iOS Uygulamaya Firebase Nasıl Eklenir, Ayarları Nasıl Yapılır?

Ahmet Mücahid Bozkurt
5 min readJul 15, 2020

Başlamadan önce, bir iOS uygulamama ben de ilk kez Firebase ekleyeceğim zaman kaynaklar bulmuştum. Ama kaynakların eski olması ve Firebase’in de kendini sürekli güncellemesinden dolayı ilk denememde bir çok hata ile karşılaştım. Bu yüzden daha önce hiç Firebase’in sitesine girmediyseniz bile rahatlıkla iOS uygulamanıza Firebase ekleyebilmeniz için adım adım her şeyi anlatacağım. Hadi başlayalım! 👨🏻‍💻

1. Adım

Firebase Console’a giderek gmail hesabınız ile oturum açın. (Daha önce proje oluşturduysanız burada gözükecektir.) Sonra, Firebase projeleriniz’den Proje ekle’ye tıklayın.

2. Adım

Proje adını istediğiniz şekilde tanımlayabilirsiniz. Ama benim önerim gerçek projenizin adı ne ise o şekilde tanımlamanız. Yani hem hatırlaması kolay olur hem de ileride projeleriniz çoğalınca karışmamış olur. Ben projemin adını “iOS Example Project” olarak tanımladım. Proje adınızı yazdıktan sonra Devam butonuna tıklayın.

3. Adım

Projenize bu adımda Google Analytics’de ekleyebilirsiniz. Eklemek için aşağıdan etkinleştirebilirsiniz. Şimdi etkinleştirmek istemezseniz daha sonra da projenize ekleyebilirsiniz. Ben etkinleştirerek devam ediyorum.

4. Adım

Eğer bir önceki adımda Google Analytics etkinleştirdiyseniz burada Google Analytics hesabınızı seçiyorsunuz. Hesabınız yoksa aynı sayfadan hızlıca oluşturabilir ve seçebilirsiniz. Seçtikten sonra Proje oluştur butonuna tıklayın. Proje oluşturma işlemi başlayacaktır ve 2–3 dakika içinde proje oluşturulacaktır.

5. Adım

Proje oluşturma işleminiz bittiyse, yukarıdaki ekran karşınıza gelecektir. Buradan kırmızı kutu içine aldığım iOS logosuna tıklayınız.

6. Adım

Bundan sonraki adımları daha dikkatli okumanızı ve uygulamanızı öneririm.

iOS paket kimliği: Projenizin iOS paket kimliğini öğrenmek için, Xcode’da projenizi açın. Aşağıdaki görseli dikkate alarak, sol tarafta kırmızı kutu ile içine aldığım yere tıklayın ve açılan kısımdan yeşil kutu ile içine aldığım Bundle Identifier’ı kopyalayın. Kopyaladığınız paket kimliğini Firebase Console’da ilgili yere yapıştırın.

Uygulama takma adı: Buraya uygulama takma adı girmek isteğinize bağlıdır, kullanıcılarınız bu takma adını göremez. Ben, “iOS Firebase Example” olarak tanımladım. İlk adımda projenize verdiğiniz adı da yazabilirsiniz.

App Store Kimliği: Burası da aynı şekilde isteğe bağlıdır. Daha önce App Store’da yayınladığınız bir uygulamaya Firebase ekleyecekseniz gereklidir. Şimdilik burayı boş bırakıyoruz, Uygulamayı kaydet butonuna basarak devam ediyoruz.

7. Adım

GoogleService-Info.plist dosyasını bilgisayarınıza indirin ve projenizin ana klasörüne sürükleyerek bırakın. Sürükleyip bıraktığınızda, aşağıdaki görselde görüldüğü gibi bir pencere açılacaktır. Bu penceredeki seçenekleri benim seçtiğim gibi seçin ve Finish butonuna tıklayın.

Dosyayı sorunsuz bir şekilde projenize eklediyseniz, Firebase Console’da bir sonraki adıma geçebiliriz.

8. Adım

Bu adımda projemize Firebase SDK ekleyeceğiz. Ve bu işlemi CocoaPods kullanarak yapacağız. Daha önce bilgisayarına CocoaPods kurmayanlar için nasıl kurulacağını kısaca anlatacağım.

CocoaPods Nasıl Kurulur?

Kurulum işlemini terminalden gerçekleştireceğimiz için bilgisayarınızdan terminali açın. (command⌘+space tuşlarına bastıktan sonra, terminal yazarak açabilirsiniz.)

CocoaPods Kurulumu İçin: sudo gem install cocoapods

Terminal açıldıktan sonra sudo gem install cocoapods yazın ve enter yapın. Eğer bilgisayarınızda parola varsa, ekranda Password: diye yazacaktır. Bilgisayar parolanızı girin ve enter yapın. (Parola girerken ekranda yazmamaktadır.) CocoaPods’u daha önce indirmediyseniz biraz uzun sürecektir.

Tüm indirme işlemi bittikten sonra işlemlerimize terminalde devam edeceğiz. Eğer daha önce terminalde hiç işlem yapmadıysanız temel terminal komutlarını öğrenmek için aşağıdaki yazıya bakabilirsiniz.

CocoaPods kurulum işlemlerinin sorunsuz bir şekilde bittiğini varsayıyorum ve devam ediyorum. Terminalden projenizin ana klasörüne gidin ve Podfile oluşturmak için pod init komutunu çalıştırın.

Podfile Oluşturmak İçin: pod init

Projemizde kütüphaneler kullanmak için Podfile dosyamıza bunları belirtiyoruz. Yani, Podfile dosyasını sadece Firebase için kullanmıyoruz.

Podfile dosyamızı da oluşturduğumuza göre şimdi geldi sıra hangi Firebase ürünlerini projemize dahil edeceğimize.

Tüm Firebase ürünlerini detaylı incelemek ve nasıl ekleyeceğinizi görmek için bu linke bakabilirsiniz.

Hatırlarsanız ilk başta projemiz için Google Analytics özelliğini etkinleştirmiştik. Şimdi bu özelliği projemize ekleyelim.

Eklediğimiz Podfile dosyasına sağ tıklayıp TextEdit ile açalım.
pod ‘Firebase/Analytics’ yazın ve command⌘+S yaparak değişikliği kaydedin.

Eklemek istediğiniz tüm Firebase ürünlerini veya diğer kütüphaneleri bu şekilde satır satır yazabilirsiniz.

Dosyadaki değişikliği kaydettikten sonra, Podfile’a eklediğimiz ürünleri terminal kullanarak projemize indirme işlemini başlatacağız. Onun için aynı şekilde terminalden projemizin ana klasörüne giderek pod install komutunu çalıştırmanız gerekmektedir.

Kütüphane veya Ürünleri Projemize İndirmek İçin: pod install

pod install komutunu çalıştırdıktan sonra kütüphane dosyaları indirme işlemi başlayacaktır. Tüm indirmeler bittiyse, bundan sonra proje dosyamızda bulunan .xcworkspace uzantılı dosya üzerinden projemizi geliştirmeye devam edeceğiz.

Firebase Console’dan Sonraki diyerek bir sonraki adıma geçelim.

9. Adım

Bu adımda artık Firebase kurulum işleminin neredeyse sonuna geldik diyebiliriz. (Bu yazıya başlamadan önce bu kadar uzun süreceğini hiç tahmin etmemiştim. 😅)

Bir önceki adımda bahsettiğim .xcworkspace uzantılı dosyayı Xcode’da açın. Projeyi ilk açtığınızda indekslenme biraz uzun sürebilir. İndekslenmenin bitmesini beklemeniz iyi olur, yoksa projede Firebase’i göremeyebilirsiniz.

1- İndeksleme işlemi bittikten sonra sol menüden AppDelegate.swift dosyanızı açın.

2- Projenize, görselde belirttiğim şekilde Firebase’i import edin.

3- Import ettikten sonra FirebaseApp.configure() ‘yi de görselde belirttiğim şekilde ekleyin.

En son command⌘+B yaparak projemizi çalıştıralım. Ve iOS bir projeye nasıl Firebase ekleneceğini aslında birlikte öğrenmiş olduk. Yazıyı yazarken yanlış ve eksik bilgi vermemek için aşırı gayret gösterdim, ben de bilgimi tazelemiş oldum. 🥳

Umarım anlaşılır ve verimli bir yazı olmuştur. İlk yazımda bana destek olmak için beğenip paylaşabilirsiniz. Bir sonraki yazımda Firebase’de event işlemleri için örnek bir proje oluşturmayı düşünüyorum. Sağlıcakla kalın… 👋

--

--