Bilgisayar Programcılığının 4 Temel İlkesi

MUSTAFA YILDIZ
Kodcular
2 min readJun 2, 2022

--

  1. İlke: Kullanıcıdan veri almak (input)
  2. İlke: Hafıza (veri)
  3. İlke: İşlemler (fonksiyon)
  4. İlke: Kullanıcıya veri çıktısı sunmak (output)

1. İlke: Kullanıcıdan veri almak (input)

Makineye işlemler yaptırabilmek için ona veriler vermemiz gerekir. Makinenin, üzerinde işlemler yapabileceği, işleyebileceği verileri (malzemeleri) olmalıdır. Bunun için programımızda doğru zamanda, doğru yerde ve doğru şekilde kullanıcıyla ilişki kurulmalıdır.

2. İlke: Hafıza (veri)

Makineye verilen verilerin bir organizasyonu olmalıdır. Bu organizasyon için bir uzay gerekir. Bu uzaya ise “Hafıza / Bellek” denir. İşte bir programcının kesin ve olmazsa olmazı bu uzayı oluşturmaktır. Bu uzay sayesinde veriler makinenin dünyasında yaşar.

3. İlke: İşlemler (fonksiyon)

Makinenin yazılan program doğrultusunda kendisini gerçekleştirdiği yerdir. Yazılan program her ne ise makine bunu harfiyen yerine getirir. Bir programcı elinde her şeyi inşa edebilme, istediği dünyayı/ ürünü oluşturabilme fırsatını tutar. Onun için arkadaşlar ne istediğimizden emin olmalıyız!

Makine dış dünyayla ilişkiye girmiştir. Üzerinde oynayabileceği değişkenler vardır. Bir göreve sahiptir. Artık tümüyle programı çalıştırmaktadır.

4. İlke: Kullanıcıya veri çıktısı sunmak (output)

İşte en başından beri mesele budur: Kullanıcıya bir veri seti sunmak, nihai bir sonuç vermek… Hem makinenin çalışma nedeni hem de bir programcının nihai amacı budur. Tüm o çaba, (bilgisayar, insan, enerji) kaynakları ortaya bir “Ürün” çıktısı sunabilmek içindir. Bir program hatasız bir sonuç ortaya koyabiliyorsa başarılıdır. Makine onu çalıştırabilmiştir. Tüm bunlar bir programcı için şu demektir: “Kaynakları öyle bir ayarladım ki, öyle bir program yazdım ki doğru zamanda, doğru yerde, doğru şekilde makineyi çalıştırabildim! Öyle bir emir silsilesi oluşturdum ki sonuçta makineye bir ‘ürün’ çıkarttırabildim.” Ayrıca işin arka yüzü olarak “Öyle komutlar verdim ki makinemi donanımı harici bir şey yapmaya zorlamadım, programımı çalıştırırken donanımında hiçbir aksaklığa/bozukluğa sebep vermedim. Makinem kendi içinde doğru düzgün çalışabildi. Makinem sağlıklı çalıştı.” demektir.

Burada program son bulur. Makinenin görevi son bulur.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

BİR PROGRAMLAMA DİLİNİN ANATOMİSİ

PROGRAMLAMADA “BUG” NEDİR?

PROGRAMLAMADA VERİ YAPILARI

--

--