Focus op wat je hebt en wat je kunt doen — levensles 1

Erno Hannink
50 life lessons
Published in
5 min readJun 12, 2017

De wedstrijd is afgelopen. We zitten uit te puffen in de kleedkamer. Het was een mooie zomerse dag eind mei. Negenentwintig graden. Goed weer om lekker te zweten.

Een wedstrijd in de nacompetitie voor promotie van de 4e naar de 3e klasse voor beide ploegen.

Op het moment dat ik de aanstelling kreeg als assistent scheidsrechter was ik een beetje teleurgesteld. Er zijn nog een aantal mooie wedstrijden in hogere klassen. Waarom krijg ik dan deze wedstrijd?

De afgelopen week heb ik gelezen en geleerd over Stoa. Het interessante boek The Obstacle is the Way van Ryan Holiday geeft me inzichten uit de Romeinse tijd die ik vandaag kan gebruiken. (Aanrader: bestel via Amazon.co.ukbol.comManagementboek)

Ik bedacht me dat ik tijdens de wedstrijd de filosofie van Stoa goed kan oefenen. Iedere wedstrijd kan ik iets leren. De kern van Stoa is dat je onderscheidt maakt tussen wat er is en je emotie daarover.

De emoties maken er veel meer van dan het werkelijk is. Ik heb gevoelens bij de wedstrijd omdat deze van een lagere klasse is. Ik vind het oneerlijk dat er scheidsrechters zijn die hogere klasse wedstrijden vlaggen. Terwijl zij normaal niet vlaggen. Allemaal gevoelens.

Wat is het? Een voetbalwedstrijd.

Aangezien het nacompetitie is en er niet veel kansen meer zijn voor de teams is er vaak meer spanning dan tijdens de competitie. Er is vaak meer publiek dan normaal. Maar, het is en blijft een voetbalwedstrijd.

Door de teams wordt gewaardeerd dat er een arbitraal trio staat. De beslissingen worden genomen met kennis van de spelregels. Op een onafhankelijke manier. Geen voorkeur voor een bepaald team. Geen oneerlijke beslissingen.

Natuurlijk worden er ook fouten gemaakt in beslissingen. Iedereen op het veld maakt fouten tijdens een wedstrijd. Ik ook.

Dus alle emoties over dingen die er niet zijn proberen uit te schakelen. Net als iedere wedstrijd ook vandaag weer met concentratie de voorlaatste verdediger volgen en de scheidsrechter ondersteunen.

Wat kan ik leren tijdens deze wedstrijd?

Ik leer vooral van het publiek vandaag. Er wordt van alles gezegd. Ik wordt van veel dingen beschuldigt en krijg opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd over mijn kwaliteiten.

De reactie van deze mensen kan ik niet beïnvloeden. De manier waarop ze reageren kan ik niet veranderen. Het zijn volwassen mensen.

Wat ik wel kan doen is wat het is en wat ik er van vindt uit elkaar trekken. Wat ik er van vind is puur emotie.

Het blijkt de perfecte oefening op deze warme zondag voor mij.

Wat ik moet doen is de wedstrijd goed blijven volgen. Meelopen met de voorlaatste verdediger. Vlaggen bij strafbaar buitenspel, wanneer de bal uit het spel gaat aan mijn kant en wanneer er een overtreding wordt gemaakt in mijn werkgebied. Daar zijn duidelijke regels en richtlijnen voor hoe ik moet handelen.

Daar moet ik op blijven concentreren. Telkens weer een beslissing nemen gebaseerd op de regels en mijn beoordeling. Dat is het enige wat telt.

Het gaat mij redelijk af. Tot dat moment.

Bij een persoonlijke belediging raak ik afgeleid. De bal is uit spel en ik heb even tijd om te kijken naar de man van de opmerking. Dan geef ik de man een reactie en vraag of hij rustig kan blijven.

Dat blijkt voor de man alleen maar een teken om nog meer opmerkingen en beledigingen te plaatsen.

Ik realiseer me dat ik een moment heb gefaald in mijn missie van vandaag. Bezig zijn met het spel en de scheidsrechter ondersteunen.

Snel concentreer ik me weer op het spel. De training volgens de filosofie van Stoa gaat weer verder. Focus op het spel en de reacties van het publiek negeren.

De wedstrijd eindigt in een 2–1 winst voor de thuisploeg. Het volgende weekend moeten ze nog een wedstrijd spelen. Er is nog van alles mogelijk.

Als trio ontvangen we verschillende complimenten van de spelers en de staf. Er wordt nog wat nagepraat in de bestuurskamer over de wedstrijd. Dan vertrekken we weer als trio.

Focus op wat je hebt en kunt

De auto heeft gelukkig in de schaduw gestaan tijdens de wedstrijd. Ik kon gelijk instappen en wegrijden. De oortjes gaan weer in en ik luister verder naar het interview uit de Timothy Ferris Show met Phil Keoghan (podcast afl. 242).

Hierin zegt Keoghan, concentreer je op wat je hebt en wat je kunt en niet op wat je niet hebt en wat je niet kunt.

Deze levensinstelling van Keoghan geeft hem bijzonder veel rust. Het heeft veel weg van Stoa.

Focus op wat je hebt en kunt doen en niet op wat je niet hebt en niet kunt doen.

Deze levensles helpt mij aan enorm veel rust. Iedere dag weer.

Door te focussen op wat je hebt koppel je het los van emoties. Aandacht geven aan wat je niet hebt zijn allemaal emoties.

Focus op wat je kunt betekent dat je alles wat je tot nu toe hebt geleerd volledig inzet. Wat je niet kunt gaat weer over emoties. Gevoelens over wat er nog niet is.

Niet druk maken over wat anderen ondernemers, sporters, schrijvers, sprekers kunnen. Weten wat ik nu kan. Daar volledig op concentreren.

Niet druk maken wat mensen om je heen hebben, omzet, vakanties, huis, auto, spullen. Door je daar druk over te maken willen we alleen maar meer. Ik heb al veel meer dan ik ooit had bedacht. Daar ben ik gelukkig mee.

Dit betekent niet dat ik geen ambitie heb. Daar kom ik in een volgende levensles op terug.

Levensles 1

Al is dit een recente levensles heb ik deze toch als eerste genoemd. Het is iets dat ik in mijn leven al lang gebruik. Door het hierboven genoemde boek en podcast aflevering realiseerde ik me dat.

Mijn vader die werkloos wordt — had ik geen invloed op — zelf harder werken voor school om mijn doelen te bereiken — daar had ik wel invloed op.

De afwijking aan mijn rug waar ik aan geopereerd ben op mijn 16e — had ik geen invloed op — de manier waarop ik die tijd beleefd heb wel.

Welke wedstrijd ik krijg om te vlaggen of fluiten — heb ik geen invloed op — de manier waarop ik iedere wedstrijd benader, om iets te leren, wel.

Wanneer iemand klant wordt — heb ik geen invloed op — hoe ik mensen benader en de waarde die ik lever wel.

Dank je wel voor het lezen! :) Als je dit een leuk artikel vindt, klik dan op het hartje hieronder ❤ Dat betekent veel voor mij en andere mensen kunnen dit verhaal ontdekken via jou.

Zeg hallo op
Instagram | Twitter | Facebook | LinkedIn| iTunes

50 Levenslessen

Dit is een serie van levenslessen. Tijdens mijn 50e levensjaar schrijf ik 50 levenslessen. De dingen die ik geleerd heb in mijn leven en hoe ik ze nu gebruik.

Abonneer op de 50 levenslessen en ontvang iedere levensles in jouw inbox.

--

--

Erno Hannink
50 life lessons

Business Coach ➤ I help entrepreneurs to make better decisions ★ https://ernohannink.nl ★ Podcast http://ernohanninkshow.nl ★ referee KNVB ★run ★ Stoic