Bir çaylak olarak anime ve çizgi film mi?

Çaylak Anime
3 min readAug 8, 2021

Merhaba!

Ben kendi halinde sıradan çinko karbon, yurdum insanı veyahut arkadaş çevrenizdeki normal bir arkadaş. Ahmet Mehmet Ayşe veya Nazlı… “Bu ne anlama geliyor ki?” diyorsanız eğer, haklısınız. Girizgahını yaptığım bu yazımda amacım sadece ama sadece bana göre olan veya olmayan ufak şeylerden. Daha doğru tabir ile aslında yazmak istediğim (bir çaylak izleyici olarak) deneyimlerimdir. Eğer rast gelirseniz, benden tecrübeliler veya hiç bilmeyenler… Bir şans verebilirsiniz.

Sözlerim için kusurabakmayın demeyeceğim veyahut eleştirdiğim yerleri, mantıklı veya mantıksız eleştiriler getireceğim. Bu durum tamamen benim bu alemin kapılarını çok kez aralamış fakat içeriye giremeden malesef hep geri dönmüş olarak yaptığım; yazdığım bir kaç cümleden oluşur. Benim görüşlerimle aykırı düşer iseniz, yine benim yaptığım gibi rahat bir biçimde cevap veriniz (verebilirsiniz değil, veriniz diyorum çünkü genel olarak insanlar acaba ne düşünüyor bu konularda, merak da ediyorum) Konuya gelecek olursak.

İlk olarak anime yazılarına girmeden önce, çocukluğuma bakarsak (biraz da olsa benim kendime kattığım yapımları görmek ve az da olsa insanlarda fikir oluşması açısından)
Yaşadığım ülkenin 2000'ler ve devamında gelen 2010 a kadar neredeyse… Yaptığı ve getirdiği kaliteli, bol içerikli tv kanallarına sahip olan
; O zamanlar ülkemizde bir numara olarak bilinen ve bir çok film, dizi, reality show, çocuk kanallarını gerçekten güzel bir fiyata ve kaliteli
bir içerik yelpazesi ile sunan bir platform vardı. Bunu o zamanlar üye olmuş, film izlemeyi dizi izlemeyi seven ailem sayesinde biraz da
şans eseri elde ettim diyebilirim. Yaklaşık olarak benim hatırladığım kadarı ile, takribi 6–7 çocuk kanalı vardı. Bunların
hemen hemen 4 tanesi nispeten ilk öğretimden orta öğretime kadar olan; geri kalanı ise biraz daha küçük çocuklara hitap ediyordu.
Bu kanallar arasında, ismini vermem gerekiyor ki; Jetix (eski adı ile FOX KIDS) benim her zaman favorim olmuştu. Zamanla bozsa serilerini değiştirse bile...

https://i.redd.it/r86fgm687l831.jpg

Bir kere birinciliğini benim için kapmıştı. Bu sebepten oradaki serileri yıllarca izleyip kaç kere bir daha döndürdüğümü hatırlayamıyorum.
Bu kanalın yaptıklarına gelirsek (Şimdi sıra ile bir kaç serisinden bahsedeceğim): Ninja Kaplumbağalar, Power Rangers S.P.D, Goosebumps,
Sonic X, Demir Adam, ATOM, Galaktik Futbol, Oban, ROBOROACH, Andynin Nesi var, Kaptan Flamingo, Diabolik, Müfettiş Gadget, Pokemon,
Ajan Köpeklerin Gizli Dosyası, Kene,
,YU-Gİ-OH, Wunschpunsch, x-men, Tutenstein, Spiderman animated series, Gıjoe, İnanılmaz Hulk, Fantastik Dörtlü, Totaly spies
,Kirby, Beyblade. Belki bunları hatırlayanlar, bilenler olacaktır. Bunlar benim zamanında hem izlediğim, sıkı takipçileri olduğum hem de daha niceleri ile günün tabiri caizse her saatini doldurabilen çizgi filmlerdi, ki o zamanlar tüm günümü dışarıda oynayarak geçirsem de, tekrar saatlerini ayarlayıp her bir sevdiğim seri için takibimi sürdürdüm. Bunun yanında ayrıca bir kanal daha var o da: Jojo isminde (zamanında İTÜ nün Türkiye’ye yine çeviri ile getirttiği güzel bir projesidir) bir çok animasyon da burada vardır. Örneğin Ultimate Muscle, Shaman King, Carl 2, Gormiti, Yugioh 5dx
gibi aslında daha fazla var fakat bunun için daha çok yer kaplamak istemiyorum.

https://i.pinimg.com/originals/2d/73/3f/2d733fa02451c21751f9c1fd87999a59.jpg
https://i.pinimg.com/originals/2d/73/3f/2d733fa02451c21751f9c1fd87999a59.jpg

Bu seriler zamanla benim bazı yönlerde zevklerimi belirleyebilmiş, benim zihnime nüfuz ederek tıpkı bir kokuyu duyduğumuzda “Evet işte şu zamanda şuradaydım” gibi, yeni izlediğim yapımlarda da kafamdan çıkarıp gözlerimin önüne serdiğim bir etki oluşturdu. Bir araştırmada burun, tat almanın önemli elemanı sayılırken bu örnek aynı şekilde geçmişteki yediğimiz ve kokladığımız yiyeceklerin, bizim bu gün yediğimiz yiyeceklere olan bakış açılarımızı, beğenip beğenmememizi gösterdiği söyleniyor. O sebepten ötürü bakış atacağım bazı yapımların benim için iyi veya kötü olması benim geçmişteki geçirdiğim deneyimlere ve zevklerime bağlı olarak gelişiyor. O sebeptendir ki bir yapımı ele aldığım zaman, sık sık flashback (geçmişe bakış) yapmam gerekecek ve bazen benim de hatırlayamadığım sebeplerden, deneyimlemiş olduğum bir yapımın, yeni izlemiş olduğum yapıma etkilerini bu seride görmüş olacağız.

--

--