2.A. daļa: FINANSES. Kā man izdevās atkopties no laimas slimības [tsk. fibromialģija, hroniska noguruma sindroms, veģetatīvā distonija un citi pseidonosaukumi]

Farhad Niyoz
4 min readSep 10, 2019

--

Šī ir neliela atkāpe rakstam par veselības atgūšanu pēc Laimas slimības un līdzīgiem gadījumiem. Iepriekšējā daļa šeit

Lieta tāda, ka daļa darbību ceļā uz veselības atgūšanu saistīsies ar papildus izmaksām.

Ko darīt, ja papildus naudas nav nepieciešamajā apjomā? Sarežģīts jautājums! Ļoti labi zinu, ka “gudri dirst nav malku cirst”, tomēr mēģināšu kaut ko ieteikt. Ar pienākošos neziņa pazemību atzīstu, ka nevaru iejusties visās situācijās. Varu gan apliecināt — esmu piedzīvojis samērā trūcīgus apstākļus.

Finanses — prāta stāvoklis

Te atkal ir divas daļas — prāta stāvoklis un praktiskā rīcība.

Prāta stāvoklis attiecībā uz finansēm. Būs grūti uzlabot finansiālo situāciju, ja ir upura pozīcija. Upura pozīciju raksturo, piemēram, šādas domas: mana otrā puse nepietiekami labi rūpējas par ģimeni, mums tāda valdība — slikta, visapkārt visi zog — tāpēc te nekas labs nav iespējams, kas tad šajā valstī labs var būt, mana profesija vairs nav pieprasīta, esmu par vecu / slimu / gudru / … lai mainītu profesiju, ko par mani padomās, es jau visu zinu, esmu jau vecs, man nav karjeras izaugsmes iespēju, manā profesijā tādas algas, mans priekšnieks ir zābaks (starp citu, tā kā es esmu bijis šāds priekšnieks — zābaks, tad varu gan piebilst, ka šis pēdējais apgalvojums daļēji var atbilst patiesībai, bet iestrēgšana tajā nekādīgi nepalīdzēs Tev atgūt veselību, jo atceries, ko rakstīju par upura pozīciju pirmajā daļā) un tādā garā.

Prāta stāvoklis, kas var palīdzēt, ir vērsts uz priekšu un augšu, un attīstību: es vienmēr varu visu sākt no jauna, es varu mācīties, es varu attīstīties, es varu mainīties, es varu prasīt, ir daudz iespēju — man jāmāk tikai pamanīt, nekad nav par vēlu sākt (ir tāds teiciens — vislabākais laiks, lai iestādītu koku, bija pirms 25 gadiem, taču otrs labākais laiks ir šodien), es varu atrast labāku darbu, kāds kaut kur mani novērtēs labāk — es viņu atradīšu (tas ir par darbu, nevis otru pusi, par attiecību tēmu parunāsim dvēseles nodaļā), es drīkstu mainīt profesiju, viss ir atkarīgs tikai no manas ticības un vēlmēm.

Ja ir pirmais prāta stāvoklis, Tu esi aizvērts un noslēgts atrisinājuma iespējām. Nerunāsim par ezotēriku. Tīri praktiski — Tu šādā prāta stāvoklī netici risinājumiem, tāpēc tos nespēj izdomāt. Un pretēji — esot otrajā prāta stāvoklī, Tu savu apziņu un zemapziņu atver iespēju meklējumiem un Tu tās sāc pamanīt, Tev tās ienāk prātā, Tu vērīgi pamani iespējas un pamanies tās prasmīgi izmantot.

Finanses — praktiski ieteikumi

Īstermiņa stratēģija ir acīmredzama — samazināt izdevumus un palielināt ieņēmumus.

Izdevumu samazināšana — atkarībā no situācijas, skaties pats, cik radikālas metodes pielietot. Atceries, ka runa ir par Tavu veselības atgūšanu, nevis par to, ko citi padomās:

· Atsakies no visa vēderā liekamā, kas nav pamat ēdienreizes. Tātad, nepērc kafijas, bulciņas, cigaretes, košlenes, limonādes, minerālūdeņus un visus pārējos niekus, ko tradicionāli pērc kioskos un mazajos veikaliņos;

· Atsakies no visa prātā liekamā, kas nav dabūjams bez maksas vai kardināli svarīgs Tavam darbam, izglītībai vai veselībai. Tātad, nepērc žurnālus, izklaides grāmatas, neabonē TV un Netflix, neej uz kino;

· Atsakies no skaistumkopšanas procedūrām vai veic tās krietni retāk, ko vari, paveic mājās vai ar draugu palīdzību. Atceries, ka pēdējā posmā nokļūstot slimnīcā, ne Tev, ne citiem nerūpēs, kādā izskatā ir Tavi nagi vai mati;

· Samazini transporta izdevumus — no auto pārsēdies sabiedriskajā vai brauc ar velo un ej kājām, brauc ar skrejriteni (parasto, ne elektrisko), dažas dienas nedēļā strādā no mājām (ja darba vieta to neļauj, maini darba vietu vai profesiju), pārcelies tuvāk darbam vai atrodi darbu tuvāk mājām;

· Samazini dzīvesvietas izdevumus — pārcelies uz mazāku dzīvesvietu vai dali dzīvesvietu kopā ar kādu, kas par to veic līdzmaksājumu;

· Samazini apģērba un aksesuāru izdevumus — nepērc zīmola drēbes, retāk pērc drēbes, pērc mazāk drēbes;

· Ēd lētāk — neņem desertus, kafijas un uzkodas, pārtikas veikalā pievērs uzmanību cenām par litru / kilogramu, nevis iepakojumu, nepērc to, kas nav vajadzīgs pamat iztikai;

· Atpūties vienkāršāk — jā, Tu esi pelnījis atvaļinājumu, taču pavadi to Kurzemē, nevis Turcijā;

· Atsakies no līzingiem — pārdod līzingoto auto un pārsēdies vecākā, vienkāršākā auto; pēc iespējas, līdzīgi rīkojies ar visiem līzingā esošajiem gadžetiem ar gariem atlikušajiem izmaksas termiņiem;

· Kad ir galēja nepieciešamība pēc mantām, piemēram, vecais telefons ir salūzis, pērc lietotas mantas un novecojušus modeļus.

Ieņēmumu palielināšana — vislabāk ir pievērsties ilgtermiņa stratēģijai, kas ir izvērtēt karjeras un atalgojuma izaugsmes iespējas savā profesijā un, ja tādas ir, tad uz tām tiekties (prasīt pamatdarbā, ja atteikums, mainīt darbu), ja savā profesijā tādu nav, tad mainīt profesiju — iegūt papildus izglītību un kļūt par citu speciālistu. Piemēram, IT jomā aizvien vairāk iespējas ir iegūt profesionālo izglītību (piemēram, programmētājs) vai nu pilnīgi bez maksas vai arī ar nosacījumu, ka vēlāk jāmaksā neliels procents no algas, kamēr studiju maksa atmaksāta.

Īstermiņa stratēģija ir piepelnīties, savas esošās prasmes un hobijus pārvēršot par papildus ieņēmumu avotu. Piemēram, mācīt angļu valodas vai klavierspēles privātstundas.

Nākamā daļa — pārtikas režīms ķermeņa dimensijas uzlabošanai.

--

--

Farhad Niyoz

🌟 Succeed aligned with your authentic Self. Business growth & self-discovery guidance for founders and leaders.