#2 Stap voor stap

Ward Geene
3 min readSep 20, 2016

--

Toen ik aan mijn missie om een volwaardig developer te worden begon maakte ik mezelf geen illusies. Developer word je niet van de ene op de andere dag. Dat is hard werken en in een constante staat van hoop, teleurstelling en extreme extase leven. Althans dat is mijn ervaring nu ik bijna drie maanden onderweg ben.

Een doorsneeweek ziet er voor mij een beetje als volgt uit. Ik werk aan een zelfbedacht project dat me de komende tijd dwingt om ieder onderdeel van het bouwen van een moderne website te leren. Per onderdeel kost me dat minimaal een week en het begint meestal met het lezen van documentatie op het internet. Daarbij zijn mijn gedachten aan het begin van de week altijd: ‘Ik snap hier geen ene reet van. Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?!’ Een week later heb ik het onderdeel in mijn project verwerkt en lees ik hetzelfde nog een keer en denk: ‘Logisch, waar maakte ik me nou zo druk over.’

Inmiddels ben ik redelijk gewend geraakt aan het leven in momenten van totale wanhoop tot de extase wanneer iets eindelijk lukt. Het is een steil leerproces zonder de achievements die je tegenwoordig in iedere game verdient. Om het punt van extase te bereiken zit er niets anders op dan lezen, video’s kijken en heel veel pielen met code en kijken wat er gebeurt. En vaak gebeurt er heel lang helemaal niets.

Ik heb al een hele waslijst aan onderdelen afgewerkt die ik wilde begrijpen en/of gebruiken zoals: JavaScript, jQuery, MongoDB, Mongoose, Express, JSON, Node js, Webpack, Angular 2, Pug, TypeScript 2, ECMAScript 6, Mocha, REST API, Gulp, Heroku, AJAX, npm, Postman, Bootstrap 4 en GIT. En er is nog genoeg wat aan dat rijtje toegevoegd moet worden voordat ik vind dat ik de basis beheers. Mocht het je niks zeggen en heb je het idee dat ik van een andere planeet kom, dat gevoel had ik twee maanden geleden ook gehad als deze termen me om de oren vlogen. Langzamerhand begint dat echter te veranderen en dat geeft me, ondanks dat ik nog niets noemenswaardigs gebouwd heb met de kennis van het bovenstaand lijstje, enorm veel voldoening.

Voor het eind van 2017 wil ik een volwaardig developer zijn en mijn doel voor het eind van 2016 is mezelf de complete basis van developen eigen maken. Gewoon begrijpen wat alles is, waarom en hoe je het gebruikt, het zelf kunnen toepassen en vanuit daar gaan bouwen. Dat kost veel tijd en doorzettingsvermogen, maar als het lukt kan ik voor het eind van het jaar de Vonn Pierre website ombouwen tot een MEAN website. Een mooi haalbaar doel in de nabije toekomst. Mocht ik mezelf namelijk ooit willen bestempelen als MEAN developer, dan lijkt het me een vereiste dat mijn eigen website met die technologie is gebouwd. Tot die tijd zie ik geen reden om bijvoorbeeld competenties uit de bovenstaande lijst toe te voegen op LinkedIn.

Eerst is er werk aan de winkel en er zijn de komende tijd nog een aantal stappen die ik moet zetten voor ik zover ben om vonnpierre.com MEAN te maken. Zo staat komende week in het teken van beveiliging. Ik ben aan het leren hoe je gebruikers bij mijn project laat inloggen, wachtwoorden veilig opslaat en ervoor zorgt dat alleen mijn website via de API kan communiceren met de database. Dingen die je dagelijks veelvuldig gebruikt, maar waarbij je zelden stilstaat. Ik heb nog geen idee hoe ik deze stappen allemaal moet gaan zetten, maar volgende week kan ik je er vast alles over vertellen. Of de week erna. Stap voor stap kom ik er wel.

--

--

Ward Geene

CEO Streamdoctors and interested in how the web will change in the coming years.