Ubuntu Nedir? Ne İşe Yarar?

SynoxTR
3 min readNov 24, 2023

--

Ubuntu, dünyadaki en popüler Linux dağıtımıdır. Dağıtım Canonical tarafından geliştirilmiştir. Ubuntu, masaüstü bilgisayarlar, sunucular ve IoT cihazlarında kullanılmak üzere tasarlanmış çekirdek sürümleriyle resmi olarak üç farklı dağıtıma sahiptir. Şu anda Google, Android araçlarını geliştirmek için işletim sistemini kullanıyor.

Linux, işletim sisteminin çekirdeğidir. Çekirdek, bir işletim sisteminin çekirdeğini temsil etmek için kısaca kullanılır. Merkezin Linux çekirdeği, günümüz Android’i de dahil olmak üzere birçok işletim sistemi tarafından kullanılmaktadır. Ubuntu, bu çekirdek üzerine kurulmuş bir işletim sistemidir. Bugün Linux çekirdeğini kullanan yüzlerce işletim sistemi var.

ubuntu ne işe yarar

Ubuntu Ne İşe Yarar?​

Ubuntu, teorik olarak bilgisayar gibi bir bilgisayara kurulabilir ve çalıştırılabilir. Bu cihazlar ayrıca Raspberry Pi gibi kartları da içerir. Ubuntu artık modemler, akıllı ampuller, IP kameralar ve NAS cihazları dâhil olmak üzere her boyuttaki teknoloji cihazlarıyla çalışıyor. Ubuntu’nun en büyük özelliği, Windows ve macOS’a kıyasla herhangi bir lisans ücreti olmamasıdır. Web sitesinden indirdikten sonra herhangi bir bilgisayara yükleyebilirsiniz. Ubuntu her 6 ayda bir güncellenir. Uzun vadeli destek sürümleri her iki yılda bir gerçekleşir. Bu sürüm tam sürümdür. Focal Fossa’nın Nisan ayında yayınlanan en son sürümü 20.04. Bu sürüm 2025 yılına kadar ücretsiz olup 2030 yılına kadar ücretli olarak desteklenecektir. Yani işletim sisteminizle yapabileceğiniz her şey Ubuntu ile yapılabilir.

Ubuntu Neden Ücretsiz?​

Ubuntu ücretsiz bir açık kaynaklı işletim sistemidir. İnternet bir lisans ücreti ödemeden indirilebilir, kullanılabilir ve dağıtılabilir. Aslında, bu alanda uzman olan geliştiriciler, Ubuntu’nun arkasındaki koda ücretsiz erişime sahiptir. Ubuntu’nun ücretsiz olmasının arkasında dünyanın en iyi işletim sisteminin geliştirilmesi yatıyor. Sistem açık kaynak olduğu için yüz binlerce insan Ubuntu’nun gelişmesine yardımcı oluyor. Ayrıca bu yöntem, güvenlik açıklarının tespit edilmesini kolaylaştırır. Ayrıca Ubuntu için üçüncü şahıslar tarafından geliştirilmiş ücretli uygulamalar da bulunmaktadır. Ancak, Ubuntu gibi, birçok Ubuntu programının kullanımı ücretsizdir.

Ubuntuyu indirmek için resmi sitesi https://ubuntu.com/ ziyaret edebilirsiniz.

Ubuntu’nun Ortaya Çıkışı​

Ubuntu, Güney Amerika doğumlu işadamı Mark Shuttleworth tarafından bir proje olarak başladı. Teknoloji şirketini 500 milyon dolara VeriSign’a satan Mark Shuttleworth, mülkünün bir kısmını Debian’ın modası geçtiği ve ara sıra güncellendiği için harcamaya karar verdi. 2004 yılında Shuttleworth, Canonical Ltd.’yi kurdu. 2005 yılında şirket Ubuntu Vakfı’nı kurdu ve Shuttleworth, vakfa 10 milyon dolar bağışladı. 2009'da Ubuntu, üçüncü taraf bir bulut yönetim platformu için geliştirici desteğini duyurdu.

Ubuntu, Canonical kurulduktan sonra doğdu ama Canonical aslında Ubuntu için kurulmuş bir şirket. Para kazanmak için dünyanın farklı yerlerinden geliştiricileri bir araya getirmek için şirketi kuran Shuttleworth, daha sonra bir geliştirme ekibi topladı ve Canonical üzerinden ödeme yapmaya başladı. Ubuntu’nun geliştirilmesine katkıda bulunanların çoğu Debian geliştiricileriydi.

Neden Ubuntu Kullanmalıyım?​

Ubuntu’nun en popüler Linux dağıtımlarından biri olmasının birçok nedeni vardır. Ancak Linux dağıtımları çeşitli ihtiyaçları karşılarken, Ubuntu genel halk için tasarlanmış bir işletim sistemidir. Linux tabanlı sistemler öncelikle geliştiriciler için düşünülür ancak Ubuntu aslında bu fikre karşı çıkan bir işletim sistemidir. Ayrıca kullanıcılara Windows’tan çok daha güvenli bir ortam sağlar. Ubuntu işletim sisteminin arkasındaki “özgür” kavramı, “özgürlük” kelimesinin lehindedir. Bu, özgür olduğu kadar özgür anlamına da gelir. Kullanıcılar her şeyi kontrol edebilir ve her şeyi değiştirebilir.

--

--