tvoří komunikace s pracovním týmem. Moje kamarádky jsou moje kolegyně, můj team-leader není můj manažer, ale moudřejší a o kousek starší kolega, na kterého se můžu obrátit a mám v něj důvěru. Vztahy na pracovišti prochází přirozenou transformací, která vyplývá z toho, kolik hodin spolu trávíme. A protože nás baví, co děláme, jsme na sebe milí. A kamarádští.

Našla jsem si v 2FRESH opravdové kamarádky, se kterými se hrozně ráda vídám i daleko od kanceláře. Čím víc nás ale je, tím méně jsem schopná tak intimní vztahy navázat se všemi kolegy, se kterými pracuji. Je to ale nutné k tomu, abychom bez problémů fungovali ? A není to naopak? Přijde mi totiž vlastně těžší pracovat s kamarády než “jen” s kolegy. Člověk je pak trochu zaujatý…

Osobní vs. pracovní úroveň našich vztahů

Kamarádovi do očí neřeknete stejnou kritiku jako kolegovi. A kamarád vám nevyčte, co by vyčetl kolegovi. Tím někdy vzniká v týmu tenze, vztahy můžou začít skřípat a výkonnost týmu s nimi.

Jedno z řešení takových problémů je týmový feedback (jak na něj, se dočtete v tomto článku). V rámci týmového feedbacku je ale jen tenká hranice mezi tím, co je osobní a co pracovní problém. Měl by pomáhat lidem, aby se jim spolu lépe pracovalo. Je třeba se otevřeně bavit o problémech, které spolu zažívají v práci. Pro někoho v mladém sluníčkářském kolektivu může být těžké upřímně vyjádřit konstruktivní a profesionální zpětnou vazbu vůči ostatním. Vidím to i u nás. Někdo se bojí, že druhé zraní, nebo vidí, že kolegové prožívají osobní problémy a omlouvá jejich chování ještě dřív, než na ně vyjádří svůj názor. Jiní se bojí dostávat negativní zpětnou vazbu a odmítají ji. Berou ji těžce, protože mají pocit, že se jich týká osobně. Je ale třeba si od toho čistě osobního feedbacku udržet odstup, pokud chceme, aby nám pomohl se zlepšit a řešit problémy, které spolu v pracovnímů týmu máme.

Vím, že nejsem jediná, kdo zažil konflikt v práci na vlastní kůži

Jeden příběh za všechny se mi stal docela nedávno. Když nastoupila Olí, potkaly jsme se na párty a osobně jsme si docela sedly. Věděla jsem, že v tom, co dělá, je profík. Že získat jí byla pro 2FRESH výhra. S drinkem v ruce jsme se smály stejným vtipům a bavily se o docela osobních věcech. O pár dní později jsme na sebe narazily v kanceláři, ale za nepříjemnějších okolností. Vtrhla do zasedačky uprostřed mojí věty, s pochopitelným argumentem, že má místnost zamluvenou na meeting. Zachovala se ale necitelně a se mnou to pohnulo, zhoustla atmosféra. Následovalo ještě jedno takové nepříjemné setkání, takže jsme si to musely vyříkat mezi čtyřma očima a nakonec jsme spolu zase v pohodě. Ona je v práci zkrátka rázná a já si nenechávám věci líbit. Pracovně jsme pochopily, jak spolu jednat. Vyčistily jsme vzduch, protože jsme si nastavily hranice.

Na osobní a profesionální rovině přirozeně hodnotíme věci jinak. Dáváme si zpětnou vazbu na základě jiných hodnot. Mám spoustu kamarádů, které mám ze srdce ráda, ale nechtěla bych s nimi pracovat. A taky mám spoustu kolegů, se kterými hrozně ráda spolupracuji, jsou to profíci, obdivuji je, ale nejlepší kamarádi z nás nikdy nebudou. A mě to vůbec neuráží. To je OK!

Jak se mně osobně podařilo nakreslit čáru mezi kámošem a kolegou?

Následující tři způsoby nastavení mysli mi hrozně pomohly rozlišit mezi profesionálním a osobním vztahem s lidmi, se kterými trávím skoro každý den. Zdá se to být jednoduché, ale vyžaduje to trochu disciplíny. Někteří vám totiž přirostou k srdci, což ovlivní váš úsudek. Někdo jiný vám zase osobně nesedne… a to taky ovlivní váš úsudek.

I. Uvědomila jsem si, že především já nemusím být pro všechny kámoš

Když se v 2FRESH bavíme o feedbacku, často padne, že si věci nesmíme brát tak osobně. Podle mě to není ale jen o vztahovačnosti, je to o profesionálním přístupu k práci. Chci, aby ke mně lidi přistupovali v práci jako k profíkovi. Což znamená, že mě nemusí uplně uznávat na osobní úrovni. Stačí mi, když ocení můj přístup k práci a moje výstupy.

II. Snažím se vidět, co vážně ovlivnilo moji práci, ne moji náladu

Když dávám zpětnou vazbu, zamýšlím se a třídím si myšlenky. Líbí se mi na chování kolegy něco osobního? To je skvělý, že si pamatuješ, jak si připravuju kafe. Nebo to přímo ovlivnilo můj pracovní výkon? Připravil jsi fakt parádní tabulku, která mi hodně ulehčila práci. Stejně tak naopak. Přála bych si změnit něco, co vadí mně osobně? Přála bych si, aby ses víc zajímal o životní prostředí a třídil po sobě odpad. Nebo to ovlivnilo můj či týmový výkon v práci? Chodíš pozdě na schůzky s klientem, a to má dopad na jeho smýšlení o nás všech.

III. Snažím se nezapomenout, že se ostatní snaží přemýštet stejně

Nepotřebuji si vytvářet předsudky o osobních životech svých kolegů. Stejně tak to ale nepotřebují dělat oni. Nemusím mluvit o svém osobním životě, pokud nechci, a neočekává se ode mě, že si v práci vytvořím hluboké a přátelské vztahy úplně se všemi. Očekává se ale, že budu se svými kolegy vycházet.

Osobně si myslím, že v 2FRESH prostě nemusíme být všichni kamarádi. Je úplně v pořádku, že mezi námi vznikají skupinky zpřízněných duší, ale i čistě profesionální vztahy. Celému kolektivu postačí, když k sobě budeme upřímní a budeme se bavit k věci. Potřebujeme empatii a soucitnou, upřímnou zpětnou vazbu, která nám podle mě v důsledku pomůže zlepšovat se v tom, co děláme. A porosteme my jako tým i naše výsledky.

Jak to máte nastavené vy? Debatujte v komentářích pod článkem, na FB nebo mi klidně napište mail na adresu viktorie.delmaschio@2fresh.cz.

Viktorie Del Maschio, UX Designer

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> www.2fresh.cz <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

--

--

2FRESH
2FRESH Ideas

Pomáháme produktovým týmům s designem. Pomáháme designerům růst a mít pestrou práci.