پیدایش بیت‌کوین روی بلاکچین چه تاثیری داشته است؟

بیت کوین باز
9 min readSep 15, 2022

در این مقاله قصد داریم به ماهیت کلی بلاکچین و ارز دیجیتال بیت کوین بپردازیم و در ادامه ببینیم که عرضه شدن ارز دیجیتال بیت کوین چه تاثیراتی را بر روی فناوری بلاکچین گذاشته است. حال با توجه به این مسئله اگر شما عزیزان از جمله افرادی هستید که به دنبال این هستید که بدانید امنیت شبکه ارز دیجیتال بیت کوین به چه صورت تامین می‌شود، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی و تجزیه و تحلیل آن بپردازیم.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

این ارز دیجیتال در سال 2008 میلادی کار خود را در بازار ارز دیجیتال آغاز کرد و به نوعی می‌توان ارز دیجیتال بیت کوین را پایه گذار این حوزه نام گذاری کرد. رمز ارز بیت کوین به واسطه شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو خلق شده است و در حال حاضر توجه بسیاری از سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال را به خود جذب کرده است. فعالان بازار ارز دیجیتال می‌توانند از بیت کوین به عنوان یک پول از آن استفاده کنند و از آن برای ذخیره ارزش بهره ببرند. زیرا ارز دیجیتال بیت کوین در برابر تورم بسیار مقاوم است و کاربران به جای ارز فیات قادر خواهند بود از آن برای ذخیره دارایی خود استفاده کنند.
حتما بعد از افزایش قیمت شارپی ارز دیجیتال بیت کوین بارها نام آن به گوش شما خورده است. برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند بیت کوین چیست، باید بگوییم که بیت کوین در حقیقت نوعی پول دیجیتال است که به واسطه آن قادر خواهید بود به تمامی نقاط دنیا پول ارسال کنید و در ازای انجام این کار کارمزد بسیار اندکی پرداخت کنید. یکی از خصوصیات منحصر به فرد ارز دیجیتال بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن می‌باشد که سبب شده است که هیچ نهاد و یا سازمانی بر روی این ارز دیجیتال کنترل و نظارت نداشته باشد و کنترل آن به وسیله دارندگان آن انجام شود. شما به واسطه ارز دیجیتال بیت کوین قادر خواهید بود
از فروشگاه‌ها خریداری کنید و از آن برای انتقال پول میان کشورهای مختلف بهره ببرید.
به صورت کلی هدف بیت کوین این است که بتواند یک پول امن را ایجاد کند که کاربران به واسطه آن قادر باشند از تورم و مشکلاتی از این دست در امان باشند. ارز دیجیتال بیت کوین مشکل دو باره خرج کردن را نیز به خوبی حل کرده است. نکته جالب در مورد ارز دیجیتال بیت کوین این است که این رمز ارز هیچ پشتوانه‌ای ندارد و با ارزهای فیات بسیار متفاوت است. علاوه بر این مسئله ارز دیجیتال بیت کوین از یک فناوری بسیار پیشرفته برای امنیت شبکه خود بهره می‌برد که به آن فناوری بلاکچین گفته می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی ماهیتن کلی فناوری بلاکچین بپردازیم.

فناوری بلاکچین چیست؟

تاثیر پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین بر بلاک چین

بلاک چین در حقیقت از دو کلمه بلاک و چین تشکیل شده است. معنی این اصطلاح در زبان عامیانه چیزی مثل زنجیره‌ بلاک می‌باشد. زمانی که در مورد زنجیره‌های بلاک سخن به میان می‌آید در حقیقت داریم در مورد اطلاعات و داده‌هایی صحبت می‌کنیم که در درون یک بلاک به مانند یک زنجیره قرار گرفته‌اند. به بیان ساده می‌توان گفت که فناوری بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده است که به صورت کاملا غیرمتمرکز و اشتراکی زنجیره‌ها را در یک بلاک قرار خواهد داد. هر بلاک در یک زنجیره ساخته شده، وظیفه ذخیره اطلاعات را بر عهده دارد.
هر بلاک ایجاد شده در یک شبکه اطلاعاتی به مانند زمان و تاریخ خرید شما را به ثبت خواهد رساند و به نوعی می‌توان گفت که تاریخچه معاملات را در خود جای داده است. مفهوم بلاکچین برای نخستین بار در سال 1991 به وسیله استوارد هابر و دبلیو استورنتتا به بازار معرفی شد. این فناوری بعد از این که به واسطه ارز دیجیتال بیت کوین برای حفظ بیشتر امنیت مورد استفاده قرار گرفت، توانست کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را به جهانیان ثابت کند. به جرات می‌توان گفت که بیت کوین یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث محبوبیت ارز دیجیتال بیت کوین شده است.

نحوه کار بلاکچین در ارز دیجیتال بیت کوین

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم فناوری بلاکچین شمال تعداد بسیار زیادی بلاک است که به یکدیگر متصل هستند. برای این که این بلاک‌ها در شبکه بتوانند به یکدیگر متصل شوند، باید چهار اتفاق بیافتد که در ادامه به آنان اشاره خواهیم کرد.
1. شروع معامله و انجام تراکنش: هر گونه معامل‌ای که در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین صورت می‌گیرد، سریعا یک بلاک جدید در فناوری بلاکچین ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که شما مقداری ارز دیجیتال بیت کوین از کیف پول خود به کیف پول شخص دیگری واریز کنید، این تراکنش با ایجاد یک بلاک جدید در فناوری بلاکچین بیت کوین صورت خواهد گرفت.
2. تایید تراکنش: بعد از این که تراکنش خود را به شبکه ارسال کردید، ماینرهای شبکه بیت کوین مسئولیت این را بر عهده خواهند داشت که تراکنش ایجاد شده را تایید و ثبت کنند. برای این کار ابتدا نیاز است که اطلاعات در شبکه ثبت شود. این فرآیند به وسیله نودهای شبکه بیت کوین انجام خواهد شد. این را نیز به خاطر داشته باشید که شبکه ارز دیجیتال بیت کوین از تعداد بی شماری کامپیوتر در سرتاسر جهان برخورد دار است.
3. ذخیره معامله: معامله‌ای که شما در شبکه بلاکچین انجام می‌دهید باید در شبکه بیت کوین ذخیره شود. بعد از این که تایید تراکنش شما انجام شد، مبلغ درخواستی برای واریز و امضای دیجیتالی در یک بلاک ذخیره خواهد شد.
4. اضاه شدن بلاک به بلاکچین با استفاده از هش: بعد از این که یک بلاک تایید شد، به وسیله هش می‌توان آن بلاک را به زنجیره ببلاک‌ها متصل کرد. بعد از این که یک بلاک جدید به شبکه اضافه شوود، آن بلاک برای همیشه در دسترس خواهد بود و دیگر هیچ کس قادر به دستکار آن نخواهد بود. به عنوان مثال در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین اگر شما بخواهید به تراکنش‌های خود دسترسی داشته باشید، به لطف فناوری بلاکچین به خوبی قادر به انجام این کار خواهید بود.
همچنین بخوانید:

اسکالپ تریدینگ و سویینگ تریدینگ در ترید چیست؟

تاثیر پیدایش بیت کوین روی بلاکچین

این مسئله کاملا درست است که همه روزه تکنولوژی در حال پیشرفت است و فناوری بلاکچین یکی از بزرگترین پیشرفت‌های حال حاضر دنیا می‌باشد، اما هنوز هم این فناوری معایبی را به دنبال دارد. به عنوان مثال برای بسیاری از مردم جهان فناوری بلاکچین هنوز قابل درک نیست. همین تصور چند سال پیش در مورد ارز دیجیتال بیت کوین وجود داشت و بسیاری از افراد اطلاعات کافی را در مورد این ارز دیجیتال نداشتند. به صورت کلی می‌توان بلاکچین را یک سیستم غیرمتمرکز دانست که مجموعه‌ای از افراد برای پیش برد کارهای خود از آن بهره می‌برند.

چشم پوشی خطای بیزانس

این سخن در حقیقت اصطلاحی است که سیستم ارز دیجیتال را برای مقاومت در برابر مشکلات و خطاها نشان خواهد داد. این اصطلاح زمانی به کار برده خواهد شد که در انتقال داد‌ه ها مشکلاتی به وجود آمده باشد. از آنجایی که فناوری بلاکچین یک دفتر کل غیرمتمرکز است و هیچ نهاد و یا سازمان خاصی بر روی آن نظارت ندارد، پس با توجه به این مسئله احتمال ایجاد خطا در این فناوری بسیار بالا است. علاوه بر این مسئله زمانی که سخن از چشم چوشی از خطای بیزانس به میان می‌آید، احتمال این که برخی از معاملات در شبکه به اشتتباه انجام شوند نیز وجود خواهد داشت و همین مسئله اعتماد کاربران را نسبت به فناوری بلاکچین کاهش خواهد داد.
با عرضه شدن ارز دیجیتال بیت کوین و استفاده این ارز دیجیتال از فناوری بلاکچین، این قبیل مشکلات در فناوری بلاکچین به مراتب کم شد و دلیل اصلی آن نیز استفاده ارز دیجیتال بیت کوین از الگوریتم اثبات کار می‌باشد. این الگوریتم به واسطه خالق ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شد وو کمک بسیاری به مشکل بیزانس کرده است. حال بیت کوین علاوه بر این که اولین ارز رمز نگاری شده را برای وارد شدن به بازار ارز دیجیتال بود، ویژگی جدیدی را نیز برای کاربران خود محیا کرده بود.
هدف بیت کوین در حقیقت این بود که بتواند مسیر مبادلات ارزی را از حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز تغییر دهد و با انجام این کار بتواند اعتماد بسیاری از کاربران بازار ارز دیجیتال را به خود جلب کند. علاوه بر این که بیت کوین تاثیرات خوبی را بر روی فناوری بلاکچین اعمال کرد، از طرفی فناوری بلاکچین نیز باعث شد که در حال حاضر امنیت شبکه ارز دیجیتال بیت کوین از هر شبکه ارز دیجیتال دیگری در حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر باشد. البته جا دارد بگوییم که فناوری بلاکچین هنوز نیز دارای معایبی است و این پروژه راه بسیار طولانی را برای تکامل خواهد داشت.

تاثیر الگوریتم اجماع بر روی فناوری بلاکچین

در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین، فنواری بلاکچین نه تنها به واسطه یک شبکه عمومی از کاربران به اشتراک گذاشته شده و ذخیره سازی می‌شوود، بلکه در مورد آنان تصمیم گیری نیز خواهد شد. کاربران شبکه ارز دیجیتال بیت کوین به واسطه نودهای خود به شبکه متصل خواهند شد و یک نسخه کامل از بلاکچین را دریافت خواهند کرد و به محض اضافه شدن بلاک جدید نسخه آنان نیز بروز رسانی خواهد شد.
فناوری بلاک چین با استفاده از فرایندی به نام اجماع، از ایجاد چند بلاک در شبکه جلوگیری خواهد کرد. وجود افراد بیشتر در شبکه بلاکچین به این معنی است که بلاک‌ها قادر خواهند بود با سرعت به مراتب بیشتری به زنجیره اضافه شوند. با توجه به این الگوریتم بلاکچین در حقیقت همان چیزی خواهد بود که کاربران از آن انتظار دارند. به صورت کلی می‌توان گفت که الگوریتم اجماع یکی از نقاط قوت ارز دیجیتال بیت کوین است و به همراه رمزنگاری، امنیت بلاک را به خوبی تامین خواهد کرد. در حال حاضر تنها حمله‌ای که ممکن است به شبکه ارز دیجیتال بیت کوین موفقیت آمیز باشد حمله 51 درصدی می‌باشد که با توجه به هزینه بسیار بالایی که برای هکران در پیش دارد، هیچ کس قادر به انجام چنین کار غیر عقلانی نخواهد بود.

تاثیر فناوری بلاکچین بر بیت کوین و آینده

ارز دیجیتال بیت کوین

فناوری بلاکچین اگر چه از بیت کوین قدیمی تر است، اما این ارز دیجیتال بیت کوین بود که باعث شناخته شدن فناوری بلاکچین به دنیا شده است. از طرفی فناوری بلاکچین امنیت بسیار خوبی را برای ارز دیجیتال بیت کوین فراهم کرده است. علاوه بر این مسئله در حال حاضر هر رمز ارز جدیدی که پای به بازار ارز دیجیتال می‌گذارد، در اولین وهله به سراغ ایجاد یک شبکه بلاکچین برای توکن خود خواهد رفت. این مسئله نشان دهنده این است که آینده بازار ارز دیجیتال با فناوری بلاکچین گره خورده است و بدون این فناوری آینده‌ای برای ارزهای دیجیتال وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال بیت کوین آشنا کنیم و تاثیرات هر یک از آنان را بر روی یکدیگر مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، فناوری بلاکچین یکی از فناوری‌های بزرگ حال حاضر دنیا می‌باشد که بسیاری از ارزهای دیجیتال در حال حاضر از آن برای امنیت شبکه خود بهره خواهند برد.
از طرفی جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که درست است که فناوری بلاکچین بسیار بزرگ است، اما این فناوری پیش از این که ارز دیجیتال بیت کوین به وجود بیاید، مشکلات بسیار زیادی را داشت و بسیاری از اراد جامعه شناخت خوبی را از آن داشتند. پس با توجه به این مسئله می‌توان گفت که محبوبیت حال حاضر فناوری بلاکچین به دلیل ارز دیجیتال بیت کوین می‌باشد.با این حال میتوان گفت خرید بیت کوین و سرمایه گذاری بر روی آن میتواند سوداوری خوبی داشته باشید.
در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که این موضوع کاملا درست است که فناوری بلاکچین یک تکنولوژی نوین در دنیا می‌باشد که کاربردهای بسیاری دارد، اما از طرفی این را نیز به یاد داشته باشید که این فناوری هنوز هم نو پا است و معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به احتمال موفقیت آمیز بودن حمله 51 درصدی در این فناوری بسیار بالا است. پس با توجه به این مسئله این فناوری هنوز هم جای توسعه و تکامل دارد و نمی‌توان آن را به عنوان یک پروژه کامل و بی نقص به دنیا معرفی کرد.
منبع: ledger

--

--