Upwork, İlk İş Deneyimim — Profil Düzenleme

Burak Özkan
5 min readAug 3, 2020

UpWork deneyimim Zekeriya’nın aşağıdaki attığı tweet ile başladı. Kendisi gerçek bir başarı hikayesini ve UpWork sistemini güzelce özetliyor. Okumanızı öneririm. Ayrıca kendisi bir Slack grubu kurdu (birlikteIhracat), orada da çok güzel paylaşımlar oluyor. Yakın zamanda tekrardan alım yapacak bu yüzden takipte kalmanızı da ayrıca öneririm.

Tweet serisini okuyunca sistemi merak edip kayıt olmak istedim ama bir baktım ki sistemde zaten kayıtlıymışım. Sisteme kayıt olup, ilk işimi teslim edip, 5 yıldız ve feedback almam ortalama 10 gün sürdü. Bende bu süreci yüzeysel olarak değil, en başından beri anlatmak, deneyimlerimi sizinle paylaşmak istedim.

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Upwork Profil Düzenleme

Kendimin hala daha düzgün bir UpWork profili olduğu söylenemez bazı eksiklerim var ama kendimce önemli gördüğüm noktaları burada paylaşmak istiyorum. Sizlerde yorum kısmından katkıda bulunabilirsiniz.

Profil Fotoğrafı

Profil fotoğrafını UpWork çok önemsiyor. Hatta yeni üyelerin onay süreçlerinde çok önemli. Kendileri bu konuda uzun bir yazı da yazmışlar. Ben prensip olarak tüm sosyal mecralarda tek fotoğraf kullandığım için bu kuralımı devam ettirdim :) UpWork’un hazırladığı yazıya buradan ulaşabilirsiniz.

Mavi Tık

İlk kez bir mecra’da “mavi tik” aldım. Bunu kime, neye göre veriyorlar bilmiyorum ama bana bir mail geldi ve süreç o şekilde başladı. İlk başta kimlik bilgilerinizi sisteme yüklemenizi istiyor. Ardından sistem üzerinden biriyle 4–5 dk.’lık bir konuşma gerçekleştiriyorsunuz. Kendisi sistemdeki bilgilerinizle ilgili sorular soruyor. Ardından benim çok anlam veremediğim 2–3 tane teknik soru soruyor. Teknik soruların cevapları bu sürecin sonucunu etkilemiyor. Bilmiyorsanız bilmiyorum deyip geçebilir yada tek cümlelik cevaplar verebilirsiniz. Bir günlük bir süre sonunda hesabınız onaylanmış oluyor.

Lokasyon Bilgisi

Bazı iş ilanlarında lokasyon bilgisi kısıtı oluyor, bunun çeşitli nedenleri olabiliyor en önemli nedenlerinden biri saat farkı. İş ilanı veren kişiler kendileri ile aynı zaman dilimindeki kişiler ile çalışmak isteyebiliyor. Bu yüzden yaşadığınız yeri doğru girmeniz sizin için önemli.

Uzmanlık Alanınıza Uygun Profil(ler)

UpWork üzerinden kendi uzmanlık alanlarınıza uygun profiller hazırlayıp, ilanlara o profiliniz ile başvurabilirsiniz. Yada tek bir genel profil üzerinden de başvurabilirsiniz. UpWork size her uzmanlık alanınız için portfolya ekleme, yaptığınız işleri sergileme gibi özellikler veriyor. Benim özelimde bu alan şuanda taslak olarak bekliyor. İleride işlerimin sayısı arttıkça ve gruplayabilecek seviyeye gelince tekrardan bu kısmı düzenleyeceğim.

Tanıtım Videosu

Bu kısımda benim yapılacaklar listemde. Video ile 30 ile 60 sn. arasında kendinizi tanıttığınız bir video’yu profilinize koyabiliyorsunuz. Bu video ile iş ilanı sahibi kişiler hem sizin konuşmanızı, ingilizce seviyenizi öğrenmiş oluyor. UpWork tıpkı profil fotoğrafında olduğu gibi tanıtım videosu içinde bir makale hazırlamış. (bkz.) Açıkçası benim genel yaklaşımım, ne kadar çok eksik kısmı doldurup karşı tarafa bilgi verirsem, ilan sahibi için o kadar etkili olacağını düşünüyorum. YouTube’da örnek videolar var, oradan da esinlenebilirsiniz.

Müsaitlik

UpWork’de sadece ufak işler değil, kontrat bazlı uzun soluklu projelerde de çalışabiliyorsunuz. Bunun için profilinizde haftalık ne kadar vakit ayırabileceğinizi belirtmeniz önemli. Burayı tamamen müsaitlik durumunuza göre doldurmanız önemli.

Dil

Hangi yabancı dilleri ne seviyede bildiğinizi buradan girebilirsiniz. Aynı şekilde dil seviyenizi gösteren bir belge varsa bunu da “Sertifikalar” kısmından girebilirsiniz.

Eğitim

Bu kısmıda yine eksik bırakmamak için doldurmanız iyi olur. Buraya çok bakıldığını düşünmüyorum. Sadece lisans dereceniz var mı yok mu ona bakılıyordur.

Ön Yazı

Profilinizdeki en önemli kısımlardan biri burası. Burada yaptığınız işleri, kullandığınız teknolojileri, görev aldığınız projelerdeki başarı hikayelerini (hem sizin, hem de projenin) kısacası kendinizi karşı tarafa pazarlayacağınız alan burası :) Açıkçası benim burası çok kuvvetli olmadığı için blur’ladım (kendime not; burayı güncelle). Siz çok daha iyisini yazacaksınızdır, bununla ilgili internette de çok fazla örnek bulabilirsiniz.

Saatlik Ücret

Ücret belirleme benim için hep zorlu olmuştur; gerek full-time olarak çalıştığım işlerimde gerekse burada. Her ne kadar maaş tek kriter olmasa da, önemli bir kriterdir. Açıkçası buradaki benim kriterim (genel olarak); “Çalışmayı kabul edeceğim maaş beni mutlu edecek midir?” şunu kabul etmelisiniz ki, çalıştığınız mevcut iş yerinizde olsun, farklı şirketlerde olsun sizden her zaman birileri çok maaş alacaktır, tıpkı birilerinin sizden az aldığı gibi. O yüzden maaşla alakalı lütfen çok takılmayın ve motivasyonunuzu sadece buraya kaydırmayın.

Yaptığınız Çalışmalar

Asıl zorlu olan hedef burayı doldurmak ve maalesef burası ilk etap da bizim elimizde olan bir yer değil. Amacımızda bu kısmı mümkün olduğu kadar 5 yıldızlı, güzel feedbackler ile doldurmak :)

Portfolyo

2 adet portfolio ekledim. Açıkçası çok güçlü bir portfolyom olduğunu düşünmüyorum, zaten biz back-end developer’ların en büyük dezavantajı FrontEnd ve Designer’lar gibi bir portfolyo sunamıyor olmamız. Ajans yada kurumsal firmalarda çalışanlar içinde yasal problemlerden dolayı Github’ına kodları koyup, güçlendiremiyor. Geriye ekstra zamanlarında yaptıkları projelerini koymak kalıyor ki bu da yaptıklarımızı/potansiyelimizi göstermeye yetmiyor. Portfolyo kısmını biraz “adet yerini bulsun” diye koydum. Asıl önemli olanın UpWork üzerindeki referans işlerin olduğuna inanıyorum ama tabi burası ne kadar güçlü olursa o kadar iyi :)

Yetenekler

UpWork burada sizden en fazla 10 tane yetenek seçmenize müsade ediyor. En güçlü olduğunuza inandığınız 10 yeteneği burada seçebilirsiniz. İş değerlendirme için değil ama ilerisi için aramalarda faydası olduğuna inandığım bir alan.

Sertifikalar

Burada UpWork’un tanıdığı belli başlı sertifikaları ekleyebiliyorsunuz. Benim Microsoft için aldığım 3 tane sertifika vardı ama isim yerine genel olarak “Microsoft Certified” şeklinde ekleyebildim. Aynı şekilde TOEFL, IELTS gibi dil sınavlarını da ekleyebiliyorsunuz. Eğer mevcutta kazandığınız bir sertifikanız varsa eklemenizi öneririm.

Çalışma Geçmişi

Burası benim için güncel CV’imden “copy-paste” UpWork için özel bir format hazırlamadım. Önceki iş tecrübelerimi paylaştım. Nerede ve hangi pozisyonda çalıştığınız önemli olabiliyor.

NOT: UpWork üzerinde kayıtlı diğer freelancer’ların profiline şuradan erişebiliyorsunuz. Kendi alanınızda çalışan başarılı kişilerin profillerinden de esinlenebilirsiniz.

Artık iş başvuruları için hazırız :)

Photo by Johan Godínez on Unsplash

Sonraki Adım

İlk iş deneyimimi tek bir yazı olarak paylaşacaktım fakat her adımı detaylı bir şekilde anlatmak istedim. Bu yüzden ilk adım olarak profilimde neler yaptığımı detaylı bir şekilde anlatmak istedim.

Bir sonraki adım olarak iş arama ve iş başvuru süreçlerinde yaptıklarımı sizinle paylaşacağım. Sizlerde yorumlarınızla katkıda bulunabilirsiniz :)

Görüşmek üzere…

--

--

Burak Özkan

Computer Engineer • Azure Certified Software Architect • #IoT #startup #game #technology #developer #mobile #blogger