Minimale impact

Els Philipp - Remijnse
3 min readJun 23, 2018

--

Duurzaamheid, #hoedan?

Een reeks blogposts over hoe ik mijn alledaagse routine op een duurzamere manier uit probeer te voeren. Ik heb nog veel te verbeteren en deel graag waar ik mee bezig ben en waar ik tot nu toe voor kies. Ik kies voor een comfortabel leven en vervang een aantal standaard routines en producten met duurzamere oplossingen.

Duurzaamheid is voor mij: een minimale negatieve impact maken op het ecologisch systeem, en wanneer mogelijk zelfs regeneratief of compenseren.

Allereerst is het goed bewust te zijn van wat ik gebruik en wat ik daarmee beïnvloed: ik stoot direct en indirect o.a. CO2 uit door gebruik te maken van voeding, spullen, kleding, energie en brandstof. Daarnaast is er een uitstoot in warmte, zichtbaar en minder zichtbaar afval, zoals afvalwater. Ik wil de impact die ik maak zo minimaal mogelijk houden. Nudge is tot nu toe de meest praktische website die mij hierbij helpt!

“[…] and I think it’s what I want to be!”
  • Footprint
    De laatste tijd zie ik mijn footprint steeds duidelijker zichtbaar worden. Ik zie afval dat ik weggooi van producten die ik dagelijks gebruik, en ook indirecte impact zoals kettingvet dat in de natuur komt en schoonmaakmiddelen in het water. De manier waarop mijn producten of diensten geproduceerd zijn hebben ook een grote verborgen impact op onze planeet. Om minimale impact te maken pak ik steeds één onderdeel uit mijn dagelijks leven op om te verduurzamen. Daar gaan deze blogs over :)
  • Besparen
    Duurzaam leven kan juist ook goed zijn voor de portemonnee. Als je iets niet gebruikt, zet het dan uit. Dit doen wij vooral met elektrische apparaten, ventilatie en de kraan. Omdat we redelijk veel automatisering hebben in ons huis, hoeven we niet meer na te denken over de lampen en de verwarming. Daar vertel ik in een volgende blog meer over. Wij vangen regenwater op zodat we onze planten buiten van water kunnen voorzien. Als er nog water in de waterkoker zit of ik wacht op het opwarmen van water, dan gebruik ik dit koude water vaak voor de planten of het afspoelen van iets. Niet-kopen is daarnaast ook een goede besparing. Of volledig gebruiken, van bijvoorbeeld voedsel.
  • Scheiden
    Thuis hebben wij best veel stapels en vuilnisbakken voor recycling. We scheiden lampen, batterijen, glas, statiegeldflessen, papier, plastic (PMD), gft en overig afval van elkaar. Soms weet ik niet hoe ik het moet recyclen, dan is deze site best handig: Welk Afval Mag Waar? Ik wist bijvoorbeeld niet dat een gebruikt papieren zakdoekje in het GFT mocht!
    We houden nog een paar extra stapels apart omdat mijn ouders verschillende dingen verzamelen voor goede doelen. Zij verzamelen tweedehands kleding en vodden voor Stichting ISEE, lege schoenendozen voor actie schoenendoos en lege eierdozen voor de eieren van hun kippen die zij doorgeven aan anderen.

Tips over iets dat ik niet heb benoemd of wat beter kan? Laat een opmerking achter en volg mij op Facebook en Twitter!

Dit is blogpost 1 van de reeks ‘Minimale Impact’.

--

--