بازیگر بورس کیست و چه نقشی در بازار دارد؟

بیت کوین باز
6 min readJun 28, 2022

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان همراه را با یکی از اصطلاحات رایج در حوزه بازارهای مالی آشنا کنیم و نحوه کار این قبیل افراد را برای شما عزیزان شرح دهیم، اما پیش از این قصد داریم در ابتدای این مطلب شما را با دو اصطلاح مهم و مربوط به این مسئله آشنا کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
سهامدار حقیقی چه شخصی می‌باشد؟ سهامدار حقیقی در واقع همان شخصی می‌باشد که به واسطه نام و نام خانوادگی خود و با شماره شخصی خود و همچنین شناسنامه خود اقدام به فعالیت در بازارهای مالی خواهد کرد. در واقع خود شما که در حال حاضر در حال خواندن این مطلب هستید به نوعی یک شخص یا سهامدار حقیقی به شما می‌روید. شما برای این که بتوانید در بورس فعالیت کنید باید اقدام به دریافت کد بورسی کرده و بعد از آن به عنوان یک سهامدار حقیقی قادر خواهید بود در بورس و یا فرابورس فعالیت خود را آغاز کنید.

سهامدار حقوقی چه کسی است؟

سهامدار حقوقی دیگر به مانند سهامدار حقیقی یک شخص خاص نمی‌باشد، در واقع سهامدار حقوقی یک شرکت و یا سازمان می‌باشد که بعد از طی کردن یک سری از مراحل قانونی توانسته است به این جایگاه برسد. یک شخصیت حقوقی دارای شماره ثبت، نام تجاری و یا همان برند، کد ملی و نیز کد اقتصادی می‌باشد. پس با توجه به این توضیح که خدمت شما عزیزان داده شد حال می‌دانید که سهامدار حقوقی یک شخص نیست و یک سازمان می‌باشد که به احتمال بسیار زیاد از مدیرعامل و هیئت مدیره تشکیل شده است.

تفاوت سهامدار حقوقی و حقیقی در خرید و فروش سهام در چیست؟

یک نکته جالب در مورد بازار بورس این است که اگر چه سهامداران حقوقی دارای سهام بسیار بیشتری نسبت به سهامداران حقیقی هستند، اما این سهامداران حقیقی می‌باشند که تاثیر بیشتری را بر روند یک سهام خواهند گذاشت. دلیل این اتفاق این است که سهام داران حقوقی به سبب این که خرید و فروش‌های سنگینی را انجام می‌دهند، قادر نخواهند بود در هر زمانی که بخواهند این کار را انجام دهند و باید منتظر زمان مناسب برای خرید و یا فروش سهام خود باشند. اما این قضیه برای سهام داران حقیقی صدق نمی‌کند و در رابطه با این مسئله سهام داران حقیقی قادر خواهند بود هر زمان که می‌خواهند دارایی خود را به فروش برسانند و یا این که دارایی مورد نیاز خود را خریداری کنند. در بازار بورس سهام داران حقیقی قادر خواهند بود به واسطه حداقل 500 هزار تومان فعالیت خود را در بورس آغاز کنند و نیازی به سرمایه‌های هنگفت برای این کار نخواهند داشت. حال که با مفهوم این دو نوع گروه از فعالان بازار بورس آشنا شدید و تفاوت آنان را نیز با یکدیگر متوجه شدید، حال زمان آن است که به مبحث اصلی مقاله خود بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بازیگر بورس در یک سهام چه کسی است؟

اکثرا در بازار بورس ایران شاهد این مسئله هستیم که هر سهام دارای بازیگر و یا بازیگران مختص به خود می‌باشد، این بازیگران می‌توانند حقوقی باشند و یا این که اشخاص حقیقی باشند. این قبیل افراد به واسطه دارایی‌های زیادی که دارند قادر خواهند بود در روند بازار تاثیر بگذارند و عرضه و تقاضا را در یک سهام تغییر دهند. این افراد در برخی از مواقع تصمیم به ورود به یک سهام خواهند گرفت و با این کار خود سهام را در جهت مثبت حرکت خواهند داد به نوعی که با خرید این بازیگران صف فروش یک سهم جمع خواهند شد و تقاضا برای آن افزایش پیدا خواهد کرد، البته این را هم بگویم که این افراد بعد از این که قیمت سهم تا یک حد خاصی بالا رفت اقدام به فروش آن دارایی خواهند کرد و سود خود را از معامله خود کسب خواهند نمود. حال ما نیز قادر خواهیم بود به واسطه حرکت بازیگران بورس و پیروی از آنان در سودی که کسب خواهند کرد شریک باشیم، به این شکل که در زمانی که این افراد به یک سهم ورود کردند با آنان اقدام به خرید آن سهم کنیم و بعد از این که خارج شدند بلافاصله ما نیز سهام خود را به فروش برسانیم. البته جا دارد که این مسئله را نیز خدمت شما عزیزان بگویم که ورود پول به واسطه بازیگران بورس در طول یک روز انجام نمی‌گیرد و ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، همچنین این بازیگران در معامله خود بسیار صبور عمل خواهند کرد.

بازار بورس

سهام داران حقوقی که نقش بازیگر سهام را دارند اغلب اوقات خرید و فروش خود را برای دراز مدت انجام می‌دهند، و به همین دلیل می‌باشد که اغلب سودهای کلان از معامله خود کسب خواهند کرد. حال که پیش از این با مفهوم سهام دار حقوقی و حقیقی به خوبی آشنا شدید و تفاوت آنان را هم می‌دانید بهتر قادر خواهید بود این مطلب را درک کنید. اگر شما از جمله فعالان در بازار بورس باشید، بارها این جمله را شنیده‌اید که برخی از افراد می‌گویند که فلان سهم را بالا بردند و یا این که این که سهامداران در حال جمع کردن سهام هستند. این در حقیقت همان کاری می‌باشند که یک بازیگر بورس انجام می‌دهد و وقتی که افراد این سخنان را به زبان می‌آورند در حقیقت دارند در مورد بازیگران بورس سخن می‌گویند.
حال با توجه به مطالبی که گفته شد به خوبی به این موضوع واقف هستید که یک سهامدار حقوقی خرید خود را برای بلند مدت انجام می‌دهد و قصد ندارد که دارایی خود را در کوتاه مدت از یک سهام خارج کند. این قبیل از افراد بیشتر با روند بازار پیش خواهند رفت، مگر این که روش جدیدی را برای مدیریت دارایی خود به کار بگیرند. اما در مورد سهام داران حقیقی قضیه به این صورت نیست و این افراد با توجه به اخبار و جو بازار اقدام به خرید سهام خواهند کرد و بیشتر با دید کوتاه مدت خرید خود را انجام خواهند داد. اما ممکن است در برخی از اوقات ببینیم که حقوقی‌ها جلوی بالا رفتن یک سهم را گرفته‌اند، بله گاهی این قبیل اتفاقات رخ خواهد داد زیرا وقتی که بخش هنگفتی از یک دارایی در دست چند شخص باشد به راحتی قادر خواهند بود عرضه و تقاضای آن سهام را کنترل کنند و در جهتی که می‌خواهند آن را حرکت دهند، البته این را هم بگویم که این به معنی تغییرات منفی در بازار بورس نمی‌باشد.
حقوقی‌های بازار بورس به واسطه خریدهای و فروش‌های سنگینی که در بازار بورس انجام می‌هند قادر خواهند بود نوسانات بسیار زیادی را در روند یک سهام و حتی کل بورس ایجاد کنند. دلیل این مسئله نیز در حقیقت این است که بازار بورس ایران عمق چندانی را ندارد و برای بهتر شدن این موضوع باید تدابیری اندیشیده شود. یک نکته بسیار جالب در مورد بازیگران سهام حقوقی این است که این افراد بیشتر به سهام‌هایی جذب خواهند شد که نزدیک به تقسیم سودشان باشد، این مسئله در حالی می‌باشد که افراد حقیقی همواره به دنبال این هستند تا که بتوانند سود خود را در کوتاه مدت از یک سهام کسب نمایند.

نگرش یک سهامدار حقوقی

سهامداران حقوقی همان گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم بیشتر برای بلند مدت خرید خود را انجام خواهند داد و به همین سبب نیز به فراز و نشیب‌های کوچک در یک سهام توجه چندانی را نخواهند داشت. همین سبب شده است که حقوقی بیشتر در قیمت‌های پایین اقدام به خرید یک سهام کند و در مواقعی که قیمت آن در حد انتظار بالا رفت اقدام به فروش سهام خود نماید. اما جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که حقوقی و حقیقی بازی گردان همیشه خلاف جهت افراد عادی خرید و فروش خود را انجام خواهند داد و در صورتی که موافق جهت بازار اقدام به خرید و فروش سهام کنند ضررهای بسیاری را به بازار وارد خواهند کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان همراه را با مفهوم بازیگر بورس و همچنین نقشی که این اشخاص در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال ایفا خواهند کرد آشنا کنیم. همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره شد بازیگران بازار بورس قادر خواهند بود روند یک سهام را مشخص کنند، دلیل این سخن نیز این است که این افراد اعم از حقوقی و حقیقی به واسطه دارایی‌هایی زیادی که دارند می‌توانند روند یک سهم را تغییر دهند. البته این را هم بگویم که سهامداران حقوقی عمدتا دیدی بلند مدت و سهامداران حقیقی عمدتا دیدی کوتاه مدت را در روند کاری خود دارند.
علاوه بر این مسئله این قبیل افراد معمولا بیشترین سود را از بازار بورس کسب خواهند کرد، برای این که شما نیز میتوانید از این کسب سود بی نصیب نباشید، قادر خواهید بود هر زمان که این افراد اقدام به ورود به یک سهم کردند با آنان اقدام به خرید آن سهام کنید و در زمانی نیز که آنان از سهام خارج شدند از سهم خارج شوید. به واسطه این کار شما نیز قادر خواهید بود در کنار این بازیگران بورس سود خوبی را به جیب بزنید.

مرجع:tradingview

--

--