A big thank you to Punkmedia for this photo!

Tien Holacracy vragen aan Springest oprichter Ruben Timmerman

Energized.org
3 min readNov 5, 2015

--

Springest (de grootste onafhankelijke vergelijkingssite voor opleidingen, trainingen en cursussen van Nederland) is een van de eerste bedrijven in Nederland dat Holacracy adopteerde. Oprichter Ruben Timmerman besloot in 2012 om het systeem te implementeren om door te kunnen groeien zonder de potentiële belemmeringen van bureaucratie. Tien vragen.

1. Waarom koos je voor Holacracy?

“We groeiden hard en ik zag dat wat we deden niet schaalbaar was. En ik wil dat alles schaalbaar is. Ik had de keuze om management te introduceren. Sterker nog, ik was er al mee bezig. Toen dacht ik: “Wacht, dit kan misschien ook anders.” Na de Holacracy introductie van Diederick Janse heb ik de keuze gemaakt om het anders te doen.”

2. Welke tip heb je?

“Leg veel nadruk op het leren van de regels. Je heb het spel nodig om heel goed te worden en goed worden is nodig. Daar hebben we een maand of twee mee verspeeld, maar dat was leergeld.”

3. Welke insight heb je voor ons?

“Na een maand of twee zijn we het in het team harder gaan stellen: dit moet je doen. Er waren mensen die twijfels hadden. Over het systeem zelf of dat ze niet zouden passen in het systeem. Deze mensen gingen na een half jaar weg bij Springest.”

4. Wat heeft je verrast?

“Wat me het meest heeft verrast is niet binnen Springest, maar buiten ons. Ik had verwacht dat organisaties massaal aan de slag zouden gaan met Holacracy. Ik dacht dit wordt een enorme hype, maar dat is niet gebeurd. Ik snap het ook wel, want Holacracy is niet makkelijk en het is een grote stap.”

5. Wat heb je geleerd?

“Dat het loont om eerlijk en hard te zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je neemt beslissingen vaak te laat. Zodra je het voelt, is het al tijd. Meestal kijk je verder, maar je had het ook meteen kunnen doen. De adoptie van Holacracy hadden we harder en sneller kunnen doen.”

6. Zijn er momenten dat je twijfelde?

“Ik weet dat ik heb gespeeld met de gedachte dat het misschien geen goed idee was. Ik kan me die gedachte echter nu niet meer voorstellen. Het gaat zo ontzettend goed. Niet alleen met de organisatie, maar met de happiness van het team. Als je aanwezig bent bij onze meetings dan voel je hoe efficiënt en open het is.”

7. Wat was de grootste uitdaging tijdens de implementatie?

“Achteraf is de grootste uitdaging om iedereen up to speed te krijgen. Van iedereen een ‘Holacracy ninja’ maken, zoals wij ze noemen. En dat is gewoon niet makkelijk. Learning the rules, the basics. Minimaal.”

8. Wat is de grootste uitdaging nu?

“Er zijn altijd uitdagingen, ‘but nothing we can’t handle’. We zijn er nu al zo goed in, dus gooi het maar naar ons. Je weet dat je het altijd drukker hebt dan je aankan. En of je het dan drie keer zo druk hebt of tien keer zo druk, maakt niet uit. We hebben de kalmte bereikt dat spanningen verwerkt worden op ninja level snelheid.”

9. Hoe neem je nieuwe mensen mee?

“Mensen komen op trial en maken werk- en roloverleggen mee. Er zijn rollen voor onboarding, learning en development (GTD coaching, Holacracy coaching) en er is een interne helpdesk. Het is belangrijk dat mensen om zich heen het juiste gedrag zien. En dat mensen proactief feedback geven. Die cultuur hebben we altijd gehad en dat is goed.”

10. Wat heeft cultuur te maken met Holacracy?

“Cultuur is super belangrijk. Holacracy is daar een onderdeel van. Het hangt immers nauw samen met hoe we met elkaar omgaan. En hoe we naar de wereld kijken. Cultuur is een uitvloeisel van Holacracy en tegelijkertijd een goede input-gever aan Holacracy.”

Wil je meer weten over Holacracy? Volg ons op Twitter, of stuur een e-mail: hallo@energized.org.

--

--

Energized.org

Self-Management | Prepare your organization step-by-step for rapid changes in a complex world | Licensed Holacracy® provider in the Netherlands and Poland |