עתיד ערב הסעודית

Talal Malik
5 min readMay 13, 2018

--

מסילת הרכבת החיג’אזית בין דמשק למדינה התחילה להיסגר בשנת 1918. אורך המסילה היה 1,320 ק”מ, והנסיעה בה ארכה שלושה ימים. מאה שנים מאוחר יותר תיפתח מסילת רכבת מהירה בין מכה למדינה. אורך המסילה הוא 453 ק”מ, ומשך הנסיעה יהיה 3 שעות.

אבל זה כבר לא מספיק. ב-2018 ממלכת ערב הסעודית הכריזה על התעניינותה ברכבת היפרלופ אולטרה-מהירה, שתאפשר לעבור מרחק של כמעט 1,000 ק”מ בין ג’דה לריאד ב-76 דקות. זו עוד דוגמה לשינוי משבש שנרתם לעיצוב עתיד ערב הסעודית, שמתפתחת כיום במהירות עצומה.

ערב הסעודית היא מדינה הדומה לגולם של פרפר. בימים אלה היא מציינת שנתיים להשקת חזון 2030 — התוכנית האסטרטגית הסוציו-אקונומית שלה, שאורך חייה קרוב ל-4 קדנציות של נשיאי ארצות הברית. בשנת 2010, האו”ם הכיר בממלכה כמדינה החמישית בהיקף השינויים ב-80 השנים האחרונות. ערב הסעודית נמצאת שוב בעיצומה של טרנספורמציה בהנהגת נסיך הכתר, מוחמד בין סלמן, שהשיק את החזון ב-25 באפריל 2016. אולם הפעם, קצב השינוי הואץ באופן אסטרטגי.

מספיק לקרוא את דבריו של הממונה על שני המסגדים הקדושים, המלך סלמן בין עבדולעזיז, בעת השקת חזון 2030. המטרה הראשונה שלו הייתה “שהמדינה שלנו תהיה דגם עולמי למצוינות, פורץ דרך ומוצלח”. חזון 2030 נבנה סביב שלושה נושאים מרכזיים בעתיד הממלכה: חברה תוססת, כלכלה משגשגת ואומה שאפתנית, והשאיפה להיות דגם עולמי למצוינות מתבססת עליהם.

חברה תוססת

מה עוד יכול לסייע להפוך את הממלכה לחברה תוססת? בשלוש מלים: פיתוח המשאב האנושי. בשנת 2011, חברת מקינזי השיקה בערב הסעודית את יוזמת 3E- חינוך, תעסוקה ויזמות כדי להתמודד עם אתגרים סוציו-אקונומיים בקרב בני נוער. מאוחר יותר, יוזמת 3E אומצה על ידי האיחוד האירופי, הבנק העולמי והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכליים (OECD), וזכתה לתמיכתו של קלאוס שוואב מהפורום הכלכלי העולמי. לכן, חינוך, תעסוקה ויזמות ישימים באותה מידה גם כיום.

בתחום החינוך, אחד העקרונות העיקריים במערכת החינוך של פינלנד, המדורגת בראש הסולם העולמי, שמשקף את הלמידה הערבית המסורתית, הוא עידוד למידה היוריסטית ובלתי פורמלית, המתבססת על משחק, בקרב ילדים עד גיל שבע. בתחום התעסוקה, בעוד קידום מיומנויות מקצועיות הוא חשוב עבור אוכלוסיה גדלה, קיים גם צורך בפיתוח דור של כשרונות ערבים עם מיומנויות של ‘מוכנות לחיים’ כגון אוריינות פיננסית, אזרחות פעילה, ותחושה של מטרה וייעוד המבוססת על תפיסות כגון ‘איקיגאי’ ו’לימה חוליק’. אז, כפי שאומר ג’ף וויינר מלינקדאין, ייפרץ הסכר.

בתחום הטיפול הרפואי, עם למעלה משלושה מיליון מקרי סוכרת בממלכה, המערכה לעידוד אכילה בריאה ופעילות גופנית נמצאת בעיצומה, ועזרים טכנולוגיים הנישאים על הגוף למדידת פעילות גופנית עשויים להפוך לנחלת הכלל. גם קיימות היא עיקרון שיכול להגיע לכל משק בית, החל משימוש מוגבר באנרגיה מתחדשת, צמחיה, ושימוש בר-קיימא במים, בין אם הם מותפלים או מי תהום. כאשר שיעור העיור עולה, רשויות מקומיות יכולות להגדיל את היקף העברת הידע בין ערי הממלכה, ממרכזים מסורתיים כמו ג’דה וריאד, וממטרופולין עתידיים כגון העיר הכלכלית של המלך עבדולה (KAEC), ו-NEOM.

קבלת הפנים הערבית ידועה בכל העולם. מקורה בטוב-לב אנושי בסיסי המתבטא בחלוקת מים עם זר במדבר הערבי, ובקידום פני נוסעים שהגיעו לכל חופי חצי האי הערב במשך מאות שנים.

דת האיסלם עוברת רענון בתוך הממלכה, בעקבות הביקור הרשמי הראשון מהואתיקן באפריל 2018, התנועה להעצמת נשים, והפגנת הערכה לאסכולות שונות של תורת המשפט. הדת של הממלכה היא העוצמה הרכה החזקה ביותר שלה, ונמצאת בחזית של נרטיב עולמי פוטנציאלי המיוצג על ידי האיים המלדיביים ודובאי, מבנים ארכיטקטוניים כמו הטאג’ מאהאל ומגדלי פטרונאס, ספורטאים כמו מוחמד עלי וכיום מוחמד סלאח, ובריטים כמו פרופסור טימותי ווינטר וסאדיק חאן. 30 מיליון מוסלמים יעלו לרגל למכה ומדינה עד 2030, כשהם מייצגים קליידוסקופ בשלל צבעי הקשת של דת האיסלם. יוזמות עתידיות יציעו “גרין קארד” לאנשים שירצו לחיות, לגור, לעבוד ולהשקיע במדינה.

משנת 1706, העמים דוברי האנגלית מכירים את הסיפורים המרתקים של אלף לילה ולילה. לכן, הממלכה מתכננת להשקיע 64 ביליון דולר בתעשיית הבידור במדינה בעשור הקרוב. בעזרת מועצת הסרטים הסעודית, המדינה מקווה לראות סרט שובר קופות הוליוודי ראשון בהיקף של 100 מיליון דולר מצולם בערב הסעודית, כחלק מהמגמה של ה’תוכן הוא הכל’ בממלכה.

כלכלה משגשגת

מה יכול לסייע לממלכה, שהיא אחת ממדינות G20, להשיג כלכלה עוד יותר משגשגת?. תשתיות פיזיות, במיוחד בתחבורה, מתקבלות בסבר פנים יפות בממלכה. אבל בעוד ההיפרלופ עשויה להיות המקבילה לסוס הערבי של ימי קדם, עדיין קיים צורך באמצעי תחבורה שיהיה נוח כמו הגמל הערבי, כגון רשת תחבורה ציבורית עמידה לשנים, במרחק הליכה ממרבית משקי הבית. בנושא של תשתיות לא מוחשיות, פרויקטים חדשים עשוים להתמקד בשיפור ‘הקלות של ניהול עסקים’, על ידי הגעה למצב שהזמן הנדרש להקמה ותפעול של עסק חדש הוא אפסי. גם יוזמת הכלכלה האיסלמית של דובאי יכולה לחזור לממלכה ולעבור התאמה לגודל.

פילנתרופיה ערבית יכולה להתבצע באמצעות מוסדות עבור קרנות ריבוניות כגון קרן השקעה ציבורית, ולהיות מותאמת באופן יחידני לאנשים, כדי שקרנות פיתוח כגון zakat (מתן צדקה כחובה) יוקצו ברמה בסיסית ובאופן מתכונתי. לממלכה יש שפע של מחצבים המייצגים עושר מוחשי, כגון זהב וכסף, והתחזית לקניית מטבעות זהב היא מהגדולות ביותר. ענף האנרגיה של הממלכה, המתבסס על נפט וגז, יכול להתרחב לתחומים של אנרגיית שמש, אנרגיית רוח ואנרגיה גרעינית, שאותן ניתן לצרוך, לאחסן ולייצא.

בעלות על בית היא שאיפה בממלכה, בין אם מדובר באזרחים סעודים, במוסלמים בערים הקדושות, או מעבר לים סוף, בכולם. אחת הדרכים להגיע לכלכלה משגשגת היא שיפור הבגרות של תחום הנדל”ן. הודות ליכולת של שינוי משבש באמצעות טכנולוגיה, קיימות הזדמנויות משמעותיות לקיצורי דרך בתהליך הצמיחה, על ידי שילוב ושימוש בדיגיטיזציה, בינה מלאכותית, רובוטיקה, וננוטכנולוגיה. למעשה, עיר הענק החדשה שבנייתה תעלה 500 ביליון דולר, NEOM, היא המחשה של המהפכה התעשייתית הרביעית בצורה של עיר טכנולוגית.

אומה שאפתנית

מה יכול להפוך את הממלכה לאומה עוד יותר שאפתנית? השאפתנות הערבית והמשילות הערבית ידועות ברחבי העולם. דת האיסלם נולדה בחצי האי ערב. לאחר חמש שנים היו לה כ-100 מאמינים, אך כיום יש בעולם 1.8 מיליארד מוסלמים.

האו”ם ממשיך להיות הגורם הבינלאומי העיקרי, והוא יכול לשמש כשותף אסטרטגי כדי לקבוע אילו מטרות הממלכה צריכה לקדם כדי להשיג את שאיפותיה הגלובליות. הארגון לשיתוף פעולה איסלמי (OIC), הארגון הבין-ממשלתי השני בגודלו בעולם לאחר האו”ם, יכול לקבל משאבים רבים יותר, בהתאם לחזון נרחב יותר, ולחזק את בסיסו בממלכה.

בעוד שבמאה ה-20 חצי האי ערב היה עם הפנים למזרח, לכיוון המפרץ הפרסי, לאחרונה אנו עדים למאמצים מכוונים, בהנהגת הממלכה הסעודית, להתמקד במערב, לכיוון ים סוף, שמייצג 13% מהמסחר העולמי. מגמה זו נתמכת על ידי איחוד נסיכויות המפרץ, באמצעות יוזמות העברת ידע כגון ‘Khalwat Al-Azmוחלקה של דובאי ב-KAEC, תוך שיתוף פעולה עם מצריים וירדן ב-NEOM. הרחבת שיתוף פעולה ושילוב סוציו-אקונומיים עשויה לגרום לכך שמועצת שיתוף הפעולה של המפרץ הפרסי תתחיל לדמות לאיחוד ערבי בתחילת דרכו.

הגשמת חזונו של המלך סלמן על דגם עולמי למצוינות, כפי שתואר על ידי נסיך הכתר מוחמד בין סלמן על בסיס שלושת הנושאים המרכזיים של חזון 2030 היא לא רק אפשרית, אלא גם חיונית. במונחים של מדידת תפיסת ההצלחה וההשפעה בפועל, כדי להגשים באמת את החזון על עתיד ערב הסעודית, יידרשו נצחונות מהירים בטווח הקצר, נצחונות גדולים בטווח הבינוני, ונצחונות היסטוריים בטווח הארוך.

טלאל מאליק הוא היו”ר והמנכ”ל של התאגיד הבינלאומי Alpha1Corp, יועץ בתחומים של משילות, מודיעין אסטרטגי והשפעה, וחסיד נלהב של הומניטריות.

--

--

Talal Malik

Chairman & CEO of Alpha1Corp™ International. Global Entrepreneur, Trusted Adviser, Dedicated Humanitarian.