کیف پول دیجیتال Rabby چیست؟

بیت کوین باز
7 min readMay 5, 2022

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی از انواع کیف پول‌ دیجیتال موجود در دنیای ارزهای دیجیتال بپردازیم که کاربردهای بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی کلی این کیف پول بپردازیم.
دیفای امروزی و مورد استفاده در حال حاضر به یک اکوسیستم مالتس چسن مبدل گشته است و تقریبا هر یک از کاربران دیفای قادر خواهند بود که از چند زنجیره به صورت همزمان استفاده کنند. افزونه‌های کیف پول ارزهای دیجیتال به مانند کیف پول قدیمی و محبوب متامسک در گام ابتدایی خود که به تازگی پای به عرصه گذاشته بودند فقط با یک زنجیره سازگار بودند و با گذشت زمان این امکان در آنان ایجاد گردید که بتوانند به چند شبکه به صورت همزمان وصل شوند. ولی جا به جایی مدام و فراوان میان زنجیره‌های مختلف در صورتی که از چند شبکه به صورت همزمان استفاده می‌کنید بسیار آزار دهنده خواهد بود. کیف پول رابی این شرایط را فراهم کرده است که به صورت پیش فرض و اتوماتیک بتوانید به 17 برنامه غیر متمرکز متصل شوید، و این شرایط در حالتی ایجاد شده است که دیگر نیاز نخواهد بود که مشخصات آنان را تک تک وارد نمایید. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که این نوع از کیف پول دیجیتال چیست و نحوه کار آن به چه صورت خواهد بود.

کیف پول دیجیتال Rabby چیست؟

کیف پول دیجیتال

ربی در حقیقت یک ولت به صورت نرم افزاری می‌باشد که به صورت تحت وب ارائه می‌گردد و توسط یک تیم با تجربه و حرفه‌ای به نام دی بنک پایه ریزی شده است. دی بنک یک کیف پول دیجیتال متکی به دیفای است که ردیابی کردن پرتفولیو و دسته بندی کردن دیفای را برای کاربران خود فراهم خواهد کرد. برخی از کارشناسان بر این معتقد هستند که ربی یکی از رقبای اصلی متامسک می‌باشد. توسعه دهندگان و گسترش دهندگان این کیف پول دیجیتال بر این معتقد هستند که ویژگی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد سبب خواهد شد که این نوع از کیف پول با دیگر انواع کیف پول تفاوت داشته باشد.

تجربه کاربری چند زنجیره‌ای

وقتی که برای نخستین بار از یک اپلیکیشن استفاده غیرمتمرکز استفاده کنیم، کیف پول دیجیتال ربی به صورت اتوماتیک و پیش فرض زنجیره مربوط به آن وب سایت را بر اساس پایگاه اطلاعات خود انتخاب خواهد نمود. علاوه بر این مسئله شما قادر خواهید بود که تغییرات مورد نظر خودتان را به صورتی دستی وارد نمایید، ولی این تغییرات فقط برای آن سایت اعمال خواهد شد. در صورتی که شما به یک شبکه جدید و متفاوت وارد شوید تنظیمات نیز به دنبال آن تغییر خواهند کرد و دیگر به مانند تغییراتی که ایجاد کرده‌اید باقی نخواهند ماند.

امنیت

ربی ولت قبل از این که یک تراکنش انجام شود، ریسک و خطر آن تراکنش را برای شما به نمایش در خواهد آورد. علاوه بر این مسئله شما قادر خواهید بود قبل از امضای تراکنش تغییرات موجودی آتی را هم مشاهده کنید و بر طبق آن تصمیم گیری نمایید که آیا می‌خواهید تراکنش خودتان را انجام دهید یا خیر.
در شرایط کنونی دیگر تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین صورت می‌گیرند فقط به انتقال توکن از جایی به جای دیگر منتهی نخواهد شد. تقریبا می‌توان این گونه گفت که هر تراکنش یک عملیات قرارداد هوشمند پیچیده و خاص را شامل می‌شود. پنجره پاپ آپ کیف پول‌های سنتی به خوبی این مسئله را توجیه نخواهند کرد و می‌توان به جرات گفت که 99 درصد از افراد فعال در این کیف پول‌ها بدون اطلاع از خطر و ریسک معامله خود اقدام به انجام معاملات خود در این کیف پول‌ها می‌کنند. راه حلی که تیم دی بنک در مورد این مسئله ارائه کرده است این است که قبل از اجرای یک عملیات تراکنش، محتوای آن تراکنش را در پنجره پاپ آپ بررسی خواهد کرد. با این عملکرد شما دقیقا خواهید فهمید که دارید چه قراردادی را امضا می‌کنید.

برآورد ریسک پس از تایید شدن تراکنش

یکی از نقطه‌ ضعف‌های کیف پول‌هایی که در حال حاضر وجود دارند این است که، در این کیف پول‌ها از دارایی افراد در برابر حملات سایبری و هکران به خوبی مراقبت نخواهد شد. کیف پول دیجیتال ربی قبل از انجام شدن هر نوع تراکنشی، هر یک از تراکنش‌های موجود در شبکه را به یک موتور امنیتی ارسال خواهد کرد تا خطرات احتمالی یک تراکنش را به شما نشان دهد. به عنوان مثال اعلام خواهد کرد که قراردادی که قصد امضای آن را دارید قبل از این که شما بخواهید آن را امضا کنید مورد حمله هکرها قرار گرفته است و یا این که چنین آدرسی در شبکه وجود ندارد و با دادن این اخطارها به شما کمک شایانی را در امنیت دارایی شما عزیزان خواهد کرد.

اما ویژگی‌ اصلی کیف پول دیجیتال ربی چیست؟

ربی در واقع یک کیف پول به صورت متن باز می‌باشد و نیز به صورت غیرمتمرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این کیف پول در زمان نصب و راه اندازی به شما 12 کلمه را به عنوان کدهای پشتیبان خواهد داد که از این کلمات برای بازیابی کیف پول دیجیتال خود می‌توانید استفاده کنید. این نوع از کیف پول معتقد است که کلیدهای خصوصی شما فقط در سیستم خودتان ذخیره خواهد شد و در واقع این شما خواهید بود که مسئول حفاظت از داریی خود را بر عهده خواهید داشت. پس با توجه به این مسئله در صورتی که به هر دلیلی کلیدهای خصوصی خودتان را گم کنید یا این که فراموش کنید دیگر قادر به بازیابی کیف پول خود نخواهید بود و به نوعی دارایی خود را از دست خواهید داد.
از این نوع از کیف پول در هر پروتکلی که از متامسک پشتیبانی کند می‌توانید بهره بگیرید. در زمانی که از این کیف پول استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در اجرای برنامه بهترین کار این است که قبل از هر کاری اول متامسک را غیرفعال نمایید. دلیل این کار این است که سبب خواهد شد سرعت اجرای برنامه تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.

چه رمز ارزهایی را می‌توان در داخل کیف پول دیجیتال ربی ذخیره کرد؟

کیف پول دیجیتال و رمزارزها

کیف پول ربی قادر خواهد بود که بسیاری از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کند که از جمله این ارزها می‌توان به بیت کوین و نیز اتریوم اشاره کرد. علاوه بر این دو ارز دیجیتال محبوب بسیاری از ارزهای دیگر را نیز می‌توان در این نوع از کیف پول نگه داری کرد به مانند نوسیس و یا آرورا.

اتصال ربی به برنامه‌های غیرمتمرکز

بهترین کار این است که قبل از اتصال افزونه متامسک را غیر فعال نمایید و بعد از این کار کیف پول خودتان را به اپلیکیشن غیرمترکزی که مدنظر دارید وصل نمایید. طریقه وصل شدن این کیف پول دیجیتال نیز به اپلیکیشن‌ها بسیار راحت می‌باشد که با یک بار انجام دادن آن کاملا به این کار مسلط خواهید شد.

همچنین بخوانید:

معرفی کیف پول بلو ولت(Bluewallet)

آیا کاربران ایرانی قادر خواهند بود از این کیف پول استفاده کنند؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه خواهند شد این است که آیا کاربران ایرانی نیز می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند یا خیر؟ در جواب به این پرسش باید بگویم که بله، در این کیف پول اهمیتی ندارد که شما در چه مکانی قرار دارید و از چه ملیتی می‌باشید. این به این معنی است که دیگر لازم نیست که به مانند بسیاری از صرافی‌ها هنگام ورود و یا خروج از آی پی ثابت یک کشور غیر از ایران استفاده کنید. ولی از آن جهت که سایت‌های بسیاری از دیفای‌ها فیلتر می‌باشد و برای ایرانیان در دسترس نمی‌باشد، برای متصل شدن به آن دیفای‌ها لازم است که به یک وی پی ان متصل گردید. البته این را هم به شما عزیزان بگویم که در اتصال به دیفای لازم نیست که آی پی شما حتما ثابت باشد و شما قادر خواهید بود که از وی پی ان‌های رایگانی که در بازار وجود دارند استفاده کنید که این در هزینه‌های شما نیز صرفه جویی خواهد کرد.

جمع بندی

ربی ولت در واقع همان گونه که در این مقاله نیز گفتیم یک کیف پول مالتی چین و یا به عبارتی چند زنجیره‌ای است که به ما این اجازه را خواهد داد که به صورت اتوماتیک و یا پیش فرض به برنامه‌های غیرمتمرکز که بر روی شبکه‌هایی به مانند هکو و یا مون ریو قرار دارند خواهد داد. کیف پول ارز دیجیتال ربی یک افزونه برای مرورگر کروم نیز می‌باشد که این مسئله اجازه ذخیره کردن توکن، بررسی نمودن خطرات احتمالی انجام دادن یک تراکنش و نیز بررسی امنیت یک قرارداد هوشمند را به ما خواهد داد. از ویژ‌گی‌های خوب این نوع از کیف پول دیجیتال همان طور که پیش از این هم در این مقاله اشاره کردیم می‌توان به اجرا شدن این برنامه برای ایرانیان می‌باشد زیرا همان گونه که می‌دانید به علت تحریم‌ها بسیاری از کیف پول‌ها و یا صرافی‌ها دیگر به ایرانیان خدمات ارائه نخواهند داد. این ویژگی‌ کیف پول ربی به کاربران ایرانی این اجازه را خواهد داد که با خیالی آسوده به استفاده از این کیف پول بپردازند و دیگر نگران از بین رفتن دارایی‌های خود نباشند. البته این را هم بگویم که در برخی از موارد باید از وی پی ان استفاده نمایند به مانند زمانی که می‌خواهند به برنامه‌های متکی بر دیفای وصل شوند.

مرجع:

coin360

--

--