Wat spruitjes gemeen hebben met AI

anouk maat
2 min readSep 25, 2023

--

Vond je spruitjes vroeger ook zo onsmakelijk? Van die kleine groene kooltjes, gekookt tot ze niet meer herkenbaar waren, inclusief de “spruitjeslucht”. Een nachtmerrie op je bord?

De spruitjes naar moeders recept

In mijn jeugd waren spruitjes onsmakelijk en onaantrekkelijk. Ze werden door mijn moeder gekookt tot ze smaakloos en zacht waren. Bitter en zompig. Naarmate ik ouder werd, op mezelf ging wonen en autonomie kreeg over de bereiding van mijn avondmaal, begon ik met experimenteren. Spruitjes uit de oven met walnoten en cranberries of tijm en ingelegde citroen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Koken werd zelfs zo interessant dat het nu een van mijn grootste hobby’s is. Enfin, dit is geen blog over recepten en spruitjes, het gaat om de parallel met kunstmatige intelligentie.

Kunstmatige intelligentie, oftewel “AI,” was voor mij een buzzword, weer zo’n hype… Allerlei vragen zoals: is het wel ethisch? En beperkende overtuigingen zoals: AI is niets voor mij, weerhielden mij van het experimenteren ermee. Tot het moment dat iemand mij ChatGPT liet zien en ik de schermen zag. De chatbot is niets anders dan een assistent aan de andere kant van de lijn die terugpraat.

AI is als een betrouwbare souschef en kan ons helpen bij verschillende aspecten van het (professionele) leven. Kijk maar naar deze blogpost. Het is deels gemaakt met hulp van ChatGPT (ja, ik durf ervoor uit te komen). Het is mijn onmisbare partner geworden bij het structureren van mijn gedachten, het bedenken van ideeën en het vinden van oplossingen. De mogelijkheden met AI zijn net zo onbeperkt als de culinaire mogelijkheden met spruitjes.

Dus, de volgende keer dat je AI tegenkomt en dat bekende gevoel van terughoudendheid hebt, denk dan aan de spruitjes. Geef het een kans, experimenteer of vraag om hulp zodat je ermee kunt werken. Net zoals ik die ooit gevreesde groenten heb getransformeerd tot een smakelijk gerecht, kun jij ook het potentieel van AI ontdekken en genieten van de oneindige mogelijkheden. Nee, jouw baan wordt niet vervangen, het wordt beter en leuker, net zoals de spruitjes op mijn bord… mmm, wat zou ik vanavond eens gaan eten.

--

--