1% per dag verbeteren meer is niet nodig — levensles 6

Erno Hannink
50 life lessons
Published in
8 min readJul 21, 2017

We raasden van Hamburg terug naar huis. Door de drukte onderweg ging dat veel langzamer dan gehoopt. Of beter, we waren te lang gebleven bij onze afspraak.

Het was 30 september, mijn laatste werkdag bij Comfoor. Er was een klein feestje met de collega’s gepland. Het werd later en later. Toen we eindelijk weer in het kantoor waren was er een kort woordje van de directeur. Daarna gingen de meesten snel naar huis. Ze hadden al een uur gewacht, ik begreep het.

De volgende dag was ik full time ondernemer. Vanaf hier zou alle energie die ik er in stopte ook bij mij terugkomen. Meer vrijheid. Mijn eigen weg.

Wat ik me niet had gerealiseerd op dat moment was dat het gepaard zou gaan met zo veel leermomenten. Zo veel veranderingen, nieuwe dingen die ik probeerde en weer stopte.

In de afgelopen ruim 10 jaar heb ik enorm veel geleerd. Eigenlijk was dat niet anders dan toe ik nog als werknemer leerde. Met het verschil dat de leermomenten die ik als werknemer had niet direct in mijn portemonnee voelde.

Bij de start als ondernemer koos ik er voor om mijzelf freelance marketing en sales te noemen. Ik kreeg allerlei verschillende opdrachten, telkens weer iets nieuws leren. Niet één ding waar ik echt goed in kon worden.

Tot ik koos voor dat waar ik al een paar jaar mee bezig was, bloggen. Ondernemers helpen om een website op te zetten waarmee ze gevonden werden. Bloggen speelt daar een belangrijke rol in.

Het jaar dat mijn eerste boek uitkwam, 2009, gebeurde er veel. Het boek was uitverkocht in 7 maanden, we organiseerden de eerste WordCamp NL en de eerste Social Media Club in Nederland. Het jaar was al begonnen met een reis naar Las Vegas. Het was een bijzonder jaar.

In de jaren daarna heb ik veel verschillende dingen geprobeerd. Meerdere boeken geschreven en gepubliceerd. Online trainingen en workshops georganiseerd en verkocht. Overschakelen naar alleen maar Engels. En later weer terug naar Nederlands. Werken met coaches en deze begeleiden in het ondernemen.

Het voelde alsof niets zo succesvol werd als de dingen in 2009. Langzaam maar zeker de berg af vanaf dat moment.

Eén van de belangrijkste dingen die ik in de afgelopen 10 jaar heb geleerd, en eigenlijk mijn hele leven al, leren is leuk. Mijzelf ontwikkelen. Blijven ontdekken en leren. Het zorgt voor energie telkens weer. Zin in de dag.

Al een aantal jaren volg ik daarom ook de artikelen en podcast van James Altucher. Meerder boeken las ik ook van James, waaronder Choose Yourself en Reinvent Yourself.

James schrijft continue over de momenten waarop hij faalt, of beter gezegd de momenten waarop hij veel leert.

Eén van de elementen die er telkens weer voor zorgen dat hij uit een dal komt is, 10 ideeën. James heeft veel geld verdiend met de verkoop van zijn bedrijven en aandelen en meer, en even zo veel geld, nee, veel meer nog, verloren. Hij schrijft hier heel open en in detail over.

James heeft niet intentie om de lezer te zeggen hoe het wel of niet moet. Hij beschrijft zijn ervaringen en ik kan daar mee doen wat ik wil. Met een beetje moeite kan ik er van leren.

De dagelijkse 10 ideeën, een lijstje van 10 ideeën. Iedere dag weer. Ideeën voor een bedrijf, voor een product, voor een ander bedrijf, voor zichzelf. Telkens weer het brein aan het werk zetten. De oefening doen. Net als oefeningen om fit of fysiek sterker te worden, is deze oefening bedoeld om het brein sterker te maken.

Naast deze oefening heeft James 4 elementen om dagelijks op te groeien. Niet veel, 1% vooruitgang iedere dag.

Wanneer ik 1% kan groeien vandaag op deze 4 elementen ga ik slapen als een gelukkig mens. Iedere dag werk ik dan ook aan deze 4 elementen:

  • fysiek,
  • mentaal,
  • emotioneel en
  • spiritueel

Dagelijks beter worden

Altijd beter. Altijd vooruit. Het maakt niet uit in welke rol.

Als ondernemer leren van anderen leraren, virtueel, uit boeken, biografieën, met de mastermind, in ontmoetingen, tijdens gesprekken voor de podcast. Telkens weer leren.

Leren over verkoop, over marketing, over focus, over producten maken en veel meer.

Leren als assistent scheidsrechter en scheidsrechter. Leren van de rapporten en coaching die ik af en toe krijg. Mijn fysiek trainen. De regels en afspraken leren en toepassen.

Leren om beter te hardlopen. Trainingen volgen bij een loopgroep. Meedoen aan wedstrijden om te meten of ik vooruit ga. Trainen om de doelen te realiseren die we in december hebben opgeschreven voor het komende jaar.

De 4 elementen waarop ik dagelijks 1 procent beter wil worden.

Mentaal

Er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat ik niet lees. Heb ik geen ruimte om te lezen dan luister ik onderweg naar één of meerdere podcast afleveringen.

Met lezen bedoel ik hier niet status updates op Facebook of Twitter. Sterker nog dat beperk ik tot een minimum zodat ik meer ruimte heb om te lezen. Ik lees dan boeken, meestal in de Kindle app en soms ook een fysiek boek.

Boeken die mij verder helpen op een onderwerp. Uitdagende boeken. De meeste boeken die ik lees zijn Engelstalig. Regelmatig moet ik een woord opzoeken, gelukkig eenvoudig te doen met de Kindle app. De beste boeken lees ik vaker dan één keer.

Naast lezen volg ik ook trainingen of workshops. Online of fysiek. Op onderwerpen waar ik mij verder wil ontwikkelen. Trainingen die ik de afgelopen ‘paar maanden volgde gingen over consultative selling en Facebook adverteren.

Tien ideeën opschrijven. Nadenken over mogelijke oplossingen voor een probleem van mijzelf, een klant of een lead. Dit doe ik niet dagelijks, maar wel regelmatig.

Dagelijks mijzelf mentaal verbeteren. Mijn brein blijven ontwikkelen. Nooit stilstaan. Dit houdt mijn brein gezond en creatief.

Fysiek

Er gaat ook geen dag voorbij dat ik niet beweeg. In een gemiddelde week zet ik ongeveer 70.000 stappen.

Tijdens de lunch ga ik soms een uur wandelen. Of ik ga een rondje hardlopen. In de rustperiode van het hardlopen en voetbal fiets ik ook veel.

In het voetbalseizoen ben ik scheidsrechter en assistentscheidsrechter bij de KNVB. Op zaterdag en zondag sta ik vaak op het veld. Om hier een goede prestatie neer te zetten moet ik fit zijn. Goed getraind in de sprint om telkens dicht bij de situatie te zijn. Dit levert namelijk veel minder discussies op bij beslissingen.

Hiervoor train ik twee keer per week. Iedere dinsdag bij de loopgroep van de atletiekvereniging Argo. Iedere donderdag bij de scheidsrechtervereniging SDO.

Daarnaast loop ik voor mijzelf nog één of twee keer per week een rondje.

Het houdt mij fysiek fit. Dat zorgt er weer voor dat ik beter kan nadenken.

De wedstrijden in de weekenden zorgen ook voor afleiding. Ik ben voor een paar uur alleen daar mee bezig. Geen werk. Geen projecten. Puur fysiek en geconcentreerd bezig zijn.

Daarnaast leer ik nog veel meer van het scheidsrechter zijn. Zoals omgaan met mensen bij de vereniging, spelers op het veld, rust bewaren. Interactie met spelers en begeleiders op een rustige manier ondanks alle emoties.

Emotioneel

De afgelopen 10 jaar heb ik als zelfstandige veel alleen gewerkt. In de begin jaren ging ik nog wel eens naar bijeenkomsten. Van 2009 t/m 2012 organiseerde ik samen met anderen maandelijks de social media club Amsterdam.

De jaren daarna heb ik vooral vanuit mijn kantoor gewerkt. Steeds meer alleen achter mijn computer. Vooral online contact met klanten en kennissen.

Ik werkte ook veel vanuit huis om mijn kinderen mee te maken. Fysiek er zijn wanneer ze thuis komen. Deze fase bewust meemaken.

Het afgelopen jaar merk ik dat er een nieuwe fase aanbreekt. Onze dochter studeert nu ook. Ze gaan steeds meer hun eigen gang. Er ontstaat ruimte voor mij om meer op pad te zijn.

Voor de podcast neem ik steeds vaker de gesprekken live op. Een interview met iemand afnemen via Skype kan heel goed. Een live gesprek met iemand opnemen is nog leuker. Er ontstaat een andere sfeer.

Na de training consultative selling van Toine Simons maak ik steeds vaker afspraken met leads om ze te ontmoeten. Een eerste gesprek met de ondernemer en anderen in het bedrijf. Ook dat levert een hele andere sfeer op.

Eind juni had ik een barbecue met de freelancers in mijn team. Binnenkort organiseer ik het eerste diner met een aantal ondernemers bij mij thuis.

Een paar weken geleden was ik voor het eerst weer bij een Social Media Club bijeenkomst in Enschede. Hier stap ik nu ook bewuster op mensen af. In gesprek met de mensen van de organisatie kijken of ik ze nog kan helpen. Gesprekken met de sprekers om van ze te leren en beter kennis te maken.

Ik doorbreek de grenzen van mijn comfort zone.

Spiritueel

Het spirituele element vond ik lang het meest lastige. Ik heb niet veel met ‘spiritueel’. Het woord heeft een bepaalde lading in mijn hoofd. Zweverig. Kruidenthee. Geitenwollensokken.

Bij de boekpresentatie vroeg Annemarie Postma wie niets met spiritueel zijn had. Ik was de enige die de hand op stak. De boekpresentatie was onderdeel van een avond georganiseerd door mijn uitgever A.W. Bruna. Het werden leuke gesprekken. Volgens Annemarie was ik juist heel spiritueel :)

Het zweverige deel van spiritueel is niet zo’n mijn ding. Ik leef nu. Meer is er niet.

Waar ik de laatste maanden veel leer uit een filosofie die dateert van 300 jaar voor Chr.

Ik lees dagelijkse meditaties die werden opgeschreven door Marcus Aurelius vooral bedoeld voor zichzelf. Ik lees de brieven die Seneca schreef aan een leerling.

De Stoa filosofie gebruik ik nu in mijn dagelijkse leven en in mijn werk. Het geeft mij rust. Dagelijks gebruik ik het om mij te concentreren op de dingen waar ik invloed op kan uitoefenen, mijn gedachten.

Ik reageer nu heel anders op onverwachte mededelingen en evenementen.

Nog meer rust

Al meerdere keren was ik gestart met mediteren. Ik vond het moeilijk. Stil zitten, zo min mogelijk nadenken. Niets doen. Helemaal niets. Het ging een paar dagen aardig en dan stopte het weer.

Regelmatig las ik in artikelen over hoe gezond mediteren is. Het positieve effect van mediteren op je welzijn en geluk. Dagelijks 12 minuten mediteren maakt je al veel gelukkiger.

Samen met een app heb ik mijzelf getraind om dagelijks te mediteren. Beginnen met kleine stapjes, eerst 5 minuten. Dat uitgebouwd naar 10, naar 15 en nu dagelijks 20 minuten mediteren.

De meeste avonden val ik eenvoudig in slaap en wordt pas de volgende ochtend wakker. Soms gebeurt het dat ik niet in slaap kan vallen. Dat ik wakker wordt en niet weer in slaap kan komen. Er gaat van alles door mijn hoofd. Hier helpt meditatie mij ook. In de app Insight Timer zitten begeleide meditaties speciaal om in slaap te komen. Het werkt voor mij.

Noot: ik heb meditatie onder spiritueel gezet, geen idee of dat wel ‘klopt’.

Levensles 6

Als ik niet verbeter sta ik stil. Een dag niet verbeteren is een dag niet optimaal geleefd.

1% dagelijks verbeteren kan iedereen. Ik kan deze 4 elementen dagelijks 1% verbeteren. Mijzelf telkens weer uitdagen. Iets doen waar ik bang voor ben of waar ik tegenop kijk.

1% samengesteld iedere dag betekent dat je na 72 dagen 100% beter bent.

Dat lijkt een lastige taak die bijna niet te doen is. Maar dagelijks 1% is goed te doen heb ik ervaren.

Iedere dag actief werken aan de momenten waarop ik kan verbeteren op,

  • fysiek,
  • mentaal,
  • emotioneel en
  • spiritueel

vlak.

Dank je wel voor het lezen! :) Als je dit een leuk artikel vindt, klik dan op het hartje hieronder ❤ Dat betekent veel voor mij en andere mensen kunnen dit verhaal ontdekken via jou.

Zeg hallo op
Instagram | Twitter | Facebook | LinkedIn| iTunes

50 Levenslessen

Dit is een serie van levenslessen. Tijdens mijn 50e levensjaar schrijf ik 50 levenslessen. De dingen die ik geleerd heb in mijn leven en hoe ik ze nu gebruik.

Abonneer op de 50 levenslessen en ontvang iedere levensles in jouw inbox.

Credit foto: Erno :)

--

--

Erno Hannink
50 life lessons

Business Coach ➤ I help entrepreneurs to make better decisions ★ https://ernohannink.nl ★ Podcast http://ernohanninkshow.nl ★ referee KNVB ★run ★ Stoic