Leven zonder nieuws — levensles 5

Erno Hannink
50 life lessons
Published in
5 min readJul 5, 2017

Het is 8.46u lokale tijd. Op dat moment is het bij ons 14.46u ik werk aan opdrachten voor klanten bij Stork Veco in Eerbeek.

Eerder die ochtend speelt mijn zoon op het schoolplein in de pauze. Hij loopt een snee op aan zijn been door een wagentje waar hij op reed. Of aan zijn hand.

Er was iets verschrikkelijks aan de hand aan de andere kant van de wereld. Een explosie, brand en een tweede explosie.

Het eerste nieuws volgden we met veel mensen tegelijk bij Stork. In de auto, op weg naar huis, luisterde ik naar het nieuws op de radio. Thuis aangekomen zaten we de hele avond voor de televisie.

Alles om meer te zien, horen en proberen te begrijpen over wat er precies gebeurd was. Langzaam maar zeker kwam er meer informatie. Om 8.46u was er een viegtuig in één van de torens van de Twin Towers gevlogen. Terwijl verschillende mensen de brand filmden vloog om 9.03u een tweede vliegtuig in de andere toren van de Twin Towers.

Het is 11 september 2001.

De dag dat er meerdere aanslagen op de VS plaatsvinden. De wereld staat stil.

De hele avond konden we niets anders doen dan televisie kijken. Het nieuws opzuigen. De dagen er na ging het over niets anders dan wat er daar gebeurd was. Ik, wij, Nederland, de wereld was in de ban van deze terroristische aanslagen.

De nieuwszenders bleven maar met informatie komen en beelden herhalen. Ik was geobsedeerd door het nieuws via radio, tv en de krant. De nieuwsbedrijven draaiden op volle toeren.

Nieuws

Iedere dag op zoek naar dramatisch nieuws. Informatie waardoor ik als luisteraar, lezer of kijker besluit om even niets anders te doen en me te concentreren op ‘het nieuws’.

Nieuwspartijen hebben de focus op negatieve onderwerpen, rampspoed, ernstige gebeurtenissen. Ze moeten wel, want zij zijn afhankelijk van het aantal mensen dat kijkt.

Ik reageer net als ieder ander sneller naar negatief nieuws dan positief nieuws. Bij negatief nieuws reageert mijn brein. Wat is de volgende beslissing die ik moet nemen? Moet ik actie ondernemen? Rennen, stilstaan of vechten.

Het verschil vandaag met dit oergedrag ten opzichte van 10.000 jaar geleden is dat het zelden nodig is om zelf te reageren. Het grootste deel van het nieuws wat mij iedere dag weer bereikt heeft niets met mijn direct omgeving te maken. Het vraagt dan ook bijna nooit om een basisbeslissing die ik in een fractie van een seconde moet nemen.

Tegelijkertijd is de hoeveelheid nieuws die mij vandaag bereikt onvoorstelbaar. De snelheid waarmee het mij bereikt is bijna direct en van over de hele wereld.

Door de focus op al dat ‘negatieve’ nieuws lijkt het of er niets anders meer is. Het lijkt alsof er meer geweld is, meer natuurrampen, meer oorlog dan ooit.

Dat is dus niet waar.

We leven in één van de meest veilige tijden sinds duizenden jaren. (enkele voorbeelden met cijfers)

Het ‘negatieve’ nieuws heeft een groot effect op mijn gemoedstoestand. Kijk ik naar het nieuws dan heb ik het gevoel dat het slecht gaat met de wereld. Slecht met de omgeving. Slecht met de mens.

Ik word bang om over straat te gaan, bang voor een ongeluk, geweld, een overval of een aanslag.

Is er een grote ramp dan word ik voor een lange tijd afgeleid door de ramp. Ik blijf er mee bezig en zoek steeds meer nieuws op. Hierdoor word ik er steeds meer door in beslag genomen.

Er komt niets zinvols meer uit mijn handen. Mijn werk gaat niet verder en ik leer ook niets waardevols.

Nieuws heeft een groot effect op mijn leven.

Geen dagelijks nieuws

Daarom volg ik al ruim tien jaar geen dagelijks nieuws meer.

Ik kijk niet naar het journaal in de avond. Ik luister niet naar het nieuws op de radio. Ik volg geen krant of andere nieuwssites.

Dit heeft voor zoveel rust en ruimte gezorgd in mij hoofd dat ik het iedereen kan aanraden.

Ik kreeg wel veel weerstand want hoe kun je nou geen nieuws volgen? Dan mis je het belangrijke nieuws. “Hoe blijft je dan geïnformeerd over wat er in de wereld gaande is?”, is een vraag die ik vaak krijg.

Door mijn netwerk in de sociale netwerk sites word ik tussen de andere berichten door op de hoogte gehouden van het allerbelangrijkste nieuws.

Een ramp die gebeurd, de uitslag van een verkiezing, wie de president van Amerika is en meer. De mensen in mijn omgeving zorgen er voor dat ik dat wel lees.

Mijn netwerk is een filter voor het nieuws dat ik ontvang. Door ook bewust te kiezen voor de momenten dat ik op de sociale netwerk sites ben, blijft dit beperkt.

Informatie die ik kies

Ik verdiep mij liever in de paar onderwerpen waar ik goed in ben. Dan in heel veel onderwerpen waarvan ik niet veel weet. De nieuwszenders zijn al lang niet meer onafhankelijk en laten je een gekleurd beeld zien.

Door het dagelijkse nieuws niet te volgen bespaar ik tijd. Belangrijker nog, ik houd een evenwichtige gemoedstoestand die mijn dag nauwelijks beïnvloed.

Hierdoor kan ik ij concentreren op de dingen waar ik een bijdrage kan leveren.

Levensles 5

Met het internet, televisie en radio signalen is de wereld veranderd. De wereld is meer open geworden, meer doorzichtig. We zijn in staat om alles te leren van iedereen, over de gehele wereld.

Dit heeft ook de mediabedrijven meer mogelijkheden gegeven om meer nieuws en veel sneller te verspreiden.

Aangezien ons brein de meeste aandacht heeft voor ‘negatief’ nieuws, voeren mediabedrijven ons meer van dat nieuws. Het is namelijk de manier om er voor te zorgen dat er meer mensen kijken.

Door veel minder ‘negatief’ nieuws tot me te nemen ben ik meer ontspannen.

Ik sluit me niet af van de wereld. Ik maak wel een bewuste keuze wat ik tot me neem.

Ondanks het nieuwsdieet ben ik nog steeds op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen in de wereld en mijn omgeving. Ik laat me er alleen niet meer door in beslag nemen. Het tast mijn gemoedstoestand af en toe nog aan.

Dank je wel voor het lezen! :) Als je dit een leuk artikel vindt, klik dan op het hartje hieronder ❤ Dat betekent veel voor mij en andere mensen kunnen dit verhaal ontdekken via jou.

Zeg hallo op
Instagram | Twitter | Facebook | LinkedIn| iTunes

50 Levenslessen

Dit is een serie van levenslessen. Tijdens mijn 50e levensjaar schrijf ik 50 levenslessen. De dingen die ik geleerd heb in mijn leven en hoe ik ze nu gebruik.

Abonneer op de 50 levenslessen en ontvang iedere levensles in jouw inbox.

Credit foto (Unsplash): http://unsplash.com/@jontyson

--

--

Erno Hannink
50 life lessons

Business Coach ➤ I help entrepreneurs to make better decisions ★ https://ernohannink.nl ★ Podcast http://ernohanninkshow.nl ★ referee KNVB ★run ★ Stoic