Lege graven in Lodz

Vranckx & De Nomaden
2 min readJul 23, 2015

In februari, maart en april leefde ik voor drie maanden in ‘Oswiecim’, Pools voor Auschwitz. Ik werd er geconfronteerd met duizenden toeristen die dagelijks door de straten van Oswiecim rijden op weg naar het kamp Auschwitz. Na mijn ervaringen in het overbevolkte Auschwitz besloot ik, met steun van ‘Stichting Auschwitz’, op zoek te gaan naar minder bekende resten van de Joodse geschiedenis en de Holocaust in Polen.

Door Thomas Van de Putte

Ingang van de Joodse begraafplaats in Lodz

In het ietwat vergeten Lodz, een provinciestad in het centrum van Polen, stuiten we op een oude Joodse begraafplaats. Het blijkt de grootste van Europa te zijn, maar is compleet verlaten. Het contrast met wat ik zag in Auschwitz was immens: geen toeristen, geen pizzeria’s, en het mos dat langzaam de graven aanvreet.

Aan de rand van de begraafplaats vinden we een rij kuilen. Eind 1944 bleven nog 877 Joden in het getto van Lodz over. Zij werden bevolen hun eigen graf te graven. Uiteindelijk werden ze op 19 januari bevrijd door het Russische leger en overleefden ze de oorlog. De leeg gebleven graven zijn er nog steeds.

--

--

Vranckx & De Nomaden

Collectief van veelbelovende, jonge Vlamingen met journalistieke ambities die de wereld in trekken. (foto: Gerbrand Van Uytvanck)