FM Stag — search player, II.

FM Panda
3 min readApr 27, 2023

--

Minule jsem představil docela povedený nástroj pro vyhledávání hráčů od FM Stag. Dnes se chci podívat na jeho pozadí, aby bylo možné snadněji pochopit čísla, která nám předkládá. A na závěr popíšu, co bych třeba rád změnil…

FM Stag Search Tool

Celý nástroj je samozřejmě super, pro mě osobně se jednalo o výchozí bod celého Moneyballu. Velmi rychle jsem se v něm začal orientovat a díky němu vyhledávat hráče. Problém jsou však jisté nedostatky, o kterých něco napíšu později. Nyní k tomu co nabízí, konkrétně tedy pět různých kategorií:

  1. Striking efficiency — neboli efektivita střelby; jedná se o součet NPxG a gólů, sníženo o skórované penalty, vše na 90 minut; s výpočtem úplně nesouhlasím, ale dává to smysl;
  2. Creative efficiency — neboli efektivita ve vytváření šancí (kreativita); jednoduše vydělen počet vytvořených šancí počtem úspěšných přihrávek, vše na 90 minut; za mě asi OK, i když je zajímavý ten koeficient 200;
  3. Defensive Interferences — neboli práce v obraně; je to průměr hodnot Tackles, Clearances a Interceptions, vše na 90 minut; podle mě je to zajímavé, ale pro samotnou obranu nedostačující, a podle mě to ani není univerzální ukazatel pro hráče mimo obrannou řadu;
  4. OAC — komplexní ofenzivní rating; započítávají se tam všechny ofenzivní metriky, ale místo průměru se vše ještě dělí hodnocením, což je pro mě kámen úrazu; už několikrát měl hráč, který odehrál to co jsem chtěl, PH pod 7,00! A co se týče asistencí, vždy to záleží na tom, jestli ten, komu nahráváte, náhodou není nemehlo…
  5. ODC — komplexní defenzivní rating; předchozí defenzivní metriky doplněné o vítězné hlavičky, ale zároveň o nějaké koeficienty, kterým nerozumím; tady mám určitě výhrady k počítání, např. se vůbec nepracuje se získanými nebo ztracenými míči…
  6. Součet — toto nepovažuji za samostatnou kategorii, prostě se sečtou čísla OAC + ODC; podle tohoto ratingu bych se moc neřídil, podle mě je to takové univerzální číslo, jako když řeknu že Souček má 86 a Schick má 87 (oba ze 100, jenže každý to získá z jiných kategorií);

Prvními pěti ratingy se dá docela dobře řídit, pokud máte solidní data, není to vůbec problém. Jen je třeba některé věci oželet. Za skvělé považuju možnost finančního ratingu. Tedy, že se u každé části vypočítají peníze potřebné na bod výkonu.

Takže pokud si vyhlédnete hráče ze stejné ligy, který by Vám měl pomoct, můžete se podívat kolik peněz zaplatíte za bod výkonu. To je mj. přístup Moneyball, kdy chcete získat co nejvíce muziky za co nejméně peněz. Pokud se tak s nástrojem naučíte, dá se opravdu dobře využívat. Má ovšem nějaké ale!

Není vše zlaté, co se třpytí

Už na začátku jsem psal, že nástroj má určité chyby a já se jim nyní budu věnovat. Vadí mi totiž to, co už jsem psal u jednotlivých ratingů, tedy poskládání jednotlivých metrik. Proč např. o defenzivě rozhodují tyto tři metriky? Přitom třeba krajní obránce by měl mít naběhánu dlouhou vzdálenost s hodně sprinty, zatímco stoper by měl vyhrávat hodně hlaviček.

Tohle je v tomto nástroji velmi špatně řešeno, že bere jen omezené množství metrik a skládá je velmi zvláštně. Více se mi osvědčil při hledání hráčů do útočné fáze, než do té obranné. Čemuž odpovídají i jednotlivé vzorečky a rozdělení metrik.

Zároveň mi chybí využití některých metrik, jak už jsem psal jsou to ztracené a získané míče, ovšem nejen ty! Např. u křídel byste byli rádi právě za ty sprinty a centry, ovšem ani s jedním nepracuje.

Další nevýhodu vidím ve způsobu výpočtu, kdy se provádí třeba průměr. Tady nadprůměrný hráč ve druhé lize vždy získá nějaká super čísla, která to mohou zkreslit. Sám bych raději viděl něco ve smyslu porovnání s ideální hodnotou (např. 90. percentilem) ap.

No a to poslední je pak složitost samotného spreadsheetu. Nejdříve jste omezeni na pouhých 200 hráčů a pak je třeba ještě exportovaný seznam řádně upravit. Takže nejdříve vyfiltrovat ve hře (200 max), uložit jako HTML soubor, data z tabulky exportovat (třeba do Notepad), tam upravit (přidat nuly, změnit desetinné znaky atd.) a teprve poté vložit do Excelu.

Na úpravy se dá vytvořit makro, takže je to otázka pár sekund, ovšem omezení na 200 hráčů považuji za už docela zásadní. On i ten výpočet v Excelu trvá (zcela nepochopitelně) několik sekund, někdy i desítek. Toto považuji za zásadní omezení, kterému se chci do budoucna vyhnout. Takže bych rád realizoval vlastní nástroj. O tom zase někdy příště…

--

--

FM Panda

Rád hraju Football Manager a chci se podělit o své znalosti a poznatky.