Huawei Cloud Practicum Sürecim

DilekMutlu
6 min readJan 9, 2023

--

Kendimi geliştirmek için çaba sarf etmeyi severim. Bir şeyler okumak, notlar almak ve bilgilerinizi sınayabilecek bir sürece dahil olmak beni motive eder. Eylül 2022 itibariyle başladığım Üsküdar Üniversitesi Bulut Bilişim Uzmanlığı kursum ve Kasım 2022’de dahil olduğum Huawei Cloud Practicum süreçleri, birbirlerini besleyen güzel bir uyuma sahipti. Her iki sürecin de finaline geldim ve elimde aldığım notlar, öğrendiklerim ve neler yaptığıma dair anektodlar birikti. İlk medium makalemde, sizlerle Huawei Cloud Practicum sürecinde neler yaptığımı paylaşmak istedim.

Patica.dev üzerinde Huawei Cloud Practicum’una dahil olduğumda bulut hizmet altyapısına dair bir bilgim yoktu. İlk görevim oldukça basit olsa da benim için zorlayıcı olmuştu. Final görevimde ise istediğim sonuca ulaşamasam da bulutu hizmet tabanı olarak kullanarak (PaaS) açık kaynak bir uygulamayı microservis mimarisiyle ayağa kaldırmaya odaklandım.

Hazırlık Haftası

Huawei Cloud platformuna girdiğim anda “ne”, “nerede”, “nasıl yapılıyor” gibi bir çok soru beliriyordu aklımda. İlk önce “ne” sorusuna odaklanarak ilk hafta yapmamız gereken

3 adet VPC üzerine (her VPC ayrı birer IP bloğunda)

1. ve 2. VPC’de birer ECS

3. VPC’e de RDS tanımladım.

VPC Peering, Route Table, Security Group tanımlamalarını yaparak birbirlerine erişimlerine imkan verdim. Erişimi test etmek için birbirlerine ping atarak çıktıları gözlemledim.

Bu görevi tamamlarken kullandığım temel kaynaklarım:

1. Hafta

Huawei Cloud pratiklerini daha iyi anlayabileceğim farklı kaynaklar keşfediyorum. Bu süreçte Asya Pasifik regionları için hazırlanan youtube kanalı çok fazla ilgimi çekiyor.

APAC youtube kanalı çok geniş kapsamlı Huawei Cloud içerikleri sunuyor.

Pratik ödevlerin yanı sıra Huawei Cloud sertifikasyon sınavlarının temel seviyesi sayılabilecek HCIA’ın eğitim dökümanını takip ediyoruz. Okuyup üzerinden not alarak ilerlemek daha rahat anlamamı sağlıyor.

https://e.huawei.com/en/talent/#/cert/product-details?certifiedProductId=513&authenticationLevel=CTYPE_CARE_HCIA&technicalField=PSC&version=3.0

HCIA nedir diye soracak olursanız Huawei’nin sertifikasyon sayfasına göz atabilirsiniz:

https://e.huawei.com/en/talent/cert/#/careerCert

HCIA dökümanını Eğer benim gibi uzun yolculuklar yapıyor ve yolculuk sırasında dinlemek istiyorsanız, Huawei Cloud APAC bunun için de güzel bir video hazırlamış:

İlk haftanın pratikleri

Huawei Cloud’un KooLabs laboratuvar ortamındaki Compute Services Practice ve Storage Services Practice görevleri oluyor. Görevlerde belirli klavuzlarla sizi yönlendirerek gerçekleşen her bölümde ilerlemenizi sağlayan, deneysel yaklaşırken keşfedebilmenize olanak tanıyan keyifli bir öğrenme ortamı oluşturulmuş.

Siz de KooLabs uygulamasına ulaşmak isterseniz: https://lab.huaweicloud.com/intl/en-us/

2. Hafta

Huawei ekibiyle yapılan toplantılara keyifle katılıyorum. Yeni bir kavram hayatıma dahil oluyor “Cloud Native” ve artık final projesi için neler yapabileceğimi araştırıyorum. Bulut temelli uygulamalar hakkında farklı kaynaklardan okumalar yapıyorum. Yolculuklarımda backend developer birçok kişinin youtube videolarını izliyorum. Buluttaki karşılıklarını anlamak için sistem ve network tabanlı denemeler yapıyorum. Aklımdaki “nerede” sorusunun cevaplarını bu hafta bulmaya başladım.

Bu süreçte en destekleyici kaynak: https://developer.huaweicloud.com/intl/en-us/forum/home

Developer forum servislerinin nasıl kullanılacağından, kurulu örnek bulut mimarilerine kadar birçok farklı perspektiften geliştiricilerin yazdığı kaynakları size sunuyor. Tek bir servis özelinde bir çok uygulama yapılmış ve bunun üzerine analizler yazılmış olabilir. Benim gibi bir servise odaklanmayı tercih ederseniz de

https://edu.huaweicloud.com/intl/en-us/programs/

Sayfası daha çok size özel bir alanda eğitim sunuyor. Kısa videolar ve sonunda testlerle öğrendiklerinizi gözden geçirebiliyorsunuz.

HCIA Sertifikasının dökümanlarını okudukça aklıma takılan kısımlar için araştırmaya devam ediyorum. Farklı bir eğitmenden, farklı görsellerle hazırlanmış sertifikasyon hazırlık sınavı:

İkinci haftanın pratikleri

Huawei Cloud’un KooLabs laboratuvar ortamındaki Networking Services Practice, Deploying an Enterprise Web ve O&M Services görevleri oluyor.

Böylece tüm KooLabs projelerini tamamlamış oluyoruz. Güzel ve keyifli bir ekran görüntüsü:

2. hafta biterken KooLabs pratiklerini tamamlıyorum

3. Hafta

Huawei Cloud üzerinde kendimi daha hakim ve süreçlerin daha farkında hissediyorum. Takıldığım yerde “ne” ve “nerede” sorusunun ötesine geçtiğimi hissederek “nasıl yapılıyor” kısmını düşünmeye başlıyorum. Bulut Bilişim kursundaki Levent Hocam “her şeyi bilemezsiniz ama problem çözmeyi bilmelisiniz” derdi. Ben de problemleri çözebileceğim noktaya geldiğimi yavaş yavaş hissediyorum. Bu kısım sanırım öğrenmenin başladığı, belirli bir metod geliştirerek merakla sistemi anlamaya çalışarak ilerlenilen kısım oluyor.

3. Hafta ödevinde free resourceleri kullanarak cloud üzerinden çalışan bir wordpress sayfası oluşturmamız isteniyor. Huawei Cloud ekibinin hazırladığı ayrıntılı case dökümanını takip ederek görevi tamamlıyorum.

Practicum sürecine dahil olmak için verilen ilk görevi bir hafta çok yoğun tempoda çalışarak tamamlamıştım. Nasıl bir kurgusu olduğunu bilmediğim yeni bir sisteme alışmak için geçirdiğim bu zaman üçüncü haftanın ödevini yaparken bana büyük kolaylık sağladı. Çoğu sistemi hem sertifikasyon için hazırlanan dökümandan hem forum kanalından hem de burada yer verdiğim kaynaklar ve daha fazlasından okuyarak oturtmuştum.

Kurduğumuz sistemin ekran görüntüleri, sistemde oluşturduğum tüm aşamaların farkına vararak verilen görevi tamamlamak güzel bir gelişmeydi.

4. Hafta

Huawei Cloud Practicum sürecinde teknik süreçleri anlayarak ve en doğru taslağı oluşturup, cloud fonksiyonlarını kullanarak kendi sistemimi oluşturabilirim dediğim ilk hafta. Artık kılavuz çizgileri olmadan ilerlemeye başlıyoruz. Final projesi için neler yapabileceğimi araştırmaya başladığım, araştırmayla geçen hedef odaklı bir haftaydı.

Herhangi bir uygulama geliştirme sürecine dahil olmadığım için nasıl bir uygulamayı cloud ortamında hayata geçireceğime karar vermeye çalışıyorum. Bu süreçte Huawei Cloud’un kendi low code uygulaması olan AppCube ile ilgili neler yapabileceğimi merak ettim. Her hafta yapılan Huawei Ekibiyle Soru Cevap etkinliğinde Ali Çeliksu’nun bahsettiği BTK akademide yer alan “HUAWEI CLOUD AppCube ile Uygulama Geliştirme” eğitimine dahil oldum. Eğitim sürecinde kendi geliştireceğim uygulama için taslaklar çıkartmaya başladım.

https://www.btkakademi.gov.tr/portal/course/huawei-cloud-appcube-ile-uygulama-gelistirme-22573

Bu süreçte cloud alt yapısıyla hazırlanmış uygulamaları incelemeye odaklandım: https://marketplace.huaweicloud.com/intl/list?type=13

Uygulamaları incelerken daha öncesinde sık sık duyduğum benim için kısmen yeni bir kavramla tanıştım: Mikroservis mimarisi. Bir sistemin devamlılığını en güzel şekilde sağlayacağını okuduğum mikroservis makaleleri sonrasında bulutta nasıl uygulanabileceğini araştırmaya başladım.

Burada teoriye hakim olmam açısından severek izlediğim üç video kaynağı:

Tarık Güney izlerken çok fazla not alıyorum. Tün detaylara değinen video kaynak.

5. Hafta

Bu hafta final projelerimizin sunumlarını teslim ediyoruz. Cloud ortamını teknik olarak dokumante edeceğim için heyecanlıyım.

Final projemin taslakları tamamen netleşti, sonunda temize çekerek bunu bir sunum haline getirmeye başladım. Sunum için faydalanabileceğimiz sunum taslağı bizimle paylaşıldı. Örnek projeleri inceleyerek kendi projemi nasıl ön plana çıkarabileceğimi düşünüyorum.

https://developer.huaweicloud.com/intl/en-us/competition/Turkey2022.html

https://developer.huaweicloud.com/intl/en-us/competition/apac2022.html

APAC ve Turkiye regionunda hazırlanan yarışma sunumları projeyi ifade edilebilir yanlarını anlamam için bana örnekler sundu.

Sunum taslağı ve örnek sunumlar; kendi içinde projenizi hem sorguluyor hem de yönlendiriyor. Projenize nasıl bakmalısınız, projeniz hangi özelliklere sahip olmalı gibi farklı perspektiflerle uygulamanızı çok yönlü anlatmanız gerekiyor. Bu çok yönlü bakış bulut mimarinizi kişisel öğrenme deneyiminizle birleştirerek şekillendiriyor ve ortaya çıkan sonuçlara tekrar bakmanızı sağlıyor.

6. Hafta

Projelendirdiğim taslak çalışmamı ayağa kaldırmaya çalışıyorum. “Bulut sistemleri neden önemlidir?” sorusunun aklınıza gelebilecek tüm cevaplarını yaşayarak test ediyorum. Örneğin, bilgisayarım eski ve windows 2007 kurulu. Kendi kasasında hiçbir programlama işlemi yapamadığım bilgisayarımla bulut ortamında sorunsuz ilerleyebiliyorum.
Bilgisayarım aynı anda iki farklı alanda olamıyor, kuracağım sistemi microservisle dağıtmam gerekirse donanımsal olarak da güçlendirmem gerekiyor. Oysaki cloud ortamında hem farklı regionlarda sistemi deneyebiliyor hem de kurduğum microservis mimarisini rahatlıkla dağıtabiliyorum.

Gibi birçok farklı problem tamamen bulut ortamında ayağa kaldırabileceğim bir uygulamaya yönlendirdi beni. ServiceStage githubdan direk repo linkini çekerek uygulamanızı bulutta ayağa kaldırmanızı sağlıyor. Bence bu herhangi ara bir işlem gerektirmediği için süreçleri minimize etme, versiyon güncelleme ve mikro servis mimarisini izleme açısından çok avantajlı. Ben de bu yüzden Huawei Cloud ServiceStage desteğiyle final uygulamamı oluşturuyorum.

Final case için destek aldığım kaynaklar:

Huawei Cloud üzerinde servicestage dediğinizde tüm aradıklarınızı size sunan mükemmel bir dizin:
https://www.huaweicloud.com/intl/en-us/product/servicestage.html

ServiceStage öncesi kısım olarak:

ServiceStage kurulumuna geçmeden önce kullanıcı ayarlarınızı hazırlamanız gerekebilir.
https://blog.csdn.net/m0_63722685/article/details/128247769 (Bu blog yazısının 1. ve 2. kısım olarak iki ayrı bölümü mevcut. Alt kısımda görebilirsiniz.)

Servicestage aşamasına gelmeden önce kurulması gereken cloud altyapısı için:

https://intl-education-en.huaweicloud.com/courses/course-v1:HuaweiX+CBUENXP004+Self-paced/about

Servis Stage öncesi aşamalar ve Servicestage kurulumunu tüm detaylarıyla gösteren Huawei Cloud Türkiye ekibinden Elif Meriç’in makalesi:

https://developer.huaweicloud.com/intl/en-us/forum/topic/0251106237910720006

Huawei Cloud Güney Afrika ekibinde George Thomas’ın tüm servisi ayağa kaldırdığı bu video da tüm dinamikler ayrıntılarıyla gösterilmektedir:

Tüm bu süreçlerin sonunda Huawei Cloud Practicum Cohort kanalını tamamladığım için aldığım rozetim.

Motivasyonumu sürekli dinamik tutan, merakımı bilgileriyle besleyen ve tüm iletişim kurduğum süreçlerde pozitif yaklaşımlarıyla teşvik eden Huawei Türkiye Ekibine ve Patika.dev ekibine teşekkür ederim.

Final uygulamamın tamamını daha detaylı sadece ServiceStage özelinde anlatacağım bir sonraki blog yazıma kadar, sağlıcakla kalın…

--

--