Ako si založiť eshop?

Poctivé odporúčania z praxe. Spísali sme ako sa to dá, aké služby využiť, koľko to stojí, aké máme skúsenosti a opísali sme konkrétnu prípadovú štúdiu eshopu s elektronickými a tlačenými knihami.

become mobile
8 min readJul 12, 2017

--

Až 60% eshopov, ktoré vzniknú neprežijú ani rok svojho fungovania.

Znie to ako jednoduchá a lákavá myšlienka, predávať v stovkách a pritom sedieť doma. Žiadna kamenná predajňa, žiadne predavačky, žiadne dodatočné náklady, žiadny sklad. Množstvo ľudí sa pohráva s myšlienkou vlastniť svoj eshop, množstvo ľudí to aj skúša, rastie počet eshopov, no rastie i číslo tých, ktorí to skúsili, no ďaleko nedošli. Na základe vlastných skúseností s prevádzkovaním eshopu a na základe skúseností s navrhovaním rôznych riešení ako sa dopracovať k eshopu vám ponúkame pár rád a názorov k tejto zaujímavej téme.

Mám čas, mám chuť, mám info, ako začať?

Dobre fungujúci, optimalizovaný, bezproblémový eshop s veľkým množstvom položiek je ešte stále skôr dopytom na programátorov odborníkov a na vytvorenie riešenia na mieru. Otázkou je, ako chcete začať? Postačuje vám eshop s pár položkami a základnými funkciami? Chcete si najskôr validovať svoju myšlienku menším riešením (odporúčame)? Vyskúšať prevádzkovanie a potom, ak sa vám bude dariť, vložíte sa do toho oveľa intenzívnejšie? Ak áno, úplne vám budú postačovať existujúce služby, ktoré ponúkajú množstvo šablón a poskytujú návody ako si pri troche snahy môžete takýto eshop vytvoriť. Tu neplatíte za naprogramovanie riešenia na mieru, len za využívanie tejto služby. Takýto eshop máte veľmi rýchlo dostupný. Nevýhodou je, že nie je to riešenie na mieru so všetkým, o čom možno snívate, a tak vyberáte z ponúkaných funkčností danej služby. Avšak aj ich poskytovatelia chcú byť úspešní, a preto ich neustále optimalizujú a vylepšujú. My máme dobré skúsenosti so službou biznisweb.sk. Je to slovenská služba s množstvom usmievavých poradcov, ktorý vám radi pomôžu pri čomkoľvek.

Výhodou je cena. Takéto služby stoja cca 20€, 30€, 50€ mesačne. Záleží od funkcionalít, ktoré v danej cene dostanete. Napríklad v drahších balíkoch dostanete rovno napojenie na účtovný softvér, skladové hospodárstvo, SEO a podobne. Ak vám eshop parádne pôjde a budete mať potrebu vymýšľať na ňom špeciálne funkcionality, alebo dizajn, už budete vedieť, že sa vám oplatí investovať do riešenia na mieru, lebo je o vaše produkty záujem.

Potrebujem niečo komplexnejšie

Ak sa vám tieto služby nepáčia a chcete mať vlastný eshop na mieru je potrebné osloviť jednu z programátorských firiem, ktorá má s tvorbou eshopov isté skúsenosti. Na trhu je ich kvantum. Mnohé už majú aj vlastné CMS (rozhranie) pre tvorbu obsahu eshopu, takže neprogramujú všetko nanovo. Tým pádom je cena za výsledné riešenie nižšia. Z našich skúseností je to vždy okolo 3000€ za základnú verziu eshopu.

Ak potrebujete ešte špecializovaný eshop, k dospozícii sú rôzne vylepšenia. Vždy záleží, čo všetko chcete mať na svojom eshope — hodnotenia od zákazníkov, porovnávania, topovanie, kategorizáciu zákazníkov, prepracovaný zľavový systém, napojenie na iné služby, videá pri produktoch, 3D prehliadky … To všetko sa podpíše na výslednej cene. Áno, priplatíte si, ale eshop bude presne podľa vašich predstáv, čo sa týka jeho vzhľadu i funkčnosti. Rovnako spoľahlivá IT firma vám poskytne pomoc, poradí, doprogramuje potrebné zmeny. Jednoducho získate skúseného partnera, ktorý vám vždy pomôže a poradí.

Hľadám strednú cestu

Stále existuje ďalšia cesta. Tou je spojenie služieb a riešenia na mieru. Takýto eshop sa dá vystavať napríklad na systéme WordPress (redakčný systém — rozhranie, kde si vyklikáte ako má vyzerať web) s rozšírením WooCommerce.

Je to open source riešenie zamerané na e-commerce. Táto služba má vyše 20 miliónov stiahnutí a aktuálne 39% všetkých online obchodov na svete funguje na tomto riešení. Základný balík je zadarmo, platíte si už len za dodatočné funkcie (pluginy/rozšírenia). Tu sa opäť platí mesačný poplatok. WooComerce umožňuje toho viac ako slovenské služby, pretože je to systém, ktorý vyvíjajú už niekoľko rokov a stojí za ním množstvo dobre platených, fundovaných odborníkov po celom svete. Toto riešenie umožňuje vytvoriť aj tzv. marketplace — akési trhovisko (napríklad niečo ako sashe.sk). Nejde o klasický eshop jedného predajcu ale o trhvisko, kde predáva väčšie množstvo predajcov svoje produkty. Rôzne rozšírenia (pluginy) WooCommerce umožňujú takýto eshop potiahnúť naozaj do vysokej kvality.

Ak napríklad chete mať navyše ešte fórum, kúpite si plugin s mesačnou sumou 10€ a máte v eshope fórum. Takto si viete vyskladať rôzne vylepšenia. Miestami je viac práce s nastavením a vyladením daného rozšírenia, no po troche snahy to pôjde. Množstvo rozšírení zatiaľ nie je preložených do slovenčiny, a tak bez znalosti angličtiny im moc neporozumiete.

Ak nemáte skúsesnoti s tvorbou stránok vo WordPress-e, asi si budete musieť na to prizvať odborníkov. Šikovná programátorská firma vám nainštaluje a „vykliká“ eshop podľa vašich predstáv cca za 1500€, možno viac a možno menej, opäť to záleží od vašich požiadaviek. K tomu sa pridá ročná platba za využívanie rozšírení (pluginov) — to môže byť 10€, 20€, 30€, … 200€, ale vysoko sa to už neťahá, to už by ste museli mať skutočne prepracovaný eshop. Nevýhodou je, že pluginy je potrebné aktualizovať a občas, keď niečo nejde, komunikovať s firmou, ktorá plugin vytvorila. Ale to radi za vás urobia ľudia, ktorí vám eshop vo WordPress-e pripravia. Rovnako tým získate spoľahlivého partnera, ktorý vám poradí i pomôže.

Naše odporúčania na záver

V prvom rade si dobre rozmyslite, či máte dostatok času a energie eshop prevádzkovať. Ak nie, kašlite na to, riskujete, že si kvôli nedostatku času pohneváte nejakého zákazníka a výskumy jasne hovoria: spokojný zákaznik povie o svojej spokojnosti 5 ľuďom, nespokojný 11. Ak ste úplný začiatočník, validujte si svoju myšlienku, lacným, jednoduchým a efektným riešením napríklad aj od slovenských poskytovateľov služieb na vytvorenie eshopu. Rovnako aj s vyklikaním na slovenských službách vám za nejaký poplatok šikovní IT ľudia radi pomôžu. Ak idete do toho naplno, viete presne, čo chcete a potrebujete komplexnejšie, prepracovanejšie riešenie, oslovte IT firmu, ktorá vám eshop spraví na mieru. Ak máte skúsenosti s WordPress-om, vyskúšajte si spustiť eshop na WooCommerce možno aj sami. Alebo oslovte IT firmu. V konečnom dôsledku všetko záleží od toho, koľko máte času a peňazí. Držíme palce :)

Prípadová štúdia — Peťov eknižný eshop

Prevádzkoval som eshop s eknihami Druskabooks.com, ktorý prešiel pod iný s názvom Elist.sk, ktorý sme pomáhali rozbehať. Obidva sú postavené na WooCommerce riešení pre WordPress a teraz vám popíšem, ako to s takým eshopom je a čo to obnáša.

Moja hlavná myšlienka, či už pri prevádzke niekdajšieho eshopu, ako i pri práci v become pre rôznych klientov, pre ktorých robíme IT riešenia je, aby základný produkt stál čo najmenej peňazí. Nie aby bol lacný, ale aby sa starostlivo zvažovalo, čo kúpiť, čo dorobiť, a či to má zmysel.

Eshop som založil v roku 2012 a prevádzkoval ho do roku 2016, čiže štyri roky. Moja predstava bola predávať a vyrábať eknihy, lebo ich následná distribúcia stojí takmer 0,00€. Hľadal som len nových neznámych slovenských autorov, z ktorých sa postupne stanú „hviezdy“. U niektorých sa mi to podarilo, čo som veľmi rád. Napr. Linda Chopin alebo Roman Horňák. Získal som odborníkov vo svojej oblasti, ako Vlado Zlatoš, Patrik Balint, z ktorých vzišli dnes zaujímavé kontakty.

Prvá inštalácia softvéru bola pre mňa zadarmo, keďže som si to svojpomocne. Naplnil som eshop produktami a začal zbierať autorov. Ako sa zbierka rozširovala a mal som stále vyšší príjem z predaja, zisťoval som, že potrebujem rôzne rozšírenia. Či už z dôvodu rôznych daní v EU, alebo som chcel poskytovať kupóny a podobne. Rozšírenia WooCommerce sú väčšinou už platené. Ročne som nakoniec za ne platil 324€, čo je mesačne asi 27€. Plus musím pripočítať cenu webhostingu a doménu. Ročne ma to vychádzalo cca. 400€, čo je mesačne cca. 34€. To samozrejme nie v prvom roku, ale až neskôr. Eshop Elist.sk beží dokonca za oveľa menšie náklady. Pohybujeme sa preto v rozmedzí 200€–400€ ročne.

Keď si spočítame prvotnú inštaláciu a konfiguráciu (aj rozšírení), ktorá sa pohybuje s našou pomocou od 1000€ do 1500€ (v cene je aj zaškolenie, aby nás už nebolo viac treba) a ročnú správu 400€, tak je to vždy menej, ako čokoľvek iné. Okrem BiznisWebu :-). Tam odpadáva prvotná inštalácia, keďže celá služba je online. Pri výbere služby treba zvážiť mnoho faktorov.

V roku 2016 som však na eshop nemal čas, nakoľko on vyžaduje človeka na plný pracovný úväzok. Venovať sa mu niekoľko hodín denne, pretože:

  • zákazníci potrebujú radu,
  • zákazníkovi niečo nefunguje, musíte to otestovať a odkomunikovať, prípadne napraviť problém,
  • komunikujete na sociálnych sieťach,
  • propagujete produkty,
  • robíte akcie pre zákazníkov,
  • staráte sa o zákazníkov,

Tieto vecí súvisia s tým, o čom váš eshop je. Vyžaduje však celého človeka, aby všetko šlo hladko. Ono sa tomu dá venovať čas len po večeroch, keď nemáte rodinu, alebo obraty sú malé. Neskôr to, ak vydržíte, začne prerastať do väčších rozmerov a rozhodnutie musí padnúť: pokračovať alebo skončiť.

Ja som sa rozhodol skončiť, lebo primárne to bol koníček a hlavný smer som mal inde. No aby som nesklamal autorov a zákazníkov, dohodol som sa s kamarátom cestovateľom a stopárom po galaxii Peťom Hoferekom, že eshop odkúpi, vytvorí si novú značku a ja mu za to pomôžem s rozbehom eshopu na tých istých technológiách. Dnes sa mu darí, smeruje to hlavne do lacno tlačených kníh, čo mu očividne dobre funguje. Už má pár zvučných mien, ktoré sa mu dobre predávajú.

Ja som mal eshop zameraný na elektronické knihy, čiže zo začiatku som neriešil sklad. Neskôr pribudol tlačený Učiteľský zápisník, niekoľko tlačených knižiek, ktoré som všetky skladoval u seba. Čiže treba si spočítať aj tento faktor, či tovar budete skladovať u seba, alebo ho budete sprostredkovávať skrze iný sklad a podobne.

Rozhodne môžem povedať, že ja osobne som stál pri zrode a živote dvoch eshopov, ktoré kontinuálne fungujú už od roku 2012. Úspešne ponúka to, čo žiadna iná služba na Slovensku: vydanie eknihy alebo knihy pre nádejných nových autorov. A ja som tomu veľmi rád, že sa tento môj niekdajší cieľ napĺňa.

Ak preto môžem odporučiť, skúste to s nami a možno aj vy budete mať zaujímavý eshop za relatívne malý peniaz s tým, že po zaškolení a pár skype hovoroch ho budete zvládať celý spravovať samostatne. To je náš cieľ, aby sa vaše náklady už viac nedvíhali, čo sa týka správy, ale aby ste po našom zásahu ostali sebestačný.

--

--

become mobile

Sme vývojárske a grafické štúdio. Robíme weby, mobilné a webové aplikácie, hráme sa s grafikou a pomáhame klientom posunúť sa vpred. www.become.sk