#1 Een boud statement

Ward Geene
3 min readSep 8, 2016

--

“Voor het eind van 2017 wil ik een volwaardig ontwikkelaar van (web)apps zijn.” Het is een boud statement, maar een doel dat ik mezelf heb gesteld voor het komende jaar. Mark Zuckerberg wilde dit jaar Jarvis uit Ironman namaken. Ik wil de komende 16 maanden goed leren programmeren.

Met volwaardig ontwikkelaar bedoel ik niet het simpelweg optuigen van een Wordpress website, maar het bouwen van een backend (de serverkant van bijvoorbeeld een website met een API e.d.) en frontend (dat wat je als gebruiker ziet). Voor mij komt dat neer op het ontwikkelen met Node.js, Express (API), MongoDB (database) en Angular 2 (app), oftewel MEAN 2.0. Technologieën die je terug ziet bij een Netflix, PayPal en Gmail.

De afgelopen jaren heb ik me veel verschillende vormen van mediaproductie eigen gemaakt bij merken als Power Unlimited en IGN Benelux. Of het nu op de voorgrond of juist op de achtergrond was. Van presentatie, tot schrijven, het managen van een contentteam, het produceren van livestreams en het wekelijks maken van radio met de jongens van De Avondploeg op 538. Het heeft me een grote hoeveelheid ervaring, kennis en kunde opgeleverd die een goede basis vormt voor mijn eigen bedrijf, Vonn Pierre, dat ik dit jaar ben gestart.

In mijn werk heb ik de afgelopen tien jaar veel jeugddromen zien uitkomen, maar programmeren kwam er naast HTML, CSS en Wordpress nooit echt van. Het is iets dat altijd bleef knagen en waar ik nu echt mee aan de slag wil. Iets dat niet betekent dat ik cold turkey stop met alles wat ik nu doe met eSports en mediaproductie, maar het is het volgende waar ik me in wil gaan ontwikkelen. Net zoals ik me de afgelopen jaren steeds een ander deel van het produceren van media eigen heb gemaakt. Ik ben leergierig en tien jaar precies hetzelfde doen zonder me te ontwikkelen is niets voor mij. Ik wil vooruit. Nieuwe dingen leren.

Ik zie kunnen programmeren als een essentiële vaardigheid voor de toekomst en zonder voel ik me beperkt in mijn creativiteit, omdat ik voornamelijk digitale media produceer. Ik wil begrijpen hoe het maken van apps en websites in 2016 werkt en zelf iets kunnen bouwen als het er niet is of ik een idee heb. Kunnen programmeren maakt me een completere mediamaker dan ik op dit moment ben en dat is iets om naar te streven.

De afgelopen twee maanden ben ik al druk bezig geweest met mezelf de basis van het ontwikkelen met MEAN eigen te maken. Ik kan inmiddels een eigen basic API bouwen (een manier voor een app om met een database te kunnen communiceren) net als een basic web app met Angular 2. Het leerproces zit vol interessante belevenissen en die ga ik met jullie delen aan de hand van blogs. Niet in technisch jargon, maar in begrijpelijke taal over mijn wekelijkse of maandelijkse doelen en uitdagingen op weg naar mijn eigen apps.

Heb je tips voor me als startend ontwikkelaar of wil je me de komende maanden steunen, laat dan vooral een bericht achter.

--

--

Ward Geene

CEO Streamdoctors and interested in how the web will change in the coming years.