İş Zekası Temelleri ve Hikayem

Çağatay Çevik
3 min readSep 2, 2018

--

Konu hakkında yazmaya başlamadan önce bu yazılarımın en önemli amacının bilgi ve tecrübelerimi paylaşarak öğrenmemi pekiştirmek olduğunu belirtmek istiyorum. (Ne çok iyi biliyorum ne de hiç bilmiyorum.)

Mezun olmama yakın bir süre kaldığında önümde 4 aylık bir mesleki uygulama fırsatı vardı. Bu sürede yapacağım stajın kariyerimi kökten etkileyeceğini biliyor ve bunun bilincinde bir seçim yapmak istiyordum. Mezuniyetimin yaklaşması ile kariyer hedefimde net bir alanın olmaması beni huzursuz etse de elimin altında bulunan seçeneklerde gelecek adına beni hem maddi hem de manevi anlamda mutlu edecek alanlardan iş zekasında karar kıldım. Yönetim Bilişim Sistemleri gibi bir bölümden mezun olduktan sonra geniş bir yelpazede bir çok konuya hakim olabiliyorsunuz. Konunun ana noktası olan İş Zekası alanında gerekli yetkinliklerin aldığımız derslerden elde ediliyor olması bu alanda çalışmak isteyen YBS öğrencileri için cezbedici bir alan olabileceğini düşünüyorum. Staj aradığım süreçte naylon bir staj olmaması için fazlasıyla şartları zorladım ve elime geçen fırsatı güzel bir şekilde değerlendirebileceğim bir ortamda 4 aylık stajımı tamamladım. Mezuniyetin ardından da diplomamı almadan masamın başına geri döndüm.

İş Zekası alanında beni en çok etkileyen şeylerin bu alanda yapılan yatırımların Türkiye’de gittikçe artması ve iş alanının genişlemesi olduğunu açıkça söylemem gerekiyor. Bunun en önemli sebebinin ise her an için şirketlerin durumlarını kontrol altında tutması olduğunu düşünüyorum. Hastane raporlarında çıkan rahatsızlıklar gibi şirketlerde ellerinin altında bulunan iç ve dış çevreleri aracılığı ile üretilen verinin ortaya çıkardığı raporları dikkate alarak kendilerini yönlendirebiliyor olmaları varlıklarını devam ettirmek için önemli şartlardan birisi haline gelmekte. Veriyi yönetebilmek ve bundan anlamlar çıkarabilmek için çeşitli yazılımlar şirketlere yardımcı olmakta.

Sektörün son durumunda yapılan araştırmada kullanılan platformların trendi aşağıdaki gibi, Microsoft yazılımları ile bu alanı da işgal etmiş durumda,Tableau ise ona eşlik eder vaziyette. (YouTube üzerinde yer alan eğitim serileri ile basit bir düzeyde raporlama yapmaya başlayabilirsiniz. Yazının sonunda Udemy üzerinde yer alan Power BI eğitimini sizlerle paylaşacağım. )

Staj sürecimde SAP Business Object ile raporlama süreçlerinde yer alırken bir yandan da odak noktamı Microsoft Power BI üzerine doğru yönelttiğim zamanlar oldu. Amacım staj süreci boyunca keşfetmeme yardımcı olacak her türlü fırsatı değerlendirmek ve sorumluluk almaktan yana olduğu için, birçok araç ile raporlama yapma amacındaydım. Şuan için Power BI ile raporlama süreçlerinde yer alıyorum. Yazılarımın ilerleyen süreçte Power BI ile süreçlerin nasıl işlediği ve raporlamanın ne şekilde yapıldığını aktarmaya çalışacağım. (Video serisi haline getirme planım var.) ,

İş Zekasının şirketler için en önemli unsuru bakıldığında ellerinde bulunan ham veriyi anlamlı bir bütüne dönüştürmede şirketlere yardım etmesidir. Kullanılacak yazılımı seçim şartlarında şirketinizin gereklilikleri sizi yönlendirecektir. (Bu konuya detaylı değineceğim bir yazım olacak.) Birden fazla teknolojinin kullanıldığı süreçlerde teknolojilerin birbirleri ile uyumu raporlamada yaşanacak sıkıntıları en aza indirmekte önemli bir rol oynamaktadır.

İlerleyen günlerde İş Zekasının bileşenlerinin neler olduğunu sizlerle paylaşacağım. Veri Ambarı, ETL gibi süreçlerin ne ifade ettiğini araştıracağız. bu yazı temelde benim için bir başlangıç yazısı olarak kabul edip yorumlarsanız sevinirim.

Bu konuda tavsiyelerinize ve yapıcı eleştirilerinize açığım bunun için bana aşağıdaki LinkedIn adresinden ulaşırsanız sevinirim.

LinkedIn: www.linkedin.com/in/cagataycevik

Microsoft Power BI eğitimi için; bit.ly/2wIk55l (Kursun yarısına kadar geldim basit düzeyde temel oluşturabilecek yapıda.)

--

--