Bedevi, Memur, Pala hangisi sensin? Gerçekten fark ediyor mu?

Borsadaki_Ben
4 min readSep 2, 2022

--

Herkese merhabalar,

Bu yazımda; neden uzun vade stratejisi önemli, düzenli alımlarda hisse fiyatı ne kadar etki ediyor, şanslı bir insan mısın, fiyatı kovalamaya bu kadar değiyor mu kısmını bu aralar twitter gündeminden düşen fakat benim fazlasıyla beğendiğim #EREGL şirketi üzerinden inceleyeceğim. (Temettü konusuna daha sonra değineceğim, önce uzun vadeyi anlatmam gerekiyor)

Yaşar Erdinç hocamızın “hisse fiyatı şeytandır, sizi kandırır” sözünün geçtiği videoyuda ekleyerek analizimize geçiyorum.

Yazımı 4 bölümde planlıyorum, ilk olarak analiz içeriği; hazırlık, üçüncü bölümde analizin sonuçları ve son bölümde ise kendi görüşlerim olarak düşünebilirsiniz.

Bölüm 1 : Analiz İçeriği

#Eregl hissenin son 10 yıllık gün bazlı fiyat verisinden hareketle her ay asgari ücretin 1/10'u kadar yatırım yapan 3 farklı insanın 10 yıl sonundaki yatırım sonuçlarını karşılaştıracağız ve düzenli alım yapıyorken ne kadar fiyat odaklı olmalıyız konusunu kendimize sorup, sonucunu hep birlikte değerlendireceğiz.

Alım yapan kişilerimiz Bedevi, Memur ve Pala isminde 3 arkadaşımız. Gelin biraz kendilerinden size bahsedeyim;

Bedevi, doğumdan itibaren bir türlü şansı yüzüne gülmeyen, her zaman kısa çöpü çeken biri arkadaşımız. Düzenli olarak #EREGL hissesi almasına rağmen 10 yıl boyunca nasıl başardıysa artık her ay o ayın en yüksek fiyatıyla alım yaptı.

Memur, bu arkadaşımız kafası rahat, maaşı yattığı gibi asgari ücretin onda biri kadar alıp , fiyat miyat neymiş hiç bakmadı, ama bir gün olsun sektirmeden 10 yıl boyunca her ayın 15.’de alım yaptı.

Pala, ise piyasaların kurt kişisi, omuz baş omuz formasyonu, fincan kulp formasyonu, alçalan kama vs derken piyasayı çok iyi koklar ve o ayın en düşük fiyatından alımını yaptı.

Bu 3 arkadaşın ortak özelliği ise her ay düzenli alım yapması ve hep asgari ücretin 1/10'u kadar para ayırmalarıdır.

Bölüm 2: Hazırlık

  1. İlk olarak investing.com aracılığıla #eregl hissesinin 01.09.2012–31.08.2022 arasındaki gün bazında verisini elde ettim.

2. Memur, her ayın 15'inde alıp yaptığı için 15'i hafta sonu veya tatile gelen günlerde bazen ayın 14'ü bazen de 16'sının verilerini 15'i olarak düzelttim.

3. Her ayın minimum, maksimum ve 15'inin fiyatlarını buldum.

4. Son 10 yıldaki asgari ücretlerini çalışmama ekledim, sadece ‘14,’15 ve ’22'de temmuz ayında artış yapıldığını biliyor muydunuz?

6. Her ayın asgari ücretinin 1/10'u kadar Bedevi, Memur ve Pala’ya #eregl lot alımı gerçekleştirdim.

Not: Burada adil olmak ve herkesin tüm parasını kullanmak adına gerçek hayatta yapılamayan küsüratlı lot alımları yaptım, bu aksiyon herkes özelinde yaptığım için sonuca büyük bir etki olmayacağı varsaymak zorunda kaldım.

Ek olarak bedelli/bedelsiz veya temettü gibi süreçler dahil edilmedi. Amacımız 3 kişiyi birbirleriyle karşılaştıracağımız için bu adımların da karşılaştırmada büyük bir etkisi olmayacağı varsayıldı.

! Çalışma, sizlerin de farklı hisseler özelinde denemeler yapabilmeniz adına parametrik hazırlandı, sadece SARI ile boyalı yerlere hissenin gün bazında değerlerini girmeniz ve 15'i olmayan ayları güncellemeniz yeterlidir, gerisi otomatik hesaplamaktadır.

8. Aylar bazında hangi arkadaşımız kaç lot alabildiğinin hesaplaması Özet sayfasında yapıldı.

Bölüm 3: Analiz Sonucu

Hepimiz hazırsa sonucu paylaşıyorummm.

Yukarıda da görüldüğü üzere on yılın sonunda Memur arkadaşımız Bedevi’den %5; pala ise %13 daha fazla lot toplamıştır.

Cuma günü kapanış fiyatından karşılaştırdığımız da ise Memur 7.7K; Pala ise 17.6K daha fazla portföy büyüklüğüne sahiptir.

Pala ile memur arasındaki fark ise %7 ve 9.9k kadardır.

Bölüm 3: Yorumum

Bu tarz karşılaştırmaları yabancı kaynakları çok fazlasıyla gördüğüm için ben de bir türk hissesi üzerinden yapmak istedim.

Rakamsal olarak karşılaştırdığımızda belki %5 ve %13 kimimiz için çok önemli farklar ama ben uzun vade yolculuğunda sürekli fiyatı kovalayacak kadar çok büyük önemli bir fark olduğunu düşünmüyorum. Ek olarak herhalde kimse bedevi kadar alım konusunda ultra ultra “başarılı” olamaz diye düşünüyorum. Kaldı ki Memur ve Pala arasındaki oran %7 seviyelerinde.

Uzun vade yatırımı felsefesinde fiyatın takibine harcayacağımız mesaiyi şirketin bilançolarına, haberlerine, sektör tarafına harcadığımızda doğru şirkete yatırım yaptığımızdan emin olarak inanın %13'lerin kat be kat fazlasını kazanacağımızı düşünüyorum.

Burada sizleri aktarmak istediğim husus enerjimizi nereye yoğunlaştıracağımızı iyi seçmemiz ve düzenli aralıklarda miktar bağımsız olarak portföyümüzü büyütmemiz.

Kendi çalışmanızı yapabilmeniz adına excel linkini aşağıdaki bırakıyorum, geri bildirimlerinizi her zaman ki gibi beklerim.

Herkese keyifli bir hafta sonu dilerim,

--

--

Borsadaki_Ben

40 yaşında (şu an 33'üm) temettü emeklisi hayali olan bir endüstri mühendisiyim