En onsdag på Svetsarvägen

Emma Rosman
2 min readDec 20, 2017

--

Onsdag den 20 december, kl 15.30. En tid då de flesta av oss stökade undan lite fler mail, förberedde inför julen och handlade in det sista.

På Svetsarvägen i Solna var det något helt annat som ägde rum. Mail och ärenden byttes ut mot samtal mellan anställda på SBAB och nyanlända från Welcome App.

Kl 15 var de som kom tidigt redan på plats och väntade i receptionen. Förväntan var i luften.

“Jag har tidigare jobbat som analytiker i mitt hemland, men det är sällan man får chansen att träffa företag”, sa en av deltagarna.

Efter en kort introduktion av hållbarhetschefen Malin samlades alla vid den väldoftande glöggen, för att därefter slå sig ned vid olika sällskap vid borden.

Mingel-frågorna var välförberedda för att få igång samtal. “Vad skulle du ha med till en öde ö” blandades med “Vad tycker du bäst om Stockholm”. Snabbt tog de naturliga samtalen över mingelfrågorna och sorlet spred sig. Skratt varvades med allvarliga blickar. Tips om serier och saker att göra i Stockholm utbyttes.

“Jag tycker om serien “Vår tid är nu” som handlar om att bygga upp sitt liv igen efter krig”, sa Eyad. Igenkänningsfaktorn var tydlig.

“Vad tycker du mest om med Stockholm?”, frågar en anställd.

“Allt” blir svaret. “I Syrien bodde jag i en stad med 5 miljoner, som jag älskade. Men mina första två år i Sverige bodde jag utanför bollnäs och såg bara träd, inga människor. När jag kom till Stockholm för tre månader sedan, var det som frihet”.

Vid slutet när det var dags att runda av, kom spontana förfrågningar om att hålla kontakten och tips om jobb.

“Jag ska kolla om vi inte kan fixa ett jobb åt honom”, pratade de anställda med varandra om.

Kontrasten kring verkligheten blev tydlig när svaret på den vanliga frågan “Vad har du för planer i jul?” möttes av lite mindre bekanta svar, “Jag vet inte, har du något förslag?”. Att fira jul med familj är långt ifrån en självklarhet.

Nya perspektiv. Nya kontakter. En timme som kunde ha varit helt vanlig byttes ut mot en timme som kommer leva kvar en lång, lång tid framöver.

Eller som en av de anställda sa: “Vill bara säga ett stort TACK för att ni anordnade det här glöggminglet. Timmen svischade förbi och jag har fått höra så många intressanta och lärorika historier. Vilken kapacitet och vilja det finns hos många nyanlända, tänk om vi i Sverige bara kunde bli bättre på att använda den… Jag kommer att minnas denna timme under lång tid framöver”

--

--