35 Ürün Tasarımı Öğrencisi Nasıl UX Kulübü Kurar?

Burak Cevik
uxitu
Published in
6 min readApr 20, 2020
itüUX Miro Kanvası

Hikayemiz birkaç arkadaşımla beraber İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı öğrencileri olarak neden birbirimizle öğrendiklerimizi paylaşıp alt-üst dönem ilişkisi/tanışıklığımız yok diye konuşmamızla başladı.

Okulumuzun Whatsapp gruplarına “Böyle bir fikrimiz var katılmak ister misiniz” diye sorduk ve 1. sınıftan son sınıfa hatta çap yapan arkadaşlarımıza kadar 35 kişilik bir grup oluşturduk. Tabiiki bu sırada bölüm başkanımız olan Şebnem hocamıza ve Mimarlık Fakültesi dekan yardımcısı olan Elmira hocaya teşekkürlerimizi sunarız. Şuanda resmi bir kulüp olmasakta Corona günlerinde online çalışarak kendimizi geliştirebileceğimizi düşündük. Tasarladığımız sistemde bize yardımcı olmak, bildiklerini anlatmak isteyen tüm profesyonelleri aramızda görmek istiyoruz. Sizi tanımak isteriz!

Tabiiki bu süreci 3–4 kişi tasarlamamız mümkündü. IOX ve freelance yaptığım işlerden kazandığım tecrübeyi arkadaşlarıma aktarmam ve dışarıdan yardımlar alarak kulübü ayakta tutabilirdik. Fakat İTÜ Bilgi İşlem’de çalışırken öğrendiğim ve bugün bana çok bilgi katan bir sistem vardı: her şeyden biraz öğren, uzmanlaş ve öğret methodu. Böyle bir methodu bir ekosistem olarak tasarlamak ve bunu hep birlikte yapmak hem tecrübe kazanmak hem de katılacak arkadaşlar için bir pratik olacaktı. Özellikle IOX ekibiyle beraber yaptığımız fikir geliştirme workshopları ile birlikte süreci hızlı ve sancısız bir şekilde atlattık.

35 farklı zihinden gelicek +100 fikirle beraber bu sistemi beraber tasarlamak artık tek başlarına çalışmayan tasarımcı adayları için uygun bir pratik oldu. Ekiplerde son sınıf öğrencisi arkadaşlar alt dönemdeki arkadaşlara temel bilgileri aktarmış oldular. Bu sayede bilgileri pekişmiş, alt dönem arkadaşlarımız içinde tecrübe olarak geri dönüş sağladık.

Temel amacımız bu sektörde geleceğini arayan arkadaşların yolundaki sisi azaltmak. Bunu yaparken de ego ve bireyselliği ortadan kaldırarak sistemin işleyişi sağlaması. Yazımı okuduğunuz için şimdiden teşekkürler!

Bir UX Kulübünün UX Çalışması

Sonra düşündük, biz bu kulübü kendimiz için kurmuyoruz. Bundan 2 yıl sonra çoğumuz mezun olmuş olacağız. Sürdürülebilir bir ekosistem nasıl kurabiliriz? Bu güne kadar çoğumuz stajlar yaptık ve bir çok proje dersi atlattık. Orda kazandığımız tecrübeyi nasıl uygularız diye düşünmeye başladık.

Yaklaşık 2 yıldır IOX ekibi ve Mustafa Bey’le beraber çalışmanın verdiği tecrübeyle arkadaşlarımla beraber fikir geliştirme workshopu yaptık. Şimdi esinlendiğimiz kaynaklar ve kullandığımız toollardan kısa kısa bahsetmek istiyorum.

İleriki zamanlarda nasıl yaptığımızı ve yaptıklarımızı anlatacağımız open-source bir blog yapısı da kurmayı planlıyoruz. Bilgi paylaşıldıkça güzelleşir, paylaşılmadığında unutulacağını biliyoruz.

Online Çalışmak Zor Değil: Airtable

Ofis’te sürekli bahsi geçen ve benim ya neymiş bu Airtable diyip tanıştığım, proje yönetimi ve bazı back-end işlerini kolaylaştıran bir online uygulama. itüUX’te süreçleri görmemiz, aramıza katılan arkadaşlarımızın bilgilerini tutmak gibi farklı amaçlarla kullanmaya karar verdik.

Aynı zamanda UX alanında staj/çalışma yapmış arkadaşlarımızın diğer kişileri bilgilendirmesi için Readings gibi kısımlar da ekledik. itüUX’un logosundan başlayarak bir tasarım sistemi kurmamıza kadar planlamalarımızı yaptık. Şimdi Uber düşünsün!

Drive, excel… Onlarca tool’u farklı farklı yapmak yerine tek ekrandan takibi sağlamak bize ileride çok kolaylıklar yaratacağını düşünüyorum.

Online Çalışmak Zor Değil: Miro

IOX ekibi ile birlikte kullanmaya başladığım ve remote olarak çalışmayı çok fazla kolaylaştıran Miro üzerinden itüUX nasıl çalışır modelini tasarlamaya başladık. Yine Airtable üzerinden 5 farklı gruba ayrıldık; Mavi, Yeşilimtrak(!),Turkuaz, Sarı ve Yeşil. Her grup kendi arasında eğitim için Benchmarking ile başlayıp bir sistem önerisi sunmasını içeriyordu.

Öncesinde arkadaşlarıma hızlıca Miro eğitimi, Benchmark nedir? Moodboard nedir? User Flows nedir? gibi temel bilgileri anlattıktan sonra her grup Miro’daki kocaman kanvasımızı doldurmaya başladı. Mindmapping’den Affinity Mapping’e kadar Card Sorting çalışmasına kadar her grup kendi önerisini çıkartmış oldu. Yapılan detaylı çalışmayı aşağıda ufak bir gifle göstermeye çalıştım.

Random grupların bize sağladığı en güzel avantajlardan biri ise bize çıkarımlar yapmamızı sağladı. Bunlar; Okulda verilen eğitimin bazı arkadaşlarımızın ilgisini çekmemesi, UX terimini duymaları fakat nerden başlayacaklarını bilmemeleri, Udemy ve çeşitli şirketlerin (Userspots UI/UX kampı) verdiği eğitimler dışında bir platform bulamamaları gibi acı noktalarını yakalamış olduk.

Çalışmalarımızdan bazı ekran görüntüleri. Çok fazla içeriğimiz var çok çalıştık. :)

Bu hafta salı günü ise her grup yaptığı çalışmasını ve önerdiği sistemi diğer gruplara anlatmış olacak. Bu sayede hem kendi aramızda fikir alışverişi yapmış hem de sunum yeteneği gibi farklı soft yeteneklerimizi geliştirmiş olacağız.

Kendi aramızda yapılacak oylama sonucunda seçtiğimiz bir sistemi revize edip test edeceğiz. Yapacağımız test sonucunda sistemin eksik yönlerini revize ederek son haline getirmeye çalışacağız. O süreçleri de size aktarmak için yazıya dökmüş olacağım. Ben bu yazıyı yazarken arkadaşlarımdan bugüne kadar olan süreçte neler yaşadıklarını yazıya dökmelerini istedim isterseniz süreci bir de onlardan okuyalım;

Hikaye:Zeynep

Selam ben Zeynep. Mimarlık son sınıf, endüstri ürünleri tasarımı çap öğrencisiyim. Günlerdir uykusuz, per perişan halde olduğum bir gün Burak gruba ITU UX kulübünü kuruyoruz haydi gelin diye duyuru yaptı. Ne olaki bu ? Kafam o anda asla çalışmıyor tabi, çünkü bitirme jürim var teslimi de o gündü, işler biter bitmez gömmüşüm kafayı yatağa. Bir ara uyku ile uyanıklık arası gaza geldim UX nedir diye aratıp, ilk cümleyi okur okumaz Burak’a mesaj attım. “Burak ben de varım, beni de al, ama azcık uyuyayım gelicem”. İşte böyle dahil olduk bu işe, çoğu kişiyi tanımıyorum, ama tanımak çok güzel. Şuan bence gayet iyi işler yapıyoruz. Burası hedeflediğim yerlerden biri, aktif bir şekilde içinde olmaktan da mutluyum… (çoğu kulüpte bu sistem çöküyor çünkü) seviliyorsun ITU UX.

Hikaye:Ruken

İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı son sınıf öğrencisiyim. 2014 yılında okula ilk kayıt olduğum hafta daha hazırlık sınıfındayken birçok kulübe üye oldum ve uzun yıllar boyunca kulüpçülük yapılanması üzerine çalıştım. Bilenler bilir, Endüstri Ürünleri Tasarımı öğrencisi olmak gerçekten çok fazla emek ve zaman gerektiriyor bu sebeple aynı anda bir de kulüp aktiviteleriyle ilgilenmek hiç kolay değil. Ben de bu sebeple akademik işlerime ve derslerime odaklanmayı tercih ettim. Bölümden birkaç sıra arkadaşım daha önce de konuştuğumuz ve üzerine çalışmak istediğimiz ux/uı alanında bir uzmanlık kulübü kurmak adına fikir ortaya attı ve bir yola çıktık. Ürün tasarımı, birçok bölümle işbirliği halinde çalışır ve bu yüzden hangi alanda çalışmak ve uzmanlaşmak istediğinize karar vermek kolay değildir. Bizler yani, kullanıcı deneyimi odaklı ürünler ortaya koymak isteyen öğrenciler olarak, bilgilerimizi pekiştirebileceğimiz ve birbirimizden beslenebileceğimiz bir platform oluşturma yolunda ilerliyoruz. Bu sayede daha profesyonel işler ortaya çıkarabileceğimiz ve daha fazla insana erişebileceğimiz konusunda oldukça umutluyum.

Hikaye:Betül

Benim açımdan duyuruyu görmek çok çarpıcı oldu. Okulda buna hep değinirken eğitimini almamak, UX odaklı projeler geliştirmemek benim bu konuyu ihtiyaç olarak görmeme sebep oluyordu. İlk toplantımızdan itibaren süreci birlikte tasarlayarak ilerleyecek olmamız kulübün bendeki değerini arttırdı.

Hikaye:Melda

UX tasarımına duyduğum andan beri ilgi duymama rağmen yoğun okul temposunda öğrenmeye fırsatım olmamıştı. Hiç bilmediğim bir alan olması sebebiyle de başlamaya biraz çekiniyordum. Bir akşam whatsapp bölüm grubumuza gelen bir mesajla bu alana ilk defa adım atmam için bir fırsat geçti elime. Hem bilen birilerinden yardım alcak hem de grup çalışmalarını deneyimlemiş olacaktım. Bunun verdiği hevesle gruba katıldım ve kısa bir sürede çalışmalara başladık. Henüz işin başındayız ve kendimize güzel bir yol haritası çizmek için uğraşıyoruz. Bu sırada ben de zevkle öğrenmeye devam ediyorum.

Hikaye:Buse

Endüstri Ürünleri Tasarımı öğrencileri olarak birbirimizle etkileşim içinde olacağımız hiçbir platform, kulüp vs. bulamıyorduk. Proje sınıfındakilerle kendi aramızda bir şeyler yapmaya kendimizi geliştirmeye çalışıyorduk. Sonra bu platformu kendimiz yaratalım dedik ve bizi bir araya getiren şey UX oldu. Alt dönemlerdeki “nedir bu UX?” merakıyla üst dönemlerin “UX alanında çalışmak istiyorum ama nereden öğrenebilirim?” endişesi bir araya geldi ve çok güzel bir grup oluştu. Grup çalışmalarında sürekli sorun yaşayan biri olarak, ilk grup çalışmamızda bu kadar uyum içinde çalışabileceğimizi hiç düşünmemiştim. Sanırım ilgimizi çeken bir alanda uğraşmak böyle bir şeymiş…

İleriki zamanda yapacağımız kulüp etkinlikleri, konuşmalar, eğitimler, hatta profesyonel hayatta yaşadıklarınızı anlatmak/dertleşmek ve üniversite hayatınıza geri dönmek isterseniz bana ulaşıp toplantılarımıza katılabilirsiniz.

Beni Linked-in’den takip edin.

--

--

Burak Cevik
uxitu
Editor for

UI/UX Designer also making 3D printed guitars