“Vroeger was ‘Jood’ een scheldwoord”

Vranckx & De Nomaden
2 min readJul 27, 2015

Voor de Tweede Wereldoorlog leefden er 3 miljoen Joden in Polen, nu zijn dat er nog 5000. De Joodse cultuur in Polen is zo goed als verdwenen. Maar toch is er een groeiende interesse voor de verloren multiculturaliteit: Joodse festivals zijn plotseling hyper populair in een land dat nog steeds afrekent met zijn antisemitische reputatie.
Door Thomas Van de Putte

In Lublin, een stad in het oosten van Polen, heeft men sinds kort ook zijn eigen Joods verleden herontdekt. “Vroeger was ‘Jood’ een scheldwoord, nu vechten we ervoor de waarheid over deze stad te vertellen,” vertelt Magda Pokrzycka. Ze werkt voor het lokaal Joods instituut Theater NN. “Toen ik mijn interesse in de Joodse geschiedenis van mijn stad ontwikkelde, verloor ik veel vrienden. Maar ik geef niet op. We moeten durven praten over de Joden die hier ooit woonden. Over het feit dat Polen soms hele Joodse gemeenschappen hebben vermoord, zoals in Jedwabne.’

De keuken is één van de plaatsen waarin de vergane Poolse multiculturaliteit terug tot leven komt. Wij krijgen eend op Joodse wijze, met gekarameliseerde appeltjes en ‘tzimmes’ van wortels op een bedje van gerst geserveerd. ‘Tzimmes’ is een Joods stoofpotje van gezoete groenten. Het gerecht wordt gemaakt voor allerlei Joodse familiefeesten. Smakelijk!

--

--

Vranckx & De Nomaden

Collectief van veelbelovende, jonge Vlamingen met journalistieke ambities die de wereld in trekken. (foto: Gerbrand Van Uytvanck)