Ballonrace voor het klimaat

Bjorn Van Haver
3 min readFeb 15, 2019

--

Ik moet een paar jaar oud geweest zijn toen ik aan de hand van mijn vader over de Grote Markt van Sint-Niklaas liep. Het was de tijd van de Vredefeesten in mijn geboortestad en het plein stond vol met warmeluchtballonnen. De hoge manden en kleurige ballonwanden maakten indruk op een peuter als ik.

Ze riepen een drang naar vrijheid en avontuur in me wakker die in de jaren nadien, toen ik zelf ballonvaarten begon te ondernemen, alleen maar groter is geworden. Ik hou enorm van het gevoel als je vanuit de mand van een ballon naar de wereld onder je kijkt. Je ervaart de natuur op een heel andere manier, voelt je er op een heel andere manier mee verbonden.

Toen ik onlangs een bevriende ondernemer, Philippe De Cock van Brouwerij VBDCK, tegen het lijf liep, raadde hij me de Balloon Concept Ecorace aan. Philippe is een geoefend ballonvaarder en neemt zelf ook deel.

De Balloon Concept Ecorace is een wedstrijd voor dubbelwandige, goed geïsoleerde warmeluchtballonnen. Het doel van de wedstrijd is om zo ver mogelijk te geraken en zo lang mogelijk in de lucht te blijven, met een zo laag mogelijk verbruik. Met de race willen de organisatoren het belang van energiezuinigheid en klimaatzorg in de verf zetten. Het is geen toeval dat de race dit jaar vertrekt vanuit het ongerepte dorpje Charmey in de Zwitserse Alpen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik volgde Philippes raad op en schreef me prompt ook in voor de Ecorace. Straks, om 3 uur in de ochtend, is het zover. Dan ga ik de lucht in, samen met mijn kompaan, David Spildooren. David is professioneel piloot en nog meer dan ik gebeten door ballonvaren. Vorig jaar won hij het Belgisch kampioenschap voor warmeluchtballonnen. En hij verbeterde zowel het Belgische afstands- als het duurrecord.

Tijdens de Ecorace bevinden we ons in een internationaal gezelschap van 11 teams, waaronder Zwitsers, Spanjaarden, Fransen, Italianen en Polen.

Het wordt bitter koud daarboven. Tijdens de oefenvluchten die we begin deze maand uitvoerden boven Zwitserland en Italië, bedroeg de temperatuur zo’n -30°. Tijdens onze Ecorace wordt dat vast niet anders, maar de fantastische, bijna eindeloze landschappen maken uiteraard alles goed.

Niet alleen het avontuurlijke karakter en de heerlijke vergezichten trekken me aan in de race. Mijn deelname is bedoeld als een statement. Al 18 jaar ben ik als ondernemer actief op zoek naar energieoplossingen die goed zijn voor het klimaat en de mens minder afhankelijk maken van het stroomnet. Met mijn bedrijf, Elugie, help ik andere bedrijven en particulieren, via kleine waterstofelektriciteitscentrales, de stap te zetten naar energievrijheid. Het is hoog tijd om de omslag naar een circulaire economie en 100% hernieuwbare energie te maken. Waterstoftechnologie biedt alle mogelijkheden om die omslag snel te maken. De waterstofeconomie begint vandaag. Mijn doel is om de mogelijkheden van waterstof bekend te maken bij het grote publiek.

De wedstrijd van morgen wordt niet onze enige ballonvaart dit jaar. We plannen met onze Elugieballon zelf nog verschillende tochten. Daarmee zetten we in zowat heel Europa ons streven naar 100% duurzame energie kracht bij.

We’ll keep you posted!

Intussen kan je de avonturen van David en mij tijdens de Ecorace volgen via http://yb.tl/bcc2019, op Instagram en Facebook.

--

--

Bjorn Van Haver

Oprichter en CEO van Elugie. Heeft de onvermoeibare drang om de wereld te verbeteren, op weg naar energievrijheid en 100% duurzame energie.