Een week muziek luisteren op een Nederlandstalige smart speaker

Carlo Kiksen
6 min readNov 6, 2018

--

Met de introductie van Google Home is er eindelijk een smart speaker beschikbaar in het Nederlands. Ik heb een Google Home mini gekocht en ik vind dat iedereen die werkzaam is in de muziek hetzelfde zou moeten doen. Mijn eerste ervaringen met een smart speaker.

Ik heb in mijn wekelijkse nieuwsbrief nooit onder stoelen of banken geschoven dat ik veel verwacht van smart speakers, zoals Amazon Alexa of Google Home. Net als vele anderen verwacht ik dat de manier waarop wij naar muziek luisteren compleet gaat veranderen door smart speakers. Er is de afgelopen jaren veel over geschreven, en eigenlijk gaat het altijd over deze drie onderwerpen:

1 — Moods en genres worden radiostations.

Door smart speakers worden ‘moods’ en ‘genres’ veel belangrijker. Denk hierbij aan: ‘Hi Alexa, speel muziek af tijdens het koken’ of ‘Ok Google, speel hiphop’. Mensen zoeken anders als ze geen scherm gebruiken. Als marketeer kun je hierop inspelen door moods en genres terug te laten komen in meta tags. Ook voor songwriters liggen er kansen. Een track die over de zomer gaat – ‘Sun is shining and everybody is happy’ – wordt voor een specifieke en veelgevraagde mood geschreven. Dit aspect van muziekmarketing lijkt in principe op SEO zoekmachinemarketing, waarin vele partijen strijden om de nummer-1 positie in Google op bepaalde zoekwoorden.

2 — Smart speakers zijn een bedreiging voor artiesten.

Heel simpel: Er is geen scherm, dus er zijn minder zintuigen beschikbaar om een band op te bouwen met de artiest. Alleen al in de activatiefase ligt er een uitdaging: Hoe kun je als luisteraar opzoeken welk liedje er speelt, zonder scherm of dj? Luisteraars zullen eerder een band opbouwen met een playlistmerk, genre of mood dan met een artiest. Artiesten kunnen hierop inspelen door breder te denken dan muziek. Branding en storytelling wordt essentieel. Geef fans iets om over te praten. Denk niet als een muzikant, denk als een artiest.

3 — Muziek is belangrijk voor smart speakers.

Voor de acceptatie van smart speakers in de huiskamer is muziek essentieel. De meeste consumenten hebben geen uitgebreide hi-fi set in hun huiskamer staan. Die kopen een speaker en spelen daar muziek op. Deze markt heeft een gigantisch potentieel voor smart speaker aanbieders. Iedereen die op zoek is naar een nieuwe speaker zou een smart speaker kunnen kopen, mits het een kwalitatieve speaker is waar je makkelijk muziek op af kan spelen. Dit werkt tweeledig: Enerzijds is er een potentiële markt voor hardware (speakers), anderzijds ligt er een kans om de huiskamer van consumenten te penetreren met software voor bestaande speakers (Alexa op Sonos, Google Home op JBL).

Nederlandstalige smart speaker en muziek

Smart speakers zijn geen theorie, maar praktijk. In andere landen zijn smart speakers al heel normaal. 18% van de Amerikanen bezit een smart speaker. In Nederland zijn we nog lang niet zo ver, omdat de smart speaker platformen nog geen Nederlands praten. Door ons beperkte taalgebied gaan wij mijlenver achterlopen op de adoptie van nieuwe technologie. Tot nu.

Sinds eind oktober 2018 is Google Home beschikbaar in Nederlands. Tijd om nu eens zelf, in mijn eigen taal, te testen hoe een smart speaker mijn muziekconsumptie zou kunnen veranderen. Omdat ik al een goede hi-fi set in mijn huiskamer heb staan en ook al ruim voorzien ben in speakers, heb ik een Google Home Mini gekocht.

Moeilijke installatie

Ik kan best een nerd zijn, maar ik had toch best wat problemen met de installatie van Google Home. Aansluiten en koppelen met de Google Home app op je telefoon is geen enkel probleem, zeker als je al een Chromecast in huis hebt. Maar de verdere finesse van de smart speaker is lastig.

Het duurde bij mij even voordat ik doorhad dat er een heel Google Assistent ecosysteem bestaat, waar apps op draaien. Ook kwam ik achter allemaal andere issues in mijn huis, zoals het instellen van HDMI-CEC op mijn versterker en mijn TV. Voorheen nooit nodig gehad, maar als je met je stem apparaten wil bedienen is dat ineens noodzakelijk.

Mijn speaker begrijpt me niet

Als alles dan werkt, is het tijd om muziek te luisteren. Het is vrij simpel om Spotify als standaard app en mijn Chromecast – die is ingeplugd in een HDMI poort in mijn versterker – als standaard afspeelapparaat in te stellen.

Alle muziekgerelateerde vragen zouden dan via Spotify moeten gaan zou je denken. Maar helaas, veel te vaak springt er een video van YouTube op mijn TV. Als ik om Woordenschat vraag, krijg ik een videotrailer van de Spotify Woordenschat playlist. Als ik het nieuwe album van Robyn wil horen, komt er een of andere Robin op YouTube op mijn TV. ‘Rap Caviar’ snapt Google Home helemaal niet, daarvoor moet eerst Engels als taal naast het Nederlands worden toegevoegd.

Enkele voorbeelden:

  • Speel hiphop – ‘Hiphop is spelled h-i-p-h-o-p’
  • Speel hiphop muziek – Afspeellijst met Kroatische (?) hiphop.
  • Speel Nederlandse hiphop muziek – Woordenschat playlist.
  • Speel Nederlandse muziek – Track: Wie is bang voor Nederlandse muziek.
  • Speel de top 40 – Geen resultaat.
  • Speel Martin Garrix – This is Martin Garrix.
  • Speel Dixon – Geen resultaat.
  • Speel The Black Madonna – De nieuwe single van The Black Madonna.
  • Speel Dekmantel – Geen resultaat.
  • Speel Dekmantel muziek – Spotify playlist ‘Dekmantel Festival’.
  • Speel muziek voor tijdens het sporten – Geen resultaat.
  • Speel sportmuziek – Een willekeurig nummer, volgens mij heet de band sport.
  • Zet wat willekeurigs op – Shuffle functie op basis van de huidige track.

Het lukt mij niet direct om de juiste muziek uit mijn speakers te krijgen via een smart speaker. De juiste nuances in het taalgebruik zijn belangrijk.

Mijn speaker snapt mijn huis niet

Inmiddels hebben Google Home en ik een taaltje ontwikkeld waarin we elkaar begrijpen. Maar toch werkt het dan nog steeds niet helemaal. Elke keer als ik Google Home vraag om muziek van Spotify af te spelen, springt mijn TV aan. Vervolgens wordt er muziek afgespeeld op standje gehoorbeschadiging via de speakers van mijn TV. Mijn versterker blijft uit. Akkoord, dit is een HDMI-CEC issue, maar dit issue heb ik alleen omdat ik muziek met mijn stem probeer te starten.

Ecosysteem is beperkt

Google Home is gebonden aan het eerder genoemde Google Assistent ecosysteem. Net zoals bij Chromecast zijn er een aantal apps op aangesloten en een aantal apps niet. Spotify en Netflix gaan bijvoorbeeld heel gemakkelijk, maar voor het afspelen van een radiozender moet ik me aanmelden bij TuneIn. De Assistent kan worden uitgebreid via IFTTT, de vraag is in hoeverre de ‘normale’ consument daar mee kan werken.

Conclusies na een week met een smart speaker

De Google Home in het Nederlands is nog lang niet perfect voor het afspelen van muziek. Sterker nog, door het daadwerkelijk gebruiken van een smart speaker krijg ik het idee dat Google Home veel te snel op de markt is gebracht. Het Nederlands is een complexe taal, en Google Home begrijpt het Nederlands nog niet perfect.

Wat wél heel fijn werkt, is het principe dat ik door te praten iets geregeld krijg. Muziek werkt dan nog niet helemaal goed, maar als ik iets wil afspelen op Netflix is dat met één commando geregeld. Ook het opvragen van informatie, zoals het weer of de openingstijden van een supermarkt, gaat goed.

Waar ik vooral tegenaan loop, is dat de smart speaker niet perfect werkt met mijn eigen hardware, zoals mijn hi-fi set. Echter, dit is vooral het probleem voor consumenten met eigen hardware. Voor de meeste mensen is dit geen issue: Die hebben geen hi-fi set, maar kopen een losstaande speaker.

Ondanks de beperkingen blijf ik geloven in smart speakers. Ik ben ervan overtuigd dat een smart speaker in de huiskamer net zo normaal gaat worden als een televisie. Zeker voor de muziekindustrie is deze ontwikkeling relevant, omdat ik zeker weet dat dit de manier waarop mensen muziek gaan consumeren compleet gaat veranderen. De enige manier om hierop te anticiperen, is door zelf zo’n apparaat in je huiskamer te zetten en ervan te leren.

Dit artikel verscheen eerder in mijn nieuwsbrief over marketing en muziek. Inschrijven kan op mailing.carlokiksen.nl

--

--

Carlo Kiksen

I’m a digital strategist for artists and creators, based in the Netherlands. I write in Dutch & English about music, marketing and branding.