Vad ska man spela på? Och vart?

Tycker du det är svårt att välja ut vilka matcher du ska spela på? Tänk då om! För är det egentligen det du tycker är svårt att komma fram till?

Robert Gustafsson
5 min readAug 24, 2016

Vad var och enkel person ska spela på eller investera sina pengar i är inte det jag ska sia i här. Men jag vill försöka täcka en del som jag tror allt för få egentligen tänker speciellt mycket på.

Tänk dig själv tillbaka i tid. Tillbaka till den tid när du för första gången hade pengar som du skulle sätta in på ditt första bankkonto. Du gick runt med en känsla i kroppen som på den tiden var obeskrivbar då du aldrig varit med om den tidigare. Förväntan, spänning, glädje och en dash med rädsla tror jag man kan beskriva mina egna känslor första gången jag gick till banken med 20 kr i ena handen och mamma i den andra.

Föreningssparbaken, Nordea, Handelsbanken eller Danskebank

Hur kom det sig att det blev just Föreningssparbanken som startade mitt första sparkonto någonsin när det fanns så många andra val att välja bland? Det är en fråga jag egentligen inte ställt mig så många gånger, men nu när det kommer till betting blir mer och mer aktuell.

Bet365, Unibet, NordicBet, Betsson eller Pinnacle

När det kommer till betting och val av vilken spelsida man ska välja så känner jag att många är som mig när jag skulle välja min första bank. Känslorna var säkert lite dem samma; förväntan, spänning, glädje och en dash med rädsla. Många av er där ute har säkert redan konton på några av dem nämnda spelsidorna, och någon av er har kanske likt mig, flera olika konton på alla dem där spelsidorna. Men varför är detta intressant?

Jag har alltid förespråkat att man ska spela där man har möjlighet att få bästa möjliga odds. Därför är det viktigt att man har registrerade konton hos mer än bara en spelsida. Men vad gör det med oss när vi har spelkonton på mer än en spelsida?

Fler spelsidor = fler möjliga spelalternativ = större varians

När det kommer till mig personligen har jag som sagt registrerade konton på nästan alla spelsidor du kan tänka dig. Jag startade med detta tidigt just av anledningen att alltid kunna spela det högsta odds jag kunde få. Men det gjorde också nått annat med mig. Möjligen jag är ensam om detta, men alla spelsidor har sina egna saker som dem antingen är kända för, eller fokuserar mer på.
Bet365 “bäst på livespel”
NordicBet “bäst på lägre divisioner i skandinavien”
Betsson “sämst på allt”
Pinnacle “högst tillbakabetalningsprosent”

Det som skedde med mig i samband med att jag blev mer och mer aktiv på Twitter var att jag började följa spel från fler och fler av personerna i min twitterfeed. Och för att göra detta behövde jag konton hos flera olika spelsidor. Jag säger inte att denna kombination är dålig på nått sett (jaga högsta odds och följa fler speltips), men jag vill nog komma fram till att min sammanlagda ROI hade kunnat vara högre om jag bara valt att fokusera på färre marknader. Och det tror jag gäller många av er som läser detta.
Men med flera konton öppnar man möjligheterna att investera i flera olika marknader. Och ska du investera i en marknad anser jag att du skal ha bra grundlag för det.

En lång stund i mitt spelande hade jag personligen flera egna spel varje dag, plus att jag följde folk som spelade på allt möjligt som fanns där ute. Så länge dem skrev det spelet på Twitter, och jag hade dem i min twitterfeed så ville jag vara med och ha en bit av kakan. Men som jag skrev i inlägget Maxbet, 10/10 eller kanske alla pengar? 97–98% av alla som driver med betting förlorar i längden. Och den informationen kombinerat med att många av oss också följer många olika personer gör att variansen blir ännu högre och ROI fort kan ta skada.

2–3

Det finns bara 2–3 stycken ute i den stora världen som jag följer blint. Det betyder alltså att oavsett vad dem spelar, så spelar jag det samma då jag har 100% förtroende. Jag vet att det finns några av er som gör det samma med mig. Och för mig när det kommer till mina speltips är det ett svar på att jag verkligen har lyckats med något.

Men hur ska då välja vad du ska spela på?

Det kan jag inte svara på för dig. Men jag kan säga att allt för många där ute i den stora betting-världen går runt och kallar sig själva för experter. Jag skulle inte själv vilja bli kallad betting expert då jag inte känner att det är befogat, men jag skulle väl vilja säga att jag kommit så lång i min egna utveckling inom betting att jag nu mera vet lite mer om vad det är jag egentligen håller på med och hur jag borde göra för att min egna ROI inte ska ta allt för mycket skada.

Dels så svarade jag på det när jag skrev att jag bara följer 2–3 stycken personer. Jag följer fler, det gör jag, men inte alls i samma utsträckning, och absolut inte alls med samma insatser. Varför inte kan man undra, men det har mycket att göra med att jag inte anser att det finns så många experter där ute.

När jag väljer mina egna spel är det innanför få marknader. Jag spelar aldrig på hörnor, nästa inkast, gula kort eller poängspel av spelare. Och det gör jag av en enda anledning.

Ingen kan vara expert på allt!

Alltså, missförstå mig rätt när jag nämner marknaderna hörnor, nästa inkast, gula kort eller poängspel av spelare som exempel. Det är inte att jag inte tror att man kan vinna i längden på dessa marknader. Men jag kan inget om dem! Och kan jag inget om det så vill jag inte ha något med dem att göra. För mig personligen har jag sett en positiv utveckling av min egna ROI efter att jag valt att skära ner på spelen.

Nu är det garanterat någon av er som sitter och tänker att “om du inte vågar investera, då hindrar du ju dig själv från eventuell positiv avkastning”. Fel ord kan man kanske tycka, någon vill kanske kalla det “jävla fegis”. Men det fungerar för mig, och jag hoppas att det kanske kan ge dig en liten uppfattning på vad jag tycker du nu ska spela på, och vart.

Finns ingen större expert än KIm

Jag har blivit frågad mycket genom mina år som speltipsare på sociala medier.
I dessa inlägg så får ni svar på en del av dem saker som frågats.
Dela gärna på sociala medier om du tror texten kan vara aktuell för andra.

--

--