Pokémon Go nú in Nederland beschikbaar op iOS en Android

Gymnerd
5 min readJul 6, 2016

--

Pokémon Go, de nieuwe game van ex-Google onderdeel Niantic Labs en (wie anders?) The Pokémon Company is nú in Nederland te downloaden voor zowel iOS als Android.

Pokémon Go header

Wat is Pokémon Go?

Pokémon Go is een zogenaamde AR (augmented reality) mobiele game. Pokémon zijn massaal losgelaten op de planeet aarde en als speler gebruik je de camera en GPS functies van je mobiele telefoon om deze digitale monstertjes te vinden en te vangen.

Pokémon Go screenshots

Tijdens het rondlopen kan je niet alleen Pokémon vinden, maar ook zogenaamde “PokéStops”. Deze PokéStops bevinden zich op bijzondere locaties als musea, kunstwerken en monumenten en bevatten voorwerpen die je in het spel kunt gebruiken. Zo tref je er de Poké Balls die je gebruikt om de monstertjes te vangen, maar ook middeltjes om gewonde Pokémon op te lappen of eieren die na verloop van tijd uitkomen om nieuwe Pokémon voort te brengen.

Heb je eenmaal level 5 bereikt? Dan kan je een Pokémon Gym opzoeken en innemen door de aanwezige Pokémon te verslaan en de locatie te laten bewaken door een van je eigen monsters. Je claimt de Gym vervolgens voor één van de drie Pokémon teams waarvoor je vecht: Geel, Rood of Blauw.

Echt geld uitgeven in Pokémon Go: Micro-transacties

Pokémon Go microtransacties

Zoals bij de meeste mobiele games het geval is, is Pokémon Go in principe gratis. Je kan echter echt geld uitgeven aan een digitaal betaalmiddel (gouden munten), die je vervolgens gebruikt om digitale voorwerpen te kopen. Zo kan je je Poké Balls aanvullen, maar ook investeren in meer ruimte in je rugzak of een extra incubator voor je gevonden eieren.

Mijn Pokémon Go ervaring

Sinds ik vanochtend Pokémon Go op mijn Huawei P10 installeerde heb ik gespeeld tot level 6, heb ik 46 Pokémon verzameld en al 4 Pokémon Gyms ingenomen. Aangezien ik tot nu toe echter de enige speler in de omgeving lijk te zijn heb ik geen enkele concurrentie voor de Gyms en kon ik deze zonder de bijbehorende strijd innemen.

Pokémon Go pluspunten

Ik heb in een grijs verleden Ingress, de andere AR game van Niantic Labs, veelvuldig gespeeld. Net als deze oudere game zorgt Pokémon Go ervoor dat je vaak net even een extra omweg kiest wanneer je van A naar B reist om een PokéStop te bezoeken. Dit brengt je bij bijzondere, opvallende plekken in je omgeving die je normaal gesproken wellicht niet op zouden vallen. In deze halve dag spelen heb ik bijvoorbeeld al een verschillende monumenten en kunstwerken ontdekt die me voorheen niet opgevallen waren.

Wanneer je een PokéEgg vindt moet je, om deze uit te laten komen, een bepaalde afstand afleggen. Dit mechanisme zorgt ervoor dat je net wat vaker in beweging komt. Sporten volhouden is voor velen lastig, maar als je Pokémon bijna uit zijn ei is gekropen is een snelle wandeling van 2 kilometer om te zien wat er tevoorschijn komt erg aanlokkelijk.

De trilling van je telefoon wanneer je een Pokémon tegen het lijf loopt is elke keer weer een kick. Hoewel het mechanisme om een Pokémon te vangen (‘veeg’ omhoog om een PokéBall te gooien) erg simpel is, is het voor sterkere Pokémon best nog lastig om goed te mikken. De optie om de Pokémon via de camera van je telefoon over de echte wereld heen te animeren voegt een toffe nieuwe dimensie toe die maakt dat je je omgeving met nieuwe ogen bekijkt.

Pokémon Go battles

In tegenstelling tot veel andere mobiele games wordt je niet heel hard richting die microtransacties of aankopen geduwd. Alles wat je kan kopen kan je ook relatief simpel verdienen door PokéStops te bezoeken en je krijgt daarnaast dagelijks nog wat gouden munten.

Pokémon Go minpunten

Deze game eet je batterij op en spuugt hem uit. Mijn telefoon is nog nooit voor het einde van de dag leeggeraakt, maar na anderhalf uur Pokémon Go in het park bij ons voor de deur was mijn accu al tot een armzalige 12% gedaald. Wanneer je de AR functie die Pokémon over de echte omgeving heen legt met de camera uitschakelt schijnt dit minder snel te gaan. Bovendien is er in de settings van de app ook een functie die het accu verbruik verminderd door de kwaliteit van de graphics aan te passen. Ik heb echter nog niet voldoende gespeeld met deze wijzigingen om een goed beeld van de invloed op accuduur te hebben.

Wanneer je Pokémon Go inkomt als Ingress speler zal het ontbreken van vele sociale features je al snel opvallen. Je kan niet chatten met teamleden, kan nabije spelers niet uitdagen en hebt eigenlijk alleen maar contact met andere spelers bij Pokémon Gyms. Nu is dit natuurlijk een eerste versie en zal er ongetwijfeld in de komende jaren nog flink geschaafd worden, maar vooralsnog is Pokémon Go meer een solo game, dan een teamspel.

Mijn Pokémon Go eindoordeel

Voor mij is Pokémon Go een interessante manier om meer over mijn omgeving te leren (ik woon hier nog niet zo heel lang), lichaamsbeweging te krijgen én mijn verzameldrang te voeden. Voor mijzelf en mijn 4-jarige dochter is Pokémon Go daarnaast een spel gebleken dat we samen kunnen spelen. Ze vindt het super om er op uit te trekken en nieuwe Pokémon te vangen en is daardoor ook nog eens flink in de benen. Hoewel ik zelf een fanatiek gamer ben, vindt ik het wel fijn dat ze met deze game (nog) niet op de bank geplakt zit met een XBox controller in de handen.

Pokémon Go Plus

Pokémon Go Plus

Een accessoire voor Pokémon Go die ik zelf (nog) niet heb uitgeprobeerd is de Pokémon Go Plus. Een Bluetooth armband die je in staat stelt om door een druk op een knop nabije Pokémon te vangen zonder dat je je telefoon erbij hoeft te pakken. Klinkt handig, maar een fashion statement is het allerminst. Mocht je interesse hebben, kan je in ieder geval bij Bol.com een exemplaar bestellen.

Waar vindt je Pokémon Go?

Je kan Pokémon Go nu downloaden voor zowel iOS als Android.

Klik voor de iOS Pokémon Go versie hier
Klik voor de Android Pokémon Go versie hier

--

--

Gymnerd

Fanatieke sporter: Fitness, Health en Geek lifestyle posts. Volg ook de blog op www.gymnerd.nl