Cesta hrdinov SNP – Deň 1

Adam Okruhlica
3 min readJun 20, 2020

--

Dukliansky priesmyk – Útulňa Čierna hora

33km/960m/7hodín (GPX)

Po dlhočizných presunoch do Svidníka a ešte dlhších prípravách je to tu! Začínam s malou dušičkou cestu SNP – najdlhšiu turistickú trasu na Slovensku, vedúcu z Duklianskeho priesmyku do Devína. Celá trasa má 770km – nekladiem si za cieľ ju prejsť celú naraz. Chcem si ale maximálne užiť a spoznať miesta kam bežne človek nezablúdi vrámci časových možností, ktoré na tento výlet aktuálne mám.

Prvý deň vyhlasujem za testovací. Misia – zistiť ako sú na tom nohy, oskúšať nové botasky v praxi, nezraniť sa a neprepáliť to.

Na štarte na Dukle sa nás stetlo požehnane.

Pri Dukle sa pred deviatou ráno stretávame až siedmi SNPčkari a najbližšie štyri hodiny do Kapišovej sa rôzne preskupujeme v skupinkách.

Po prvom kilometri zisťujeme krutú pravdu o mapových podkladoch. Občas totižto nemajú s realitou nič spoločné a nevinný turista je postavený pred neľahkú voľbu – skúšať rôzne cestičky až kým nenarazí na značku, alebo sa tvrdošijne uberať cez kríky a bažiny podľa GPS. Ja si volím druhú možnosť, kedže mi dáva aspoň akú takú istotu že sa nebudem musieť vracať. Toto sa opakuje dalšie dva dni so železnou pravidelnosťou.

Prvé kilometre patria historickej vojenskej technike, pripomínajúcej boje o Duklu.

Za Písanou je 7km asfaltu. Dobieham vedúceho Nanuka a spoločne to napálime 6 km/h. Je to za nami ako nič. Iba v tých nízkych podrážkach cítim každý náraz. Nevadí, som pripravený na to, že bez bolesti to nepôjde.

Turistický vláčik za prvou dedinou na trase.

V Kapišovskej krčme sa zasa všetci siedmi stretávame. Myslím, že sme spravili tržbu roka a pani krčmárka si môže za naše dukáty spraviť luxusný zájazd do Košíc.

Po chvíli ma začína oziabať a tak pokračujem sám. Rýchle menučko + káva v Svidníku za 3 eurá, fľaše napĺňam Eau de Hotel Rubín a rezko šlapem na útulnu Čierna hora.

Pamätník vojakom víta turistu pri vstupe do Svidníka.

Počasie je ako celý deň – mrholí. Len teraz trocha viac. Príjemný stupák na Čiernu horu dávam aj s blúdením za cca 70 minút.

Útulňa je super, akurát suchého dreva do piecky tu niet. Okrem mňa tu je ešte párik čo dnes dokončil hrebeň Polonín. Vymieňame si zážitky z hôr. Čakám na zvyšok partie, koľkí dôjdu.

Útulňa Čierna hora — môj prvý nocľah na ceste SNP.

Zajtrajšok bude zasa po blate a mokre, príliš sa mi preto nechce plánovať. Som vďačný že môžem túto cestu ísť a zároveň mám pred jej zvyškom pokoru. Ale deň jedna super. Zaspávam.

--

--