Startup ‘lar için Finans!

Ebru Elmas Gurses
2 min readMar 21, 2019

--

2012 Ekim ayında melek yatırım ağında Finans ve Hukuk departmanlarının yönetimi pozisyonu ile startup ekosistemi ile tanıştım. İhtiyacı çok net anlasam da, ekosistemde hali hazırda örnek alabileceğim benim pozisyonumda kimsenin olmaması sebebiyle, bunun bildiğim herşeyi neredeyse çöpe atıp yeniden kurgulamam gereken bir pozisyon olduğunun farkında değildim.

İlk 4 ayımız, pazar araştırması, iş ortaklıkları, yatırım yapacak startup’ları bulup görüşmelere başlamak ile geçti. İlk görüşmeler sonrası “due diligence” olarak ifade edilen durum tespit analizlerine geçiyorduk. Big4'da 6 sene boyunca uyguladığım methodları startup’lara uygulamaya, geçmişi olmayan bu neredeyse fikir aşamasındaki şirketlerin projeksiyonlarını hem startup’lara hem de kendimi inandıracak bir geleceğe göre hazırlamak için en az tam zamanlı 1 haftamı veriyordum. İşin ilginci, sorduğum sorularda, daha kurucu ortakların iş modellerini kurgulamadığını anlıyor; bir de akıllarına o zamana kadar gelmeyen kurguları, excellere taşımaya çalışıyordum. Allah’ım ne büyük eziyet! Neyse ki, 20 senelik nakit akım tabloları hazırlaMAyacak kadar akıllı davranmış, sadece istenilen yatırımla ulaşılabilecek hedefi bulmayı çalışıyorduk.

Çok net hatırlıyorum. Bir toplantımızda finans geçmişi olan, yurtdışında birçok yatırımı olan yabancı bir konuğumuz vardı. Bana 3 aylık finansal analizlerin bile startup ekosisteminde yalan olduğundan bahsetmişti. Kısa ve öz bir şekilde “6 ay sonrasını asla yapmam” demişti.

Oysa bizde ne mümkün! Yatırımcı sorar! EBITDA!

Artık geçmişin verdiği pratik tecrübeyi arkama almış, çok net bir şekilde UNUT EBITDA’yı diyorum. Unut, bir daha da bu mevzuyu konuşmayalım diyorum :)

Tabi Bilanço’yu soranlar da var. Vergiler :)

Fatura kesmeden gelmeyin diyenler :)

5 yıl sonra ne kazanacaksın bilmek isteyenler..

Neden USD? Neden bu değerleme?

Global’e açıldığını görmek istiyorum, ama 200bin TL den fazlası olmaz diyenler :)

Diyenler çok, hadi bu sefer gerçek olanları konuşalım…

Konumuz Startuplar için Finans…Devamı çok yakında..

--

--

Ebru Elmas Gurses

CFO at Ininal. Experienced in Big4 on M&A side, then CFO at Nexum Software Co and Partner at BIC Angels. Cofounder of Fongogo