Cizinci v Adastře: Ruská datová analytička Ekaterina Ilina

„V Adastře jsem profesně vyrostla,” říká Katya, která se přestěhovala z Ruska kvůli práci v Adastře už před 2 lety. Stěhování do České republiky prý pro ni bylo děsivé: „Když se relokuješ, funguješ v módu pro přežití. Nemáš vůbec představu, jak všechno dopadne.” Katya teď žije v Praze. Prý si užívá projekt, na kterém pracuje, přátelskou atmosféru v Adastře — a taky české počasí a architekturu.

Áda
Ze života Adastřanů
4 min readAug 15, 2019

--

Rozhovor původně probíhal v angličtině.
Tento článek je překlad do češtiny.
Zajímá vás originál? Čtěte zde:

Ekaterina Ilina, které se v Adastře říká Katya

Katyo, jak ses z Ruska dostala na adastří projekt?

Pocházím z docela hlučného místa, z města Samara. Doma jsem pracovala v bance jako Data Analyst. Kontaktoval mě Acamar (společnost zaměřená na R&D Consulting a součást Adastra Group), přišli s nabídkou práce v České republice. Tím impulsem byl telefonát s Acamarem, líbil se mi.

Jaké pro tebe bylo stěhování do České republiky?

To bylo naprosto děsivé. Byla jsem v panice, opravdu (směje se). Všechno je tu jinak. Jiná kultura, tradice, v práci musíš mluvit anglicky… Před relokací jsem také měla mít první pohovor se svým šéfem, takže jsem byla nervózní, jak to půjde. Neměla jsem domluvenou konkrétní pozici, takže jsem se bála — opravdu tu práci dostanu?

Ale pokud jde o Českou republiku, teď si život tady užívám.

Fotka z prvního dne v Praze

„Výstupem mojí práce je pomoct lidem porozumět svému vlastnímu byznysu. Získávají zajímavá data a na základě mých výstupů dělají rozhodnutí“

Jaké byly první dny v Adastře?

První dny byly moc zajímavé. Každá firma používá jiné technologie, jinou informační architekturu, musíš si na to zvyknout a osahat si to vlastníma rukama, takže je to hodně informací na zpracování.

Na druhou stranu pracujeme pro velkou společnost z automobilového průmyslu, takže bych řekla, že je to zajímavá práce. Líbí se mi ten sociální rozměr, kdy výstup mojí práce pomáhá lidem rozumět jejich vlastnímu byznysu. Dostávají data, která jsou zajímavá, a na základě mých výstupů dělají rozhodnutí. Teď už pro Adastru pracuji skoro 2 roky a taky mě jednou povýšili. Hodně se učím, vyrostla jsem v Adastře.

Jak bys popsala atmosféru v týmu na projektu?

Každý je přátelský a podporující. Tým je moc fajn, možná je to jen náš projekt, ale můžu přijít za kýmkoliv a poprosit o pomoc.

Je u vás hodně cizinců?

Jsou tu kolegové z Argentiny, slečna z Bangladéše, mnoho lidí z Ukrajiny, Ruska nebo Kazachstánu.

Adastří party s kolegy

„Chybí mi rodina, moje auto a boršč od mojí babičky“

Mluvíš trochu česky?

Ano, baví mě to, zkouším se učit. Je to pro mě jednoduché. Jednou týdně chodím na lekce a už trochu rozumím, když někdo mluví česky.

Je na české kultuře něco, co je pro tebe těžké pochopit?

Nerozumím tomu, jak Češi pořád pijou pivo. I když vím, že to tak nemají všichni Češi. Taky ten váš zvyk mlátit dívky prutem na Velikonoce? Člověk by si myslel, že jste úplně šílení!

Nic si z toho nedělej, tomu taky nerozumím. Já většinou odcestuju do zahraničí. Moji rodiče zase schovávají auto do zahrady, aby si lidi mysleli, že nejsou doma.

Tak to zní jako dobré řešení (směje se). No, ovšemže je to pro kohokoliv těžké, přestěhovat se do cizí země. Ale člověk ty věci spojené s kulturou musí respektovat, musí se přizpůsobit svému okolí.

Nalevo: Katya a její kočka | Napravo: Prarodiče na návštěvě, spokojení, že jsou poprvé v životě v zahraničí

Co se ti na životě v Česku líbí?

Třeba teď tu sedím v kanceláři a vidím na nádhernou katedrálu na Karlínském náměstí. Mám ráda pražskou architekturu. Taky mi vyhovuje počasí. A veřejná doprava je velmi dobrá.

Co ti nejvíc chybí z domova?

Moje rodina, samozřejmě. Taky moje auto, to jsem s sebou nemohla přestěhovat. Byla jsem řidička, ale vzali můj řidičák a poslali ho poštou. A v Rusku zkrátka vaše papíry obvykle někde po cestě ztratí. Taky se mi stýská po boršči od mé babičky.

Co bys řekla kamarádce, která zvažuje relokaci a práci pro Adastru?

Řekla bych, že Adastra vám poskytne hodně důležitou podporu, když se stěhujete. Pomůžou vám s ubytováním, dají vám informace. Představ si, když se stěhuješ, jsi v jakémsi módu přežití. Netušíš, jak se věci vyvrbí. Potřebuješ vědět, co se stane na letišti, kde jsou obchody, co v nich koupíš. Je dobré vědět, že tě někdo v té panice uklidní. Adastra by se o tebe takto postarala, i kdyby tě třeba vyhodili.

Taky může být fajn vědět, že jsem se přestěhovala i se svojí kočkou. Takže jestli máš zvíře, jsou způsoby, jak se relokovat i s ním.

Líbilo by se vám pracovat s Katyou? Právě teď hledáme IT profesionály na tentýž projekt v automobilovém průmyslu. Podívejte se na webové stránky Adastry a pak nám rovnou napište na kariera@adastragrp.com!

--

--

Áda
Ze života Adastřanů

Píši o životě Adastřanů. Oni za vším vidí data, já příběh.