Printler möter inredaren Ida-Marie Isaksson

Printler
4 min readJul 22, 2017

--

Hej Ida-Marie! Vem var du som 7–8 åring och hur var din uppväxt?
Hej! Jag var en halvvild pojkflicka som älskade hästar och bodde på landet. Var mer ute än inne och redde mig själv mer eller mindre. Jag har en missbrukande pappa så jag har en ganska speciell uppväxt. Men den har gjort mig väldigt målmedveten, självständig och stark som person och det är jag tacksam för.

Vem är du nu idag?
Idag är jag en 31-årig mamma & sambo. Bor i Helsingborg där min sambo spelar fotboll. Vi har flyttat runt en del pga hans jobb men nu har vi nog hittat vår hamn. Vi kommer båda från Norrland från början. Jag har eget företag och jobbar 50 % med marknad på ett hotell i stan. Är social och gillar att nätverka. Mitt stora intresse är inredning och mode!

“Jag tänker mycket feng shui och balans. Att flöden inte ska störas och att det ska vara en balans i rummen.” – Ida-Marie

Det låter spännande, vill du berätta mer om ditt jobb?
Jag jobbar med marknadsföring och sociala medier, tryckmaterial och lite allt möjligt. Jag är marknadskoordinator på Radisson Blu Metropol i Helsingborg. Och sedan 7 år tillbaka driver jag blogg och instagram. Jag är också utbildad sjuksköterska men har Reumatism som gjort att jag fått byta bana. Jag trivs väldigt bra med det jag gör nu!

Kan du berätta lite om ert nya hus?
Vi köpte ett litet radhus här i Helsingborg efter att ha hyrt hus i 3 år, fotbollslivet är så osäkert så man drar sig lite för att köpa. Men till slut bestämde vi oss! Det är ett nybyggt radhus i två plan och terasser i två vädersträck med helt magisk utsikt över oändliga gula rapsfält. Vi har målat om och fixat golvet på undervåningen men vi vill fixa en massa mer för att få vår lite touch på det!

Vart kommer ditt inredningsintresse ifrån och var hittar du inspirationen?
Jag vet faktiskt inte var intresset kommer ifrån men jag har alltid haft det. Jag har flyttat mycket och då får man lov att ändra, testa, köpa nytt och leta mycket inspiration. När jag var liten och flyttade var jag alltid klar med mitt rum på en dag och kände mig så himla nöjd. Jag kommer ihåg den känslan.

Hur tänker du när du ska inreda ditt hem?
Jag tänker mycket feng shui och balans. Att flöden inte ska störas och att det ska vara en balans i rummen. Som nu i detta hus var det målat med en mörkgrå färg t.ex. Jättesnyggt kan man tycka, men inte när det är för små rum, då blir det mörkt och instängt. Fyrkantig fasad mjukas upp med rundade möbler osv. Sedan har jag en förkärlek för vitt och det kommer jag nog aldrig ifrån.

Hur skulle du beskriva din inredningsstil?
Definitiv skandinavisk med touch av rustika trämaterial och gamla föremål.

Vilken inredningsdetalj är din favorit?
Det är ju väldigt svårt att välja, jag älskar inredningsdetaljer! Tidningar är trevliga för de har ju flera funktioner, jag är väldigt praktiskt lagd. Fina att titta i, på och även att använda som rekvisita i fotograferingar.

Vad är ditt bästa inredningstips?
Om du har kört fast lite där hemma så plocka undan och börja om, ställ undan några favoritgrejer ett tag och ha bara lite framme i taget. Och glöm inte att dekorera med blommor eller en enkel kvist i en liten vas, det har jag lite överallt, i badrummet, i köket etc.

Har du några förebilder?
@stylizimoblog inspirerar mig t.ex väldigt mycket och så har jag fina kollegor som inspirerar varje dag med fina bilder. Jag brukar dela deras konton på min egen instagram då och då.

Och till sist, kan du nämna några av dina favoriter hos Printer?
Upside down, Vissnar för en blund, Stadsbiblioteket och The Station.

Här hittar du fler av Ida-Maries handplockade favoriter

--

--

Printler

Printler är en digital marknadsplats för fotokonst där köparen kan köpa unika fotoprodukter som väcker personliga känslor och minnen.