خواص شگفت‌انگیز روغن رزماری برای مو + نحوه استفاده

Cosmetic Me
5 min readDec 22, 2023
خواص شگفت‌انگیز روغن رزماری برای مو + نحوه استفاده

چرا روغن رزماری برای موها موثر است ؟ این روغن با خواص شگفت‌انگیز خود می‌تواند گردش خون را تقویت کند و خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را بهبود بخشد و از کاهش خونرسانی به آنها جلوگیری کند. اگر فولیکول های مو به اندازه کافی خون دریافت نکنند، ممکن است مرحله رشد چرخه رشد مو قطع شود و به مرور زمان منجر به ریزش مو شود.

روغن رزماری علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا موهای بلندتری داشته باشید، بلکه برای سلامت کلی موهای شما نیز مفید است. محققان معتقدند خواص ضد التهابی روغن رزماری به کاهش تحریک پوست سر، شوره سر و خارش آن کمک کرده و محیط سالم‌تری را برای رشد موهای شما فراهم می‌کند.

آیا روغن رزماری واقعا موثر است؟

علاوه بر خواص ضد میکروبی و افزایش دهنده گردش خون، یک روغن عالی و موثر در مراقبت و تقویت موهای شما به حساب می‌آید. شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن رزماری می‌تواند به اندازه داروی رشد مو ماینوکسیدیل موثر باشد.

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2015 نشان داد که این روغن تعداد موهای مبتلایان به آلوپسی را پس از شش ماه استفاده افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که روغن رزماری در تقویت رشد موها و ترمیم آنها موثر می‌باشد.

فواید روغن رزماری برای مو چیست؟

فواید روغن رزماری برای مو

در حالی که روغن رزماری اغلب به عنوان یک ماده موثر در کمک به تقویت رشد موها شناخته شده است، ولی می‌تواند در رفع شوره سر، جلوگیری از ریزش موها و افزایش گردش خون نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا به برخی از خواص روغن رزماری برای مو اشاره می‌کنیم :

1. خواص روغن رزماری در افزایش گردش خون در پوست سر

روغن رزماری با ترکیبات خاص خود به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. گردش خون سالم برای کمک به حفظ موهای قوی و سالم ضروری می‌باشد. زیرا مواد مغذی لازم را برای فولیکول‌های مو فراهم کرده و موجب تقویت رشد موها می‌شود.

2. تاثیر روغن رزماری در کاهش التهاب و شوره سر

روغن رزماری با خاصیت آنتی ‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی خود می‌تواند سلامت پوست سر را نیز بهبود بخشد. این خاصیت می‌تواند در کمک به کنترل قارچ‌ها، باکتری‌ها و رفع شوره سر موثر باشد.

3. کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر موها

روغن رزماری با خواص آنتی ‌اکسیدانی قوی خود می‌تواند از موهای شما در برابر آسیب‌ها و اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت نماید.

مطالعات انجام شده درستی این ادعا را تأیید می‌کنند که روغن رزماری می‌تواند با کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد از جمله استرس، آلودگی هوا، سموم کشاورزی و تغذیه ناسالم، به رشد موهای شما کمک نماید.

4. خواص روغن رزماری برای رشد موها

روغن رزماری حاوی ترکیب خاصی به نام کارنوزیک اسید است، که به ترمیم آسیب بافتی و بهبود گردش سلولی کمک فراوانی می‌کند. همچنین ثابت شده است که این ماده مهم از اتصال DHT(مشتقی از هورمون مردانه تستوسترون، که به عنوان دشمن فولیکول‌های موی سر و در ریزش مو نقش دارد) به گیرنده‌های آن جلوگیری می‌کند و از این طریق رشد موها را تقویت می‌کند.

5. خواص روغن رزماری برای ریزش مو

ریزش مو در افراد چه ناشی از ژنتیک چه از استرس و یا ناشی از عوامل محیطی باشد، مساله مهمی‌است که بسیاری از انسان‌ها را علیرغه صرف هزینه و وقت فراوان به خود درگیر کرده است. روغن رزماری اخیرا به عنوان یکی از راه حل های موثر برای ریز مو شناخته شده است.

  • اگرچه بسیاری از افراد رزماری به احتمال زیاد به عنوان یک گیاه خوش عطر برای غذاهای مورد علاقه خود می‌شناسند، اما اعتقاد بر این است که رزماری به ترمیم آسیب‌ها و رشد مو کمک بزرگی می‌کند.

این روغن با بهبود گردش خون در پوست سر، رطوبت رسانی به پوست و همچنین کمک به کاهش شوره سر و التهاب، محیطی مناسبی را برای رشد موها و تقویت فولیکول‌ها ایجاد می‌کند.

روغن رزماری چگونه به رشد موهای شما کمک می‌کند؟

روغن رزماری چگونه به رشد موهای شما کمک می‌کند؟

زمانی که از روغن رزماری به عنوان یک درمان طبیعی بر روی موها و روی پوست سر استفاده می‌کنید، ماده موثر موجود در این روغن یعنی اسید کارنوزیک (یک ترکیب شیمیایی فنلی موجود در رزماری) با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می تواند به جوانسازی اعصاب و بافت آسیب دیده پوست سر کمک نماید. استفاده از رزماری بر روی پوست سر، محیطی را ایجاد می‌کند که موهای شما به راحتی بتوانند رشد کنند.

همچنین روغن رزماری جریان خون را در پوست سر افزایش داده و مواد مغذی لازم و ضروری را به موهایتان می‌رساند تا به کاهش ریزش و افزایش رشد موهای شما کمک نماید.

چند بار در هفته از روغن رزماری استفاده کنم؟

اگر می‌خواهید خارش ناشی از شوره سر را تسکین دهید، می‌توانید از ترکیب روغن جوجوبا و رزماری 3 تا 4 بار در هفته استفاده کنید. براحتی آن را مستقیماً روی پوست سر بمالید و به آرامی‌ماساژ دهید. اجازه دهید 30 دقیقه بماند. سپس موهای خود را با یک شامپو ملایم بشویید.

اگر موهای حساس و نازکی دارید و یا پوست سرتان چرب است، توصیه می‌شود از روغن رزماری هفته‌ای 1 بار بر روی موها و پوست سر استفاده گردد. پس از آن بلافاصله روغن را از روی موهای خود بشویید تا از هرگونه چربی پاک شود.

نحوه استفاده از روغن رزماری برای رشد مو

نحوه استفاده از روغن رزماری برای رشد مو

اگر می‌خواهید از روغن رزماری برای درمان ریزش موهای خود استفاده کنید، می‌توانید بصورت زیر اقدام نمایید.

· ابتدا موهای خود را بخوبی با یک شوینده ملایم بشوئید و خشک کنید.

· برای اثرگذاری و جذب بهتر، سعی کنید روغن را کمی‌گرم (نه داغ) نمایید.

· مقداری از روغن رزماری را بر روی موها و پست سر خود بریزید و به آرامی‌ماساژ دهید.

· اجازه دهید روغن حداقل 30 دقیقه بر روی موهایتان بماند.

· می‌توانید این روند را 2 تا 3 بار در هفته امتحان کنید تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید.

· اگر استفاده از روغن رزماری باعث تحریک پوست سر شما نمی‌شود، می‌توانید دفعات مصرف را افزایش دهید.

· در زمان استفاده از این روغن، اجازه دهید روغن چند دقیقه روی پوست سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

سخن پایانی در خصوص استفاده از روغن رزماری

شاید در خصوص خواص روغن رزماری به عنوان یک راه طبیعی و موثر برای کمک به افزایش رشد مو شنیده باشید. مطالعات نشان داده‌اند که روغن رزماری می‌تواند بعنوان راهی موثر برای کمک به درمان ریزش مو باشد بطوری که روغن رزماری تقریباً به اندازه ماینوکسیدیل در تشویق رشد موها تاثیرگذار بوده است.

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید از روغن رزماری برای رشد مو استفاده می‌کنید، حداقل به مدت 6 ماه برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان استفاده کنید.(Rosemary oil for hair growth)

این روغن اغلب بدون عوارض و تحریک پوستی می‌باشد و می‌توانید از آن براحتی استفاده نمایید.

--

--