Pazartesi Sendromu Ve Otomatik Düşünce

Çağla Hezer
Türkçe Yayın
Published in
3 min readJul 13, 2019

“İnsan düşüncelerini değiştirerek hayatını da değiştirebilir” William James

Mükemmel bir pazar kahvaltısından sonra ikili koltuğa uzandığınızda birden aklınıza Pazartesi geldiği an düşüncelerinizde bir karamsarlık hissettiniz mi? Karamsarlığın sebebi ise çok açıktır. Birikmiş işler, tamamlanması gereken sorumluluklar, erkenden kalkmak gibi düşünceler. Pazartesi sendromunun başladığı evre işte olumsuz otomatik düşüncelerin beynimize sinyaller yolladığı anlardır.

Olumsuz Otomatik Düşünce Nedir?

Otomatik düşünce; yaşadığımız olaylar ve durumlar karşısında bilinçli bir algılama olmaksızın oluşan, davranışlarımızı ve duygularımızı doğrudan etkileyen zihinsel bir işlevdir. Olumsuz negatif düşünce ise, algının negatif olmasıdır. Çoğu zaman olaylara bakış açımızı etkileyen bir faktördür. Aynı zamanda yanlış kararlar almamıza sebep olur. Sosyal yaşantıyı etkiler.

Otomatik Olumsuz Düşüncenin Pazartesi Sendromuna Etkisi Nedir?

Yapılan araştırmalar gösteriyor ki insanın düşünceleri yaşadığı hayatı doğrudan etkiliyor. Bunu bir örnek ile inceleyelim. Bu örneğin bir benzerini ERTELEMEK NEDİR? yazımda size vermiştim. Pazartesi, sabah erken bir saatte alarmınız çaldı. Şimdi kafamızda iki senaryo belirleyelim. İlk senaryomuz kalkıp, yetişmemiz gereken bir iş olsun. İkinci senaryomuz ise kalkıp bir haftalık tatil için yetişmemiz gereken bir uçak olsun. İlk senaryoyu yaşadığımız zaman, ürettiğimiz otomatik düşünceler genelde aynıdır. Beynimiz zihinsel işlevini negatif düşünceler ile gerçekleştirir. İkinci senaryoda ise beyin olumlu ve güzel şeylere odaklandığı için zihinsel işlevini devamlı pozitif düşünceler ile gerçekleştirir. Bu durumda Pazartesi sendromu dediğimiz durum aslında bizim otomatik negatif düşüncelerimizin bir sonucudur.

Pazartesi Sendromuna Etki Eden Düşünceleri Çevirme

Pazartesi sendromuna etki eden birkaç olumsuz düşünceyi ele alalım.

• Yarın erken kalkmak istemiyorum.

• Hiç dinlenemedim.

• İş arkadaşlarım yüzünden işe gitmek istemiyorum.

• Patronumla anlaşamıyorum bu yüzden işe gitmek istemiyorum.

• Yarın istemeyerek birine söz verdim.

Şimdi ise pazartesi sendromuna etki eden olumlu düşünceleri ele alalım.

• Bir gelir elde ettiğim işim var ve daha iyi şartlarda yaşamamı sağlıyor.

• Pazartesi günü, uzun zamandır halletmem gereken bir işi bitireceğim.

• Pazartesi günü, kendimi dinç hissediyorum ve bu his bütün haftamın dinçgeçmesini sağlıyor.

• Pazartesi bütün gelişmelerin olduğu anların bir başlangıcıdır.

• Pazartesileri seviyorum çünkü bir önceki gün dinlendim ve sevdiğim işlerile uğraştım.

Görüldüğü gibi Pazartesi günlerinin zihnimize yansıttığı olumsuz algıların yanı sıra olumlu birçok algıları var. Kimileri pazartesi günleri çalışabilecek bir iş ararken siz bir işe gidebiliyorsunuz. İşte bütün mesele bu! Düşünceleri değiştirerek sendromdan çıkabilirsiniz. Böyle bir düşünce alışkanlığı da sizin Pazar gününüzü daha verimli geçirmenizi sağlayacaktır. Pazartesi günleri daha aktif olacaksınız. Sosyal ve iş çevrenizde hep bir adım önde olmanıza katkıda bulunacaktır.

Pazartesi Sendromunun Diğer Nedenleri

Zihnimizi ve bedenimizi yoran her türlü aktivite ve düşünce pazartesi gününü zor geçirmemize neden olabilir. Peki bu durumlar nedir?

• Yetersiz alınan uyku

• Ağır gıdalar ile beslenmek

• Stres

• Yoğun tempo

• Zamanı boşa harcamak

Bu tarz durumlar yaşamanız sizi başlı başına negatifliğe itecektir. Sadece zihnimizi yönetmek ile kalmayıp aynı zamanda sağlıklı yaşama adaptasyon sağlamalıyız. Unutmayın, düşüncelerimizi kontrol ettiğimizde engelleri aşabiliriz.

--

--

Çağla Hezer
Türkçe Yayın

“They told me I was a wild and dangerous woman. I am telling the facts. The facts are also wild and dangerous