RxJs- Bilinmesi Gereken Operatörler

Ahmet Uyar
2 min readJun 26, 2019

--

RxJs Nedir ?

JavaScript ile yazılmış reaktif programlama kütüphanesidir. Veri kaynakları nesnelere dönüştürüp bunlar üzerinde operatörler yardımıyla dönüşümler yapılabilir. Şimdi bunlara sırasıyla bakalım.

1-Concat

Gözlemlenebilirler(observer) sırasıyla abone olun(subscribable), ancak yalnızca bir önceki tamamlandığında, bana bildirin, sonra bir sonrakine geçin.

Örneğin;Sipariş önemliyken, örneğin sıralaması gereken HTTP isteklerini göndermeniz gerektiğinde bu operatörü kullanın.

concat

2-forkJoin

Tüm Gözlenebilirler( Observables) tamamlanana kadar bana haber vermeyin, ardından tüm değerleri bir kerede verin.

Gözlenebilirler (Observables) paralel olarak çalıştırmanız gerektiğinde bu operatörü kullanın.

Örneğin; Sayfa ilk yükleme işleminde birden fazla servise çıkılıyorsa kullanılabilir. Tüm servislerin sonuçları geldikten sonra sayfa açılacaktır.

forkJoin

3-mergeMap

İlk önce, Gözlenebilir(Observables) iki terimi anlayalım:

1- Dış Kaynak=> post$

2-İç Kaynak => getPostInfo$

Sadece iç kaynak Observable emits edildiğinde , değer dış kaynak Observable olduğunda birleştirerek bana bildirin.

mergeMap

4-pairwise

Observable Emits edildiği zaman bana haber verin, fakat aynı zamanda bana önceki değeri de verin.

pairwise

5-switchMap

mergeMap işleminde ki gibi düşünülebilir ancak Observable kaynakların iç kaynağı Observable’in önceki subscribe iptal ettiğinde çalışır.

Örneğin; Arama çubuklarında aranacak kelime için her defasında servise çıkmak yerine kullanıcının en son yazdığı karakteri aramak olarak düşünülebilir. Yani A harfini yazdıktan sonra servisten sonuç dönmeden ahm yazılırsa a’nın işlemi kesilir ve artık ahm olarak yeni servise çıkılır.

switchMap

6-combineLatest

Herhangi bir Observable emits edildiğinde bana haber verin, aynı zamanda diğerlerinden en son değeri bana bildirin.

combineLatest

--

--

Ahmet Uyar

Software Developer with proven experience in architecting, developing both web and client-server applications. Recognized as dedicated performer who demonstrate