Ik ben geworden wie ik wilde zijn — levensles 7

Erno Hannink
50 life lessons
Published in
5 min readJul 24, 2017

Ik ben geen optimist, ik ben geen ondernemer, ik ben niet goed in de exacte vakken, ik ben niet enthousiast.

Ik gedraag me wel vaak zo en het valt mensen op, maar ik ben het niet.

Waarom ben ik het niet? Ik ben geworden waar ik de focus op heb gelegd, waar ik jaren aan gewerkt heb. Dat betekent dus ook dat ik het kan veranderen, op ieder moment.

Anderen zijn dus ook geen pessimist, of slecht in wiskunde, of geen verkoper. Het zijn onderdelen waar ze bewust niet aan gewerkt hebben. Geholpen door signalen uit de omgeving en de eigen mindset die ze vertelt dat ze er niet goed in zijn.

Als ondernemer moet ik hard werken

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik voor mijzelf begon als ondernemer, is omdat ik wilde ontvangen wat ik allemaal gaf. Bij mijn werkgevers had ik de ervaring dat ik hard kon werken maar in de vergoeding (vooral financieel) schoot ik daar niet heel hard mee op.

Het bedrag wat iedere maand werd overgemaakt was prima. Maar als ik hard werkte ging dat niet veel omhoog. Als ik goede resultaten behaalde voor het bedrijf ging dat niet veel omhoog. Ik kreeg een andere functie soms, een schaal omhoog dat was het.

Dat wilde ik anders voelen en ervaren. De energie die ik er instopte wilde ik er ook uitkrijgen. Telkens weer.

Dat heb ik geweten.

Als ondernemer moest ik nog harder werken om hetzelfde er uit te krijgen. Tenminste dat dacht ik en dat was dus het resultaat dat ik kreeg.

Nu realiseer ik me dat het daar helemaal niet om gaat. Het gaat niet over hard werken. Het gaat er om wat je wilt bereiken, hoe je de wereld vooruit helpt en wat je daarvoor gaat leren. Dit geeft uiteindelijk resultaat, ook financieel.

Alles is te leren

Alles wat je wilt worden kun je leren. Voor sommige vakken/beroepen betekent dat je daarvoor lang naar school moet. Voor de meeste dingen die ik wil leren betekent dat ik daar ieder moment mee kan beginnen.

Wil je leren programmeren dan kan dat nu. Wil je wiskunde leren, begin. Wil je een taal leren, doe het. Alles kun je leren, het meeste ook nog eens voor heel weinig geld met de oneindige mogelijkheden via internet. Vaak in veel minder tijd dan jaren naar school gaan en een studieschuld opbouwen.

Wil je ondernemen? Daar kun je nu mee beginnen.

Zeggen anderen dat je geen echte ondernemer bent? Zeg je tegen jezelf dat ondernemen veel risico’s met zich meebrengt? Hoor je vaak verhalen van ondernemers die falen? Dat is de mindset die je nu hebt.

Deze mindset is te veranderen. Ga in gesprek met ondernemers die in jouw ogen succesvol zijn. Lees biografieën van succesvolle mensen. Bekijk video’s van succesvolle ondernemers. Leer. Absorbeer. Doe.

Wil je leren om positiever, meer ontspannen, door het leven te gaan? Het kan. Train je brein. Gebruik bijvoorbeeld mediteren of de Stoa filosofie.

De ontwikkeling

Toen ik jong was zeiden de rapporten en de leraren tegen me dat ik wat lui was en niet super goed kon leren. Door extra inzet van mijzelf ging ik na de basisschool precies naar de school waar ik naar toe wilde. De mavo in plaats van de lts.

Het pad dat ik voor me zag was mavo, mts en dan hts. Had ik zelf geloofd dat ik de havo kon halen met extra inzet dan was me dat ook gelukt. In mijn hoofd was ik goed genoeg voor de mavo, havo was te hoog gegrepen. Dat was mijn mindset.

In de jaren die daarop volgden zeiden steeds meer mensen tegen mij dat ik optimistisch ben. Dat ik enthousiast ben. Doordat meer mensen dat zeggen ga je dat bij jezelf herkennen. Tot het moment dat je er zelf helemaal in gelooft. Vanaf dat moment zei ik het ook tegen anderen, “Ik ben optimistisch. Ik ben enthousiast.”

Dat is niet wie ik ben, zo heb ik mij ontwikkeld. Zo kan ik me ook ontwikkelen als pessimist. Alleen heb ik het gevoel dat ik daar niet beter van wordt.

In de Stoa leer ik dat we als mens ons zorgen maken en angsten hebben over veel meer dingen dan ons werkelijk overkomt. Het is beter om te genieten en ontspannen tot het moment dat mij echt iets overkomt. Dat is het moment om daar dan mee bezig te zijn. Niet eerder.

Het grootste deel waar ik me zorgen over maken of angst over hebben overkomt mij niet. Een geruststellende gedachte.

Ik ben geen Stoist. Ik vind het wel een interessante filosofie en wil er op dit moment veel over leren en toepassen. Het is een soort besturingssysteem voor het leven.

Ik ben geen ondernemer, Ik geniet wel van het ondernemen. Ik geniet er van om er alles over te leren. Om fouten te maken en door te gaan. Wanneer ik een succesvolle ondernemer ben? Dat ben ik nog aan het ontdekken.

Ik ben gelukkig en ervaar iedere dag plezier om mijzelf te ontwikkelen zodat ik een steeds betere ondernemer wordt. Telkens weer maak ik fouten, vaak zijn het nieuwe fouten waarvan ik direct leer. Sommige fouten maak ik heel vaak voordat ik inzie dat ik hier iets te veranderen heb.

Ik ben geen verkoper, maar ik wordt wel steeds beter. Omdat ik trainingen volg. Met experts spreek. Leer van de gesprekken die ik heb. Veel vragen stel. Het wordt steeds eenvoudiger om de ander op de beste manier te helpen. Dat is verkopen in mijn ervaring.

Ik ben geen goede netwerker, wel online maar niet bij netwerk evenementen. Ik vind het moeilijk om een gesprek te starten met mensen. Dus creëer ik nu een omgeving waarin ik niet anders kan dan leren netwerken.

Zo zoek ik mensen op om een podcast met ze op te nemen. Ik maak afspraken met leads voor een gesprek op locatie. Ik organiseer zelf een netwerk evenement. Ik daag mijzelf uit om dit beter te doen. Doordat ik met meer mensen in gesprek kom, kan ik ze beter helpen.

Ik kan zo veel meer dan mijn brein me doet geloven.

Levensles 7

Er zijn nog veel dingen die ik wil leren en doen. Er gaat geen dag voorbij waarin ik niets leer. Een boek lezen. Een podcast luisteren. Een TED talk kijken. Bewust oefenen. Een training. Vragen stellen aan voorbeelden voor mij. Uitschrijven wat ik doe, gedacht en geleerd heb.

Een artikel schrijven over wat ik leerde en dat delen. Een ander helpen, trainen of ondersteunen met mijn expertise.

Alles wat ik dacht dat ik ben is het resultaat van waar ik tot nu toe aan gewerkt heb.

Ik ben geworden wie ik wilde zijn.

In de toekomst kan ik worden wie ik ook maar wil zijn, door daar bewust aan te werken.

Wie wil jij zijn?

Dank je wel voor het lezen! :) Als je dit een leuk artikel vindt, klik dan op het hartje hieronder ❤ Dat betekent veel voor mij en andere mensen kunnen dit verhaal ontdekken via jou.

Zeg hallo op
Instagram | Twitter | Facebook | LinkedIn| iTunes

50 Levenslessen

Dit is een serie van levenslessen. Tijdens mijn 50e levensjaar schrijf ik 50 levenslessen. De dingen die ik geleerd heb in mijn leven en hoe ik ze nu gebruik.

Abonneer op de 50 levenslessen en ontvang iedere levensles in jouw inbox.

Photo by Jazmin Quaynor on Unsplash

--

--

Erno Hannink
50 life lessons

Business Coach ➤ I help entrepreneurs to make better decisions ★ https://ernohannink.nl ★ Podcast http://ernohanninkshow.nl ★ referee KNVB ★run ★ Stoic