Python — Fonksiyonlar

MUSTAFA YILDIZ
Kodcular
3 min readJul 2, 2022

--

TEMSİLİ

2 türlü fonksiyon vardır. Bunlar:

  • Parametre Almayanlar
  • Parametre Alanla

Parametre Almayanlar:

Oluşturma:

def

Örnek:

def q():
pass
#q isminde bir fonksiyon tanımladım.
#Bunu def komutuyla yaptım.
#İşlev olarak ise pas geçme özelliği verdim.

Fonksiyon oluşturulur. Programcı fonksiyona çeşitli işlevler sağlar. Bu durumda fonksiyon sadece göreve hazır beklemektedir. Programın, kendisini, görevini icra etmesi üzerine çağırmasını beklemektedir.

Göreve Çağırma:

def w():
a = 2 + 2
return a
print("İşlem tamamlandı.")

w()
#çıktı:
# 4
# İşlem tamamlandı.

Oluşturduğum fonksiyonu, son satırdaki ‘ w() ’ ifadesi ile görevini yapması için çağırdım.
Sonuçta ona ne emrettiysem onu yerine getirdi.
Emrettiğim şey 2 ile 2' yi toplamaktı. Sonra bunu bir değişkene atamak. Ardından ise o değişkeni return komutu ile ekrana döndürmekti. Nihayetinde ise “ İşlem tamamlandı. ” mesajını ekrana iletmek. Aynen dediğimi yaptı.

Programcı fonksiyonu oluşturduğunda, fonksiyon artık görevini yapmaya hazır beklemektedir. Bu durumda ise programda hiçbir rol almayacaktır. Çünkü göreve çağrılmamıştır. Fonksiyon ne zaman ki göreve çağrılır o zaman program içinde varlığı görülür. Göreve nasıl çağrılır? Şöyle çağrılır: fonksiyonun_ismi() Ayrıca, fonksiyonlar, programın herhangi bir yerinde istenildiği zaman, sınırsız şekilde çağrılabilirler.

Parametre Alanlar:

Parametre almayan fonksiyonlar ile farkları aşağıdadır. Bunların haricinde birbirlerinden farkları yoktur.

2 türlü parametre alırlar. Tekli parametre alma durumu, çoklu parametre alma durumu.

Tekli Parametre Durumu:

Örnek:

def ü(asd):
a = asd + 2
return a
print("İşlem tamamlandı.")
ü(12)#çıktı:
# 14
# İşlem tamamlandı.

Burada fonksiyonu tanımlarken fonksiyona dedim ki, asd isminde bir veri alacaksın. Artık fonksiyonun ne iş yapacağını yazmak kaldı. Ben şu işi yapsın istedim: asd isminde bir veri alacak ya, aldığı bu veriyi 2 ile toplasın. Bunun sonucunu a değişkeni saklasın. Sonra da return komutu ile ekrana a ismindeki değişkeni döndürsün. Çünkü return komutu programcıya bir şeyler döndürür. Nihayetinde ise dediğim mesajı yazdırsın. “ İşlem tamamlandı. ”

asd ismindeki veriyi, fonksiyonu göreve çağırırken veriyorum. Ben, veri olarak da 12 sayısını verdim.

Örnek:

def ö(meyve = "Muz"):
return "Şunu severim: " + meyve
ö()#çıktı:
# Şunu severim: Muz

Fonksiyonu oluştururken, burada parametre verirken, varsayılan olarak parametreyi tanımlı verdim. Yani başka bir deyişle, fonksiyon, göreve çağrıldığı zaman değil, yaratılırken parametresini aldı.

TEMSİLİ

Çoklu Parametre Durumu:

Örnek:

def ğ(h, b, c):
a = h + b + c + 3
return a
print("İşlem tamamlandı.")
ğ(5, 3, 9)#çıktı:
# 20
# İşlem tamamlandı.

Fonksiyona birden fazla parametre tanıttım ve göreve çağırırken verileri verdim. O da, tanımlandığı görevini yerine getirdi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

PYTHON — HAZIR FONKSİYONLAR

PYTHON — LİSTE FONKSİYONLARI

PYTHON — SÖZLÜK FONKSİYONLARI

PYTHON — KÜME FONKSİYONLARI

SQL — CRUD KOMUTLARI

--

--